Programplaner og emneplaner - Student
BIB3430 Library and democracy Course description
- Course name in Norwegian
- Bibliotek og demokrati
- Study programme
-
Bachelor Programme in Library and Information Science
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet tar for seg offentlighetsteori og historiske perspektiver og teorier om biblioteket som offentlig demokratisk institusjon.;I emnet kobles dette til aktuelle problemstillinger knyttet til bibliotekenes rolle som møteplass, debatt- og integreringsarena og deres samarbeid med offentlige og private institusjoner og virksomheter. Emnet berører også sensur og ytringsfrihet, og bibliotekarens rolle som demokratisk aktør.;
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.;
Learning outcomes
Kunnskaper;
Studenten;
- har innsikt i offentlighetsteori;og;teorier om biblioteket som offentlig demokratisk institusjon;
- har innsikt i begreper som ytringsfrihet og sensur, demokrati og deltakelse.;
- har kunnskap om bibliotekenes rolle som demokratisk institusjon og møteplass, både politisk og i et forskningsperspektiv;
- har kunnskap om bibliotekarens rolle i utvikling av demokratisk infrastruktur;
Ferdigheter;
Studenten;
- kan diskutere og reflektere kritisk over bibliotekets rolle som offentlig demokratisk institusjon;
- kan anvende forskingsbasert kunnskap og teori om biblioteket som demokratisk infrastruktur;
- kan bidra til å utvikle samlinger, tjenester og lokalsamfunn med utgangspunkt i bibliotekets rolle som offentlig demokratisk institusjon;
Generell kompetanse;
Studenten;
- kan organisere, administrere og gjennomføre prosjektarbeid i gruppe;
- kan evaluere andres faglige arbeid, og gi skriftlige tilbakemeldinger ;
- kan syntetisere ulike informasjonskilder og perspektiver som bakgrunn for argumentasjon og diskusjon;
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger og seminar, gruppearbeid, hverandrevurdering, studentpresentasjoner og selvstudium. Emnet henter inspirasjon fra problembasert læring, der ulike scenarier danner grunnlag for diskusjon og refleksjon.;
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Muntlig presentasjon av pensumtekst, individuelt eller i grupper (5-10 minutter)
- Arbeidskrav 2: Innlevering av skriftlig utkast til semesteroppgave til hverandrevurdering (omfang 2-3 sider);
- Arbeidskrav 3: Delta på hverandrevurdering, gi en skriftlig tilbakemelding (1/2-1 side)
- Arbeidskrav 4: Innlevering av andreutkast til semesteroppgave (maks 5 sider)
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille segtil eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave med omfang på 25000 tegn inkludert mellomrom +/- 10%. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri;12pkt. Linjeavstand: 1,5..
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.;
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;
Grading scale
Gradert skala A-F.;
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.;