Programplaner og emneplaner - Student
BIBV3010 Universal design Course description
- Course name in Norwegian
- Universell utforming
- Study programme
-
Bachelor Programme in Library and Information Science
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Befolkningen i Norge er mangfoldig med tanke på alder, kjønnsidentitet, legning, kulturell bakgrunn og funksjonsevne. Alle folkebibliotek er lovpålagt å tilby tjenester til alle som bor i landet. Lovverket for universitet og høgskoler, som også omfatter bibliotekene, krever et universelt utformet læringsmiljø. Tilgjengelige arkiver er også avgjørende for å gi alle lik tilgang til informasjon og vår felles kulturarv. Dermed må både bibliotekarer og arkivarer forholde seg til brukermangfold, samt ha en forståelse av hvordan man skal utforme produkter og tjenester som er tilgjengelige for alle. Dette prinsippet kalles universell utforming. Men, hva betyr det egentlig at noe er universelt utformet? Og hvordan går man frem for å lage universelt utformede arkiv og bibliotek? Er det mulig å oppnå? Formålet med emnet er å gjøre studentene den nødvendige kompetansen for å besvare disse spørsmålene.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskaper om universell utforming og formålet med konseptet
- har forståelse for forskjellen mellom universell utforming og tilgjengelighet
- har kunnskaper om hvordan brukermangfold og brukeres behov er en forutsetning for å utforme inkluderende arkiv og bibliotek
- har kunnskap om relevante konvensjoner, lovverk og retningslinjer i kontekst av brukermangfold
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre brukeranalyser og identifisere potensielle barrierer for ulike kohorter
- kan foreslå tiltak som øker tilgjengeligheten i arkiv og bibliotek
- kan evaluere om produkter og tjenester er universelt utformet
Generell kompetanse
Studenten
- er oppmerksom på brukermangfold og potensielle barrierer for likeverdig deltakelse i samfunnet
- forstår relevant lovverk og tiltak for å utvikle et mer inkluderende samfunn
Teaching and learning methods
Undervisningen består av forelesninger, plenumsdiskusjoner og en workshop. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium og oppgaveløsing.
Course requirements
Dette er det andre studieemnet i norsk tegnspråk og har et undervisningsomfang tilsvarende 7 uker. Det bygger videre på TGSP1100 og omfatter både praktisk ferdighetstrening i norsk tegnspråk og grunnleggende kunnskap om døves kultur og historie.
Emneplan ble godkjent av utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
Assessment
Ingen forkunnskapskrav.
Permitted exam materials and equipment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- Kjenner til grunnleggende grammatikk i norsk tegnspråk
- Kjenner til ulike perspektiver på døve og tegnspråklige
- Kjenner til hva som skiller tegnspråk fra talespråk
Ferdigheter
Studenten
- kan avlese enkle tekster med kjent kontekst
- kan produsere enkle uttrykk og setninger knyttet til dagligdagse emner
- kan delta i en tilpasset samtalesituasjon om dagligdagse emner
Generell kompetanse
Studenten
- kan fortelle både i monologer og dialoger
- kan enkle strategier for å sikre kommunikasjon og unngå misforståelser
Grading scale
Den praktiske undervisningen foregår gruppevis med faglærer. Det forutsettes aktiv bruk av video ved selvstudium. Det blir gitt fortløpende tilbakemeldinger fra faglærerne på studentenes tegnspråklige produksjon. Undervisningen gis i all hovedsak på norsk tegnspråk. Det forventes at studentene ikke bruker talespråk i disse timene. Det benyttes tolk ved behov.
Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning og oppgaver. Gjennomføring av praktiske oppgaver skjer på tegnspråk. Tavlebruk, bilder, skrift og video vil også bli benyttet. Utstyr som hørselsvern og ørepropper vil benyttes i perioder.
Examiners
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Arbeidskrav 1: Individuell avlesningsøvelse på universitetets digitale plattform(er) der studentene avleser en tegnspråktekst på video, og besvarer et visst antall spørsmål knyttet til tegnspråkteksten. Studenten må ha minimum 80% korrekte svar i avlesningsøvelsen.
- Arbeidskrav 2: Gruppeoppgave på video, inntil 2,5 minutter per gruppemedlem. Av praktiske hensyn bør gruppen bestå av to studenter
- Arbeidskrav 3: Individuell avlesningsøvelse på universitetets digitale plattform(er) der studentene avleser en tegnspråktekst på video, og besvarer et visst antall spørsmål knyttet til tegnspråkteksten. Studenten må ha minimum 80% korrekte svar i avlesningsøvelsen.
- Arbeidskrav 4: Individuell flervalgstest på universitetets digitale plattform(er) med spørsmål knyttet til norsk tegnspråk som språk og i historisk perspektiv.
- Arbeidskrav 5: Individuell oppgave på video der studenten skal gjenfortelle en historie på norsk tegnspråk
Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig veiledning i emnets faglige innhold og praktisk øvelse. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Tidsfrister gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved semesterstart.
For generelle regler om arbeidskrav, se programplan.
Krav om deltakelse
Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.