EPN-V2

BIB2610 Project management in practice Course description

Course name in Norwegian
Praktisk prosjektstyring
Study programme
Bachelor Programme in Library and Information Science
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Emnet skal gi studentene teoretisk kunnskap om;prosjektarbeid;som arbeidsmetode;og praktiske ferdigheter i;gjennomføring av arrangement og andre prosjekter. Arbeid med et konkret prosjekt;i grupper;inngår.;;

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Kunnskaper;;

Studenten;

  • har;god;kunnskap om prosjektarbeid;som arbeidsmetode;
  • har;grunnleggende;kunnskaper;om;teamarbeid og roller i team;

Ferdigheter;

Studenten;

  • kan planlegge, organisere og gjennomføre et prosjekt;
  • kan analysere og drøfte gjennomføringen av et prosjekt;
  • forstår hvilke krav som stilles til ulike aktører i et prosjekt og i teamarbeid;
  • kan bruke;prosjektstyringsverktøy

Generell kompetanse;

Studenten;

  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver som deltaker i;prosjektgruppe;
  • har innsikt i prosjektfaglige problemstillinger;og kan reflektere kritisk rundt disse

Teaching and learning methods

Forelesninger, selvstudium;og gruppearbeid.;

Prosjektstyringsverktøy av typen;Teams (Planner),;Slack,;Trello, e.l.;skal benyttes.;;

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Mål- og interessentkartlegging (gruppe). Muntlig presentasjon med presentasjonsdokumenter (5-10 minutter).;;
  • Arbeidskrav 2: Milepælsplan (gruppe). Skriftlig innlevering, 2-3 sider.;;
  • Arbeidskrav 3: Sluttrapport og dokumentasjon på gjennomført prosjekt (gruppe). Skriftlig innlevering, 3-4 sider.;;

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å adgang til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Assessment

Billedterapi del I har tre hovedområder: Bilde og kreative prosesser, billedterapiens teorier og metoder og mennesket i utvikling og krise.

  • Bilde og kreative prosesser: Studentene arbeider med ulike materialer, metoder, kreativitet og fantasi i eget billeduttrykk og øver opp evnen til å se på egne og andres bilder. De får innføring i barns tegneutvikling og kjennskap til relevante deler av kunsthistorien.
  • Billedterapiens teorier og metoder: Studentene får innføring i det grunnleggende ved bruk av billedterapeutisk metode, og prøver ut ulike tilnærmingsmåter.
  • Mennesket i utvikling og krise: Studentene lærer om normalutvikling, lidelse og terapi. Delemnet belyser hvordan psykiske lidelser kan forstås, hvordan de arter seg og hvordan de kan oppleves av det enkelte mennesket og av omverdenen.

Permitted exam materials and equipment

Opptak til studiet

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om sentrale kunstfaglige begrep og estetiske virkemidler
  • har inngående kunnskap om virkningen av kreative prosesser
  • har inngående kunnskap om billedterapiens historikk, idégrunnlag og begreper
  • har inngående kunnskap om ulike teoretiske referanserammer, primært knyttet til billedterapi og psykisk helsearbeid
  • har inngående kunnskap om symptomatologi ved ulike psykiske lidelser og forståelse for menneskelig mangfold

Ferdigheter

Studenten:

  • kan bruke relevante kreative metoder med klienter/elever
  • kan vise evne til økt selvforståelse gjennom eget kreativt uttrykk, og å gi og ta imot tilbakemeldinger
  • kan anvende ulike metoder, arbeidsformer og teknikker i billedterapi
  • kan anvende ulike interaksjonsmodeller overfor ulike klientgrupper

Generell kompetanse

Studenten:

  • har inngående kjennskap til vurdering av og respekt for klienters billeduttrykk
    • kan fremme samspillet mellom kreative og terapeutiske prosesser i arbeid med klienter
    • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i å utarbeide målrettet billedterapeutisk arbeid både individuelt og i gruppe
    • kan kommunisere om faglige problemstillinger i samspillet mellom billedskapende virksomhet og terapeutiske metoder

Examiners

Arbeidsformene på fellessamlingene varierer mellom forelesninger, gruppearbeid, seminarer og individuelt arbeid som kombinerer teori og praktiske øvelser.

Det blir utarbeidet undervisningsplaner til alle samlinger med utgangspunkt i programplanen. Undervisningsplanene gir nærmere informasjon om blant annet krav om tilstedeværelse, arbeidskrav, pensum og støttelitteratur.

Seminarer

Studentene deltar i seminarer om pensumlitteratur.

Prosessgrupper

På hver undervisningssamling deltar studentene i mindre prosessgrupper, hvor de selv opplever hvordan det er å være i en billedterapigruppe og hvordan den ledes.

Veiledning

På hver undervisningssamling i 2. semester får studentene veiledning på praksis.

Rollespill

Studentene øver på terapeutrollen i par, triader og større grupper gjennom hele studiet.