EPN-V2

BIBV3700 Project work Course description

Course name in Norwegian
Prosjektarbeid
Study programme
Bachelor Programme in Library and Information Science
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

;

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om institusjoners ansvar for å sikre gode psykososiale oppvekstmiljø og oppvekstvilkår
  • har kunnskap om kartleggingsarbeid på individuelt og organisasjonsmessig plan
  • har kunnskap om ulike organisasjoner innenfor hjelpesektoren og verdien av tverretatlig samarbeid

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan bidra til at personer med personlige, sosiale eller emosjonelle vansker etablerer kontakt med nødvendige hjelpeinstanser
  • kan etablere nettverk med andre institusjoner i hjelpesammenheng
  • kan initiere og lede arbeidet mot skolevegring og frafall i skolen
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere kartleggings- eller utviklingsarbeid knyttet til sosialpedagogisk rådgivning

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan observere, analysere og henvise utsatte og sårbare grupper ved behov;
  • har forståelse for og innsikt i utsatte gruppers livssituasjon fra et samfunnsperspektiv
  • har forståelse for hvordan det sosialpedagogiske feltet inngår i et helhetlig rådgivnings- og veiledningsarbeid for marginaliserte og utsatte personer
  • er bevisst på etiske perspektiver i møte med utsatte og sårbare personer

Required preliminary courses

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Learning outcomes

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere et kartleggings- eller utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass. Gruppeoppgave, 2-4 studenter pr gruppe.
    1. Utforme prosjektskisse. Skriftlig gruppeoppgave, omfang 400-800 ord.
    2. En logg over framdrift og utfordringer underveis i kartleggings- eller utviklingsarbeidet, inkl. om samarbeidet i studentgruppa. Individuell skriftlig oppgave. Omfang 400-800 ord eller videologg på 2-4 minutter.
  2. Erfaringer fra arbeidet skal deles med medstudenter og eventuelt inviterte gjester. Gruppeoppgave, muntlig presentasjon, 15-30 minutter pr gruppe.

;

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

;

Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

Teaching and learning methods

Prosjekteksamen i grupper på 2-4 studenter. I eksamensbesvarelsen skal studentene beskrive og drøfte erfaringer av kartleggings- eller utviklingsarbeidet i lys av relevant teori og studiets læringsutbytte.

Besvarelsen leveres enten som et skriftlig dokument på 3000-4000 ord eller som en multimodal presentasjon som skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst/ppt/lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være 8-10 minutter.

Det kan i særlige tilfeller søkes om å levere eksamen individuelt.

Ny og utsatt eksamen

Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av prosjekteksamen.

Course requirements

Alle hjelpemidler er tillatt.

Assessment

Gradert skala A til;;E for bestått og F for ikke bestått. Alle i gruppen får samme karakter

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Grading scale

Sentrale temaer i emnet:

  • Tverretatlig samarbeid og systemforståelse
  • Kartlegging og utviklingsarbeid
  • Konflikthåndtering
  • Selvmord
  • Frafall i utdanning og arbeid
  • Kriminalomsorg
  • Kulturforståelse, mangfold og utenforskap i sosialpedagogisk rådgivning
  • Etikk i rådgivningssituasjoner

Examiners

Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 prosent av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.

Kandidater som ikke består hele eller deler av eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen i den delen som ikke er bestått.