EPN-V2

BIBV3500 Children, Media and Libraries Course description

Course name in Norwegian
Barn, medier og bibliotek
Study programme
Bachelor Programme in Library and Information Science
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Emnet gir en innføring i kultur- og litteraturformidling med barn som målgruppe. Emnets første del tar opp barndommens vilkår i samfunnet, og ser dette i sammenheng med barns mediebruk og formidling til barn. Annen del konsentrerer seg om studiet av barns medier, med vekt på barnelitteratur. Tredje del tar opp spesifikke sider ved bibliotekarbeid blant barn, bl.a. samlingsutvikling, aktivitetstilbud og samarbeid med skole og barnehage.

Required preliminary courses

BIB2000, BIB2100

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om hvordan synet på barn og barndom har endret seg i vårt samfunn
  • har innsikt i barns mediebruk
  • har kunnskap om språkutvikling og lesestimulering i en flerkulturell kontekst

Ferdigheter

Studenten

  • kan formidle muntlig og skriftlig til barn på ulike alderstrinn
  • kan etablere og utvikle en barneavdeling i et folkebibliotek
  • kan analysere og vurdere medier for barn

Generelle ferdigheter

Studenten

  • kan delta i faglige diskusjoner på et profesjonelt nivå
  • kan reflektere over, og anvende teori på faglige problemstillinger
  • kan planlegge og gjennomføre tiltak i tråd med overordnede mål og strategier

Teaching and learning methods

Emnet behandler regler og kriterier for hvordan forretningsprosesser, herunder saksbehandlingsprosesser i offentlig forvaltning, skal eller bør dokumenteres. Det kombinerer faglig, rettslig og politisk grunnlag for oppgaveløsningen med metoder for å analysere og designe forretningsprosesser og vurdere dokumentasjonsbehovene.

Course requirements

Ingen forkunnskapskrav

Assessment

Kunnskaper

Studenten

  • har gode kunnskaper om felles føringer for forvaltningens IT-systemer og oppgaveløsning
  • har gode kunnskaper om rettslige krav til dokumenters form og innhold
  • har grunnleggende forståelse av de krav til og føringer for forvaltningens saksbehandlingsprosesser som følger av generell forvaltningsrett og av forvaltning- og IT-politikken
  • har grunnleggende forståelse av hva forretningsprosesser er og hvordan de kan beskrives
  • har kunnskaper om formelle, praktiske og sjangermessige egenskaper ved ulike typer dokumentasjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive forretningsprosesser, og identifisere hva slags dokumentasjon prosessen genererer, og foreslå dokumentasjonsbehov
  • kan analysere og designe hovedtrekkene i en saksbehandlingsprosess som ivaretar borgeres lovbestemte rettigheter på et saksområde i forvaltningen
  • kan analysere dokumentasjonskrav og dokumentasjonsbehov som både tilfredsstiller en bestemt saksbehandlingsprosess og ivaretar øvrige rettslige og forvaltningspolitiske hensyn
  • kan analysere og beskrive sammenhengen mellom dokumentasjonens form og innhold, og rettslige og faglige krav til arkivdanningen

Permitted exam materials and equipment

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstudium og gruppearbeid.

Grading scale

Studentene blir delt i grupper på tre eller fire, som skal levere en oppgave i tre deler. Oppgaven er en øvelse i hvert av de fire ferdighetskravene. Utgangspunktet vil være et oppgitt tema, en lovbestemt forvaltningsoppgave som skal analyseres. Besvarelsen kan være en kombinasjon av formelle, figurbaserte analyseteknikker og en prosatekst. Prosateksten skal utgjøre mellom 15.000 og 20.000 tegn, inkludert mellomrom. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal gruppen få anledning til å levere en ny versjon.

Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer. Det skal være gjennomført og godkjent av faglærer innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen.

Gruppene skal presentere resultatene i plenum.

Examiners

Studentens læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell seks timers eksamen.