EPN-V2

BIBV3600 Universal Design Course description

Course name in Norwegian
Universal Design
Study programme
Bachelor Programme in Library and Information Science
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

In Norway there are legal requirements for universal design of among others ICT systems, archives and libraries. The purpose of this course is to understand how different user needs and prerequisites affect the usability of ICT solutions and other services, such as web sites, digital and physical libraries and archives. This course will focus on how universal design may reduce potential barriers in our society, due to differences in gender, age, cultural background and sensory, motor and cognitive abilities. Topics such as usability testing, legislation, guidelines and accessibility studies will be addressed, and issues such as 'is there a design for all?', 'is it possible to make something accessible for everybody?' will be discussed.

Required preliminary courses

None.

Learning outcomes

Knowledge

After completion of the course, the student has

  • knowledge of universal design and the purpose behind this concept
  • an understanding of the difference between universal design and accessibility
  • knowledge of user diversity and user needs in relation to the design of ICT solutions in general, and libraries and archives in particular
  • knowledge of relevant conventions, legislation and guidelines
  • an understanding of usability and user testing

Skills

After completion of the course, the student is able to

  • carry out user analyses, based on different user demographics and contexts
  • conduct a selection of accessibility tests
  • evaluate whether products and services are universally designed

General competences

After completion of the course, the student

  • is aware of user diversity and potential barriers against equal participation in society
  • understands legislation and measures for developing an inclusive society

Teaching and learning methods

Language of instruction: Norwegian

The purpose of this course is for students to gain in-depth knowledge of the principles behind cancer treatment and to qualify them to provide advanced nursing care to patients during treatment. The subject provides a broad theoretical basis on various aspects of cancer, including its biological nature, disease development and the variety of available treatment methods. Central to the subject are the consequences of the treatment for the patient and relatives and how the cancer nurse can best approach and support the patient in this demanding situation. In addition to this, the subject contains a thorough review of how cancer nurses can incorporate the patient's and relatives' resources as well as their experience of illness and treatment. This includes an exploration of communication aspects as well as how one, as a cancer nurse, takes into account the patients' individual experiences, values and needs, and thus creates a comprehensive and adapted care plan.

Course requirements

Ingen forkunnskapskrav.

Assessment

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • Kunnskap om sentrale begreper som integrering, assimilering og segregering
  • Kunnskap om aktører og implementering av integreringspolitikk lokalt, og om hvilke virkemidler som er viktige for at innvandrere skal bli integrert i arbeids- og boligmarked og i samfunnet for øvrig
  • Kunnskap om innvandreres integrering på ulike samfunnsområder, og hvilke utfordringer som finnes med hensyn til innvandreres levekår
  • Innsikt i nordmenns holdning til innvandring og hvordan de har endret seg over tid

Ferdigheter

Studenten kan

  • Drøfte teoretiske begreper om innvandrere, og deres etterkommeres, integrasjon på ulike samfunnsområder og belyse dette med empiri
  • Drøfte hvordan kommunale og regionale aktører i praksis bidrar til integrering av innvandrere på ulike samfunnsområder
  • Drøfte hvordan private aktører som arbeidsgivere, lokale foreninger, idrettslag, innvandrerorganisasjoner kan bidra i integreringsprosessen
  • Drøfte hvordan økt mangfold påvirker folks holdninger til innvandrere og innvandring, og hva innvandring bety for samfunnsutviklingen i byer og småsteder i Norge

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan utveksle synspunkter om hvordan integreringspolitikken i Norge utspiller seg i praksis
  • Kan bidra til utvikling av god praksis rundt integrering

Permitted exam materials and equipment

Undervisningen vil foregå som forelesninger og to dagers workshop før hjemmeeksamen.

Grading scale

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Ett skriftlig notat hvor studenten skal velge tema og problemstilling for sin fordypningsoppgave (hjemmeeksamen) innenfor området integrasjonsarbeid i praksis, og begrunne valget. Dette skal leveres og godkjennes av emneansvarlig innen oppgitt frist.;

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom;arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang;innen angitt frist. ;

Examiners

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig fordypningsoppgave. Studentene arbeider med oppgaven gjennom hele emnet. Besvarelsen skal ha et omfang på på åtte til ti sider.

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.

I oppgaven skal problemstillingen drøftes med bruk av pensum fra emnet. Studenten kan også i arbeidet med oppgaven trekke inn egne erfaringer eller aktuell debatt fra media.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur en gang (ny/utsatt eksamen).;