EPN-V2

BIB2710 Promotion of literature and culture Course description

Course name in Norwegian
Kultur- og litteraturformidling
Study programme
Bachelor Programme in Library and Information Science
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Emnet tar for seg kultur- og litteraturformidling med vekt på;biblioteket som institusjonell ramme.;For å lykkes med;formidling;må formidleren tilpasse og bringe videre materialet;på en måte som svarer til;brukeres behov, interesser og forutsetninger.;Formidleren står i en mellomposisjon, mellom et materiale;og de som formidlingen skal nå, og trenger;derfor;kunnskaper både om materialet og om de personene som materialet skal formidles til.;;

Resepsjon er mottakelse som gir mening for brukeren, og inkluderer opplevelse, tolkning og;bruk.;Tekster av alle slag;leses og oppfattes på grunnlag av alder, kjønn, geografisk tilhørighet, etnisitet, livssyn og andre kulturelle og sosiale forskjeller. Formidleren må ha forståelse for slike skillelinjer og kunne tilpasse formidlingen ut fra det.;

En viktig formidlingsoppgave for bibliotekene er å utnytte mangfoldet i samlingene, både når det gjelder medier (bøker, lydbøker, filmer, tegneserier, dataspill m.m.) og når det gjelder eldre og nye verk. I emnet vektlegger vi utfordringene og mulighetene som gjelder eldre verk (kulturarv).;En av formidlerens oppgaver er å;aktualisere;eldre verk for mennesker i dag, slik at verkene;blir;oppfattet som;relevante og;viktige.

Required preliminary courses

BIB1500;Introduksjon til bibliotek- og informasjonsvitenskap,;BIB1530;Formidling og læring.

Learning outcomes

Kunnskaper;

Studenten;;

  • skal;ha innblikk i teorier og prinsipper for;formidling;(muntlig og skriftlig);i ulike kontekster og til ulike målgrupper;
  • skal;ha;kunnskaper innen resepsjonsteori og litteratursosiologi som er relevant for formidling i bibliotek;
  • skal;ha innsikt i en;kulturhistorisk periode

Ferdigheter;

Studenten;;

  • kan;drive formidling både muntlig og skriftlig;
  • kan;analysere andres formidling og vurdere styrker og svakheter ved denne formidlingen;
  • aktualisere et litterært;verk;fra en;kulturhistorisk periode;

Generell kompetanse;

Studenten;

  • kan delta i faglige diskusjoner om,;og foreta selvstendige vurderinger;av;formidling i forskjellige kontekster;

Teaching and learning methods

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid tilknyttet arbeidskravene, selvstendig arbeid med arbeidskravene, studentpresentasjoner og selvstudium. Perioder med forelesninger veksler med perioder med gruppearbeid eller selvstendig arbeid.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Hver student skal holde et muntlig bokforedrag (bokprat) med ca. 10 minutters varighet, eller lage en digital bokpresentasjon som inkluderer en lydfil med ca. 15 minutters varighet.;
  • Arbeidskrav 2: Studentene skal gruppevis lage en film eller annen digital presentasjon med ca. 5 minutters varighet der de formidler et verk fra 2000-tallet innen et selvvalgt medium.;;
  • Arbeidskrav 3: Hver student skal skrive et blogginnlegg eller en annen nett-tekst (ca. 3 sider) der studenten aktualiserer;et;eldre;eller klassisk;litterært verk.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å adgang til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell mappe som inneholder to deler: Arbeidskrav;1 og 3. Hver student skal på grunnlag av arbeidskrav 1 levere en refleksjonstekst på maks 4 sider, samt maks 3 sider fra arbeidskrav 3 i eksamensmappa.

Arbeidskravene skal;omarbeides;før innlevering av mappa.;

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.;;

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.;