EPN-V2

BIB2720 Organisation of data and information Course description

Course name in Norwegian
Organisering av data og informasjon
Study programme
Bachelor Programme in Library and Information Science
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en innføring i sentrale prinsipper og teknologier som er grunnlaget for organisering, gjenfinning og deling av informasjon i moderne informasjonssystemer. Emnet dekker modellering av informasjon, forskjellige teknologier for lagring, organisering og utveksling av strukturert informasjon og metoder for indeksering og gjenfinning av tekst.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Kunnskap 

Studenten 

  • har grunnleggende kunnskap om metoder, prosess og språk som brukes i konstruksjon av informasjonsmodeller 
  • har grunnleggende kunnskap om semantiske data 
  • har grunnleggende kunnskap om relasjonsdatabaser 
  • har grunnleggende kunnskap om markeringsspråk  
  • har grunnleggende kunnskap om metodene som brukes for indeksering og søk i teks

Ferdigheter

Studenten 

  • har grunnleggende ferdigheter i å modellere informasjon 
  • har grunnleggende ferdigheter i å lage og forstå semantiske data 
  • har grunnleggende ferdigheter i å lage relasjonsdatabaser og kan gjøre enkle spørringer 
  • har grunnleggende ferdigheter i bruk av markeringsspråk 

Generell kompetanse 

Studenten 

  • har kompetanse i bruk av digitale verktøy og teknologi for modellering, lagring og representasjon av data og informasjon
  • har erfaring i prosjektarbeid, samarbeid og arbeidsdeling i grupper 
  • har evne til å formidle og diskutere teknologi og bruk av teknologi i egen disiplin for modellering, representasjon og lagring av data og informasjon 

Teaching and learning methods

Forelesingene gir en innføring i teori og metoder. Studentene jobber med faginnholdet individuelt og i grupper gjennom øvingsopplegg med flere delinnleveringer (separate arbeidskrav).  

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav: 

  • Arbeidskrav 1: Modellering: Studentene skal utvikle en datamodell for egen definert case. Modellen skal dokumenteres i et eget notat med en passende størrelse på ca. 1-2 sider.
  • Arbeidskrav 2: Database: Studentene skal sette opp en database, fylle denne med data og lage spørringer mot dataene. Leveranse er en kjørende database, samt en dokumentasjon over data og spørringer i eget notat med en passende størrelse på ca. 2-5 sider. 
  • Arbeidskrav 3: Markeringsspråk: Studentene skal eksportere/konvertere egne data i henhold til et markeringsspråk og kjøre spørringer mot dataene. Data og spørringer skal dokumenteres i eget notat med en passende størrelse på ca. 2-5 sider. 
  • Arbeidskrav 4: Semantiske data: Representere egne data som semantiske data. Dataene skal dokumenteres i et eget notat med en passende størrelse på ca. 2-5 sider. 
  • Arbeidskrav 5: Fulltekstindeksering: Studentene skal indeksere data i et tekstindekseringssystem og kjøre spørringer mot dataene. Data og spørringer skal dokumenteres i et eget notat. Notatet, med en passende størrelse på ca. 4-6 sider, skal også inneholde et refleksjonsnotat. 

I alle arbeidskravene inngår medstudentvurderinger.  

Arbeidskrav/-ene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille segtil eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Assessment

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt.

Grading scale

I dette emnet introduseres studentene for faget spesialpedagogikk. Studentene blir kjent med den spesialpedagogiske tiltakskjeden som danner den juridiske rammen for spesialundervisning. Studentene lærer hvordan de kan kartlegge faktorer på individ- og systemnivå som kan påvirke elevers læring. Studentene lærer også hvordan individuelle opplæringsplaner kan utformes. Videre får studentene grunnleggende kunnskap om utvalgte nevroutviklingsforstyrrelser (ADHD, autisme, utviklingshemming). Gjennom hele emnet fokuseres det på bevisstgjøring rundt innholdet i spesialpedagogens rolle, og rundt etiske utfordringer i faget spesialpedagogikk. Betydningen av å se individet i kontekst vektlegges sterkt, og spesialpedagogiske utfordringer blir gjennomgående belyst fra et biopsykososialt perspektiv. Hvordan spesialpedagogen kan fremme elevenes motivasjon for læring og forebygge frafall står sentralt i emnet.

Examiners

Ingen