EPN-V2

BIB2201 Metadata Course description

Course name in Norwegian
Metadata
Study programme
Bachelor Programme in Library and Information Science
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om verdier, interesser og normer i ulike barne- og ungdomskulturer og fellesskapets betydning for et inkluderende læringsmiljø
  • kan gjøre rede for lover og styringsdokument som regulerer tilpasset / universell opplæring og inkludering i skolen, herunder forståelse av samenes status som urfolk og deres rett til opplæring i tråd med opplæringsloven og gjeldende læreplanverk
  • kan analysere faglige problemstillinger og planlegge undervisning med utgangspunkt i en mangfoldig elevgruppe
  • har kunnskap om hvordan kjønn, seksualitet, etnisitet, religion og funksjonsnedsetting kan påvirke elevers erfaring med kroppsøvingsfaget
  • har kunnskap om sammenheng mellom inkludering og dannelse
  • har kunnskap om dans og alternative bevegelsesaktiviteter med utgangspunkt i ungdomskulturer og andre kulturer

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge inkluderende kroppsøvingsundervisning med utgangspunkt i en mangfoldig elevgruppe
  • kan analysere og vurdere elevers ulike forutsetninger i kroppsøving og idrettsfag, og bruke dette som grunnlag for tilpasset / universell opplæring
  • kan planlegge for kreativ utforsking i dans og alternative bevegelsesformer som har utgangspunkt i ungdomskulturer og andre kulturer
  • kan igangsette dannelsesprosesser i kroppsøvingsundervisning med utgangspunkt i elevmangfold
  • kan grunnleggende ferdigheter i konflikthåndtering i skolen
  • kan gjennomføre og lede arbeid med estetiske læringsprosesser knyttet til kroppsøving og idrettsfag i skole- og fagutvikling

Generell kompetanse

Studenten

  • kan presentere forskningsbasert kunnskap og bruke slik kunnskap til å reflektere over inkludering og mangfold i kroppsøving.
  • kan søke og identifisere relevant forskningslitteratur

Learning outcomes

Se programplanen.

Content

Temaer som inngår i emnet:

  • Beskrivelse av ulike dokumenttyper
  • Ulike typer registreringsstandarder og metadataskjema
  • Metadatakvalitet; sentrale bergreper, hjelpemidler og metoder for kvalitetssikring
  • Opphavsrett til samlinger av metadata, lisenser for fri tilgang til metadata
  • Teori og modeller for interoperabilitet og gjenbruk av metadata
  • Bruk av XML som format for strukturering av metadata
  • Bruk av XML-baserte løsninger for oversettelse mellom formater
  • RDF og semantiske data
  • Utveksling av data med webbaserte protokoller

Teaching and learning methods

Følgende arbeidskrav være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
  • Refleksjonsnotat der studentene i grupper på 2-3 skal presentere og diskutere en fagfellevurdert artikkel med relevans for inkludering og mangfold i kroppsøvingsfaget. Omfang: 1500 ord +/- 10 %.
  • Delta på seminar og gi skriftlig tilbakemelding på 1 medstudents utkast til individuelt vitenskapelig essay. Omfang: 450 ord.

Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.

Course requirements

Alle hjelpemidler tillatt.

Assessment

Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 prosent av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.