Programplaner og emneplaner - Student
BIB3260 Web programming Course description
- Course name in Norwegian
- Webprogrammering
- Study programme
-
Bachelor Programme in Library and Information Science
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Webprogrammering handler om maskinell håndtering av data på web. Mange åpne datasett er gjort tilgjengelige via webtjenester ( web services) eller som lenkede data. Slike datakilder kan kombineres på nye måter til nye tjenester. Studentene lærer grunnleggende programmeringsteknikker for å utvikle slike tjenester.
Required preliminary courses
BIBPRAK2, BIB2000, BIB2100, BIB2300, BIB2201
Learning outcomes
Generell kompetanse
Studenten
- Har forståelse for bruk av metadatakilder og hvordan programmering inngår i utnyttelsen av disse i gjenfinningssystemer
Kunnskaper
Studenten
- har grunnleggende innsikt i programmeringsprinsipper
- forstår hvordan webbaserte gjenfinningssystemer er oppbygd og fungerer
Ferdigheter
Studenten
- kan programmere enkle nettsider og -tjenester
- kan skrive programmer for å behandle data i forskjellige formater og fra ulike kilder
Content
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer består av veiledete praksisstudier med tilrettelagte læresituasjoner. I tillegg inngår undervisningsformer som forelesning, muntlige og skriftlige oppgaver (individuelt eller i gruppe), seminarer, ferdighetstrening og selvstudier.
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, veiledning, øvelser, oppgaver, gruppearbeid og selvstudium.
Course requirements
Det er to arbeidskrav som skal løses individuelt. Arbeidskravene skal gjennomføres innen fastlagt tid og godkjennes av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.
Arbeidskrav 1 er en programmeringsoppgave med en tekstlig pensumsrelatert komponent. Arbeidskrav 2 er en noe større programmeringsoppgave med lesing, forståelse og endring av programkode, samt et forståelses- og refleksjonsnotat på ca. 500-600 ord. Begge arbeidskravene skal leveres innen gitt frist.
Ved ikke godkjent arbeidskrav, kan studenten levere en ny og forbedret utgave innen angitt frist.
Assessment
Vurderingsformen en prosjektoppgave som løses i grupper på to til fire personer. Prosjektoppgaven går ut på å produsere en nettjeneste spesifisert i samråd med faglærer og en tilhørende skriftlig rapport på 2.500-4.000 ord. Rapporten bør reflektere lest pensum.
Permitted exam materials and equipment
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet fokuserer på helsesykepleiers arbeid på befolknings-, gruppe- og individnivå med utgangspunkt i kunnskapsbasert praksis. Studenten videreutvikler sin kompetanse i å planlegge, gjennomføre og vurdere tilpasset samhandling med brukere av tjenestene på ulike nivåer. I tillegg inngår tverrfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid. Praksisstudiet er fordelt over 11 uker, hvorav en uke er undervisning ved studiestedet, og 10 uker er veiledet praksis ute i en kommune eller bydel. Praksisstudiene gjennomføres på aktuelle arenaer, fortrinnsvis innenfor helsestasjonstjenesten, skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom. Praksisperiodene er fordelt over to semestre; fire uker i andre semester og seks uker i tredje semester. Både MAHEL4300 og MAHELPRA10 må være bestått for å oppnå rett til å rekvirere og administrere prevensjonsmidler, herunder langtidsvirkende prevensjonsmidler.
Grading scale
Arbeidskravene fra MAHEL4100 må være godkjent for å kunne starte på emnet MAHELPRA10.
Examiners
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for helsesykepleiers ansvar og funksjonsområde på befolknings-, gruppe- og individnivå
- kan drøfte betydningen av helsesykepleiers ansvar innenfor tverrfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid
- kan kritisk vurdere og analysere vitenskapelige teorier og metoder knyttet til barn, unge 0-20 år og deres familie/omsorgsgivere
- kan drøfte etikk relatert til fagutøvelsen
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskapsbasert praksis og arbeide selvstendig innenfor helsesykepleiers ansvarsområder, på helsestasjon, i skolehelsetjenesten og på helsestasjon for ungdom
- kan identifisere behov for veiledning, rekvirere og administrere prevensjonsmidler, herunder langtidsvirkende prevensjonsmidler
- kan anvende pedagogiske metoder og helsekommunikasjon på befolknings-, gruppe- og individnivå, samt vurdere bruken av ulike pedagogiske tilnærminger
- kan anvende relevante metoder for å kartlegge og vurdere barn og unges helse, på individ-, gruppe- og befolkningsnivå, og iverksette tiltak etter behov
- kan bidra i arbeidet med kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet, herunder dokumentasjons- og meldeplikt
- kan anvende relevante digitale løsninger og arbeidsprosesser i veiledning og samhandling med barn, unge og familie/omsorgsgivere
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over, samt håndtere etiske dilemmaer i yrkesutøvelsen på befolknings-, gruppe og individnivå
- kan analysere, reflektere og justere egen praksis basert på eksisterende kunnskap og veiledning
- kan identifisere behov for, og ta initiativ til, kvalitetssikring og forbedring innenfor helsesykepleiertjenesten
- kan bidra til å ivareta barn, unge og deres familie/omsorgsgiveres autonomi, og støtte de i å ta informerte helsevalg på individ-, gruppe- og systemnivå