Programplaner og emneplaner - Student
BIB2201 Metadata Course description
- Course name in Norwegian
- Metadata
- Study programme
-
Bachelor Programme in Library and Information Science
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om verdier, interesser og normer i ulike barne- og ungdomskulturer og fellesskapets betydning for et inkluderende læringsmiljø
- kan gjøre rede for lover og styringsdokument som regulerer tilpasset / universell opplæring og inkludering i skolen, herunder forståelse av samenes status som urfolk og deres rett til opplæring i tråd med opplæringsloven og gjeldende læreplanverk
- kan analysere faglige problemstillinger og planlegge undervisning med utgangspunkt i en mangfoldig elevgruppe
- har kunnskap om hvordan kjønn, seksualitet, etnisitet, religion og funksjonsnedsetting kan påvirke elevers erfaring med kroppsøvingsfaget
- har kunnskap om sammenheng mellom inkludering og dannelse
- har kunnskap om dans og alternative bevegelsesaktiviteter med utgangspunkt i ungdomskulturer og andre kulturer
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge inkluderende kroppsøvingsundervisning med utgangspunkt i en mangfoldig elevgruppe
- kan analysere og vurdere elevers ulike forutsetninger i kroppsøving og idrettsfag, og bruke dette som grunnlag for tilpasset / universell opplæring
- kan planlegge for kreativ utforsking i dans og alternative bevegelsesformer som har utgangspunkt i ungdomskulturer og andre kulturer
- kan igangsette dannelsesprosesser i kroppsøvingsundervisning med utgangspunkt i elevmangfold
- kan grunnleggende ferdigheter i konflikthåndtering i skolen
- kan gjennomføre og lede arbeid med estetiske læringsprosesser knyttet til kroppsøving og idrettsfag i skole- og fagutvikling
Generell kompetanse
Studenten
- kan presentere forskningsbasert kunnskap og bruke slik kunnskap til å reflektere over inkludering og mangfold i kroppsøving.
- kan søke og identifisere relevant forskningslitteratur
Learning outcomes
Se programplanen.
Content
Temaer som inngår i emnet:
- Beskrivelse av ulike dokumenttyper
- Ulike typer registreringsstandarder og metadataskjema
- Metadatakvalitet; sentrale bergreper, hjelpemidler og metoder for kvalitetssikring
- Opphavsrett til samlinger av metadata, lisenser for fri tilgang til metadata
- Teori og modeller for interoperabilitet og gjenbruk av metadata
- Bruk av XML som format for strukturering av metadata
- Bruk av XML-baserte løsninger for oversettelse mellom formater
- RDF og semantiske data
- Utveksling av data med webbaserte protokoller
Teaching and learning methods
Følgende arbeidskrav være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
- Refleksjonsnotat der studentene i grupper på 2-3 skal presentere og diskutere en fagfellevurdert artikkel med relevans for inkludering og mangfold i kroppsøvingsfaget. Omfang: 1500 ord +/- 10 %.
- Delta på seminar og gi skriftlig tilbakemelding på 1 medstudents utkast til individuelt vitenskapelig essay. Omfang: 450 ord.
Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.
Course requirements
Alle hjelpemidler tillatt.
Assessment
Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 prosent av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.