EPN-V2

BIB1530 Mediation and learning Course description

Course name in Norwegian
Formidling og læring
Study programme
Bachelor Programme in Library and Information Science
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en teoretisk og praktisk introduksjon til faglig formidlingsarbeid. Kjennskap til brukergrupper og publikum, institusjonelle rammer for formidling samt ulike formidlingspraksiser står sentralt. Utover dette har faget to hovedtema: Det ene vektlegger pedagogiske tilnærminger til undervisning, veiledning og formidling. Her står teorier om informasjonskompetanse og referanseintervjuet sentralt. Det andre inkluderer grunnleggende teorier om litteratur og kulturformidling, som resepsjonsteori (litteratur, leser og kontekst), og begreper som smak, kvalitet, vurdering og kanon. Grunnleggende forståelse av retorikk er felles for emnets to deler. Vi er innom i hvilken grad digitalisering og globalisering påvirker læring, kunnskapsutvikling og kulturformidling. Et utvalg tekster inngår i pensum, og studentene får trening i å formidle dem fra lærings- og informasjonsteoretiske, så vel som litteratur- og kultursosiologiske perspektiv.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

  • har forståelse for veiledning, undervisning, og formidling i en bibliotekfaglig sammenheng - tilpasset ulike målgrupper
  • kjenner til grunnleggende teorier om pedagogikk, veiledning samt fagdidaktikk, og hvordan informasjonskompetanse utvikles
  • forstår sammenhengen mellom informasjonssøking, informasjonspraksis og læring
  • kjenner til ulike former for formidling av litteratur og medier
  • kjenner til grunnleggende teorier om litteratur- og kulturformidling: resepsjonsteori (ulike lesemåter), retorikk (litteratur, leser og kontekst) og begreper som smak, kvalitet og vurdering og kanon
  • kjenne til skolebiblioteket, UH-bibliotek og deres undervisnings- og formidlingsoppdrag
  • kjenner til ulike aktører det er relevant å samarbeide med for å tilrettelegge for lærings- og formidlingsaktiviteter

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke pedagogisk og didaktisk kompetanse for å planlegge undervisning
  • gjennomføre en veiledningssamtale
  • vise grunnleggende retorisk forståelse og ferdigheter i praksis
  • se sammenhengen mellom materialet som formidles, mottakeren og konteksten.
  • gjennomføre og planlegge kulturformidlingsopplegg
  • vise grunnleggende vurderingskompetanse knyttet til formidling

Generell kompetanse

  • formidle skriftlig og muntlig
  • samhandle med andre studenter om et faglig arbeid
  • vurdere andres arbeider
  • reflektere kritisk over bibliotekets rolle som formidlings- og læringsarena

Teaching and learning methods

The language is normally English.

This joint course is developed for all the Bachelor programmes at the Faculty of Health Sciences which are part of RETHOS (National guidelines for the Health and Social Studies), and is considered as an introductory course, preferably taken during the first part of the study programme.

In this course, starting with relatable examples, students will learn about asking critical questions about health claims and the sources of claims. This is followed up by focusing on the rationale for evidence-based practice (EBP) and its Core Competencies: Ask, Acquire, Appraise and Interpret, Apply, and Evaluate, and shared decision-making. The course provides a foundation for learning and applying more advanced and field-specific skills. 

Course requirements

The student must have been admitted to the study programme. 

Assessment

On successful completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • can define what EBP is and recognizes the rationale for EBP and shared decision making
  • knows the steps of EBP
  • is familiar with the levels in the S-pyramid and acknowledges the difference between single studies and systematic reviews
  • knows the characteristics of a scientific article, e.g. IMRAD
  • can explain the purpose and characteristics of qualitative and quantitative studies and syntheses of studies, e.g. systematic reviews
  • understands the principles for critical appraisal and knows how to use check lists for different study designs, clinical guidelines and professional procedures
  • knows different types of categorical and continuous measures of association and effect, and key graphical presentations  

Skills

The student

  • can identify different types of professional/clinical questions, such as questions about treatment, diagnosis, prognosis, experiences and etiology
  • can, for each type of clinical question, identify the preferred order of study designs
  • can formulate searchable professional/clinical questions using e.g. PICO and variations of PICO
  • can construct and carry out an appropriate and simple search strategy for professional/clinical questions from the top of the S-pyramid  

General competencies

The student

  • can critically assess health claims in the media
  • can discuss the importance of user knowledge, clinical experience, and summarized research in clinical decision-making 

Permitted exam materials and equipment

None.

Grading scale

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Examiners

Pass/Fail. The same grade is given for all students in the group.