EPN-V2

BALV3800 Health and Welfare Policy Course description

Course name in Norwegian
Helse- og velferdspolitikk
Study programme
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
One Year Programme in Organisation and Management
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Valgemnet i helse- og velferdspolitikk skal gi kunnskap om og innsikt i helse- og velferdspolitikken og dens konsekvenser for organisering av forvaltningen og for iverksettelse innenfor de ulike tjenestene. Emnet vil omhandle helse- og omsorgstjenestene, offentlig inntektssikring og inkludering av personer som står utenfor arbeidslivet. Sentrale temaer er utviklingen av helse- og velferdspolitikken, endringer i organisering, samhandling mellom forvaltningsnivåene, arbeidsdeling og samarbeid mellom offentlige og private leverandører, samt forholdet mellom brukere og tjenesteapparatet.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • Senere års reformer innenfor helse- og velferdspolitikken og drivkrefter som har påvirket disse
  • Teorier for ansvarsdeling og samarbeid mellom forvaltningsnivåer og offentlig og privat sektor, samt teorier om bruker- og profesjonsroller
  • Faktorer som påvirker forholdet mellom politikk, forvaltning og profesjoner
  • Kjennetegn mellom brukere, interesseorganisasjoner og myndighetene
  • Betydningen av digitalisering for utviklingen innenfor helse- og velferdsforvaltningen

Ferdigheter

Studenten kan:

  • redegjøre for grunntrekkene i organisering og styring innenfor helse- og velferdspolitikken.
  • gjøre faglige vurderinger av utfordringer innenfor helse- og velferdspolitikken og hvordan disse kan løses.
  • utforme en egen problemstilling og drøfte denne innenfor et av områdene som emnet omfatter.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan finne og bruke relevante og kvalitetssikrede faglige informasjonskilder.
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre om skriftlige oppgaver og muntlige presentasjoner av sentrale problemstillinger.

Teaching and learning methods

This course provides nuanced perspectives on diversity and the relationship between the majority and minority, as well as challenges that can arise in interactions between the child welfare system and children, young people and families that belong to/are placed in different minority groups. The course addresses how power structures in society construct preconceptions about ‘the other’ through different categorisation related to ethnicity, gender, sexuality, functional level, age, class and religion. The students will learn how inclusion and exclusion mechanisms can play out at the individual, institutional and societal levels and how the different levels affect each other.

Students must participate in the interprofessional teaching programme ‘Interprofessional Cooperation on and with Children and Young People’ (INTER1300). Relevant topics include children and young people’s cooperation with professionals, explorative approaches to children, young people and their families, and professionals’ contributions to parents’ and children/young people’s formation of opinions. See INTERACT’s website for a more detailed description of the content of INTER1300: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Language of instruction is Norwegian.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjent arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: Et gruppearbeid av 2-3 studenter med påfølgende 20-30 minutters muntlig presentasjon og diskusjon. Gruppearbeidet skal bestå av en presentasjon av en aktuell selvvalgt case fra mediabildet/ samfunnsdebatten innenfor helse- og velferdspolitikken.

Formålet med arbeidskravet er å utvikle studentenes evne til å se sammenhengen mellom teori, forskningsbasert anvendt kunnskap og de utfordringene som diskuteres innenfor helse- og velferdspolitikken.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Assessment

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på fem timer.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Gradert skala A - F

Examiners

The exam in the course is an individual oral exam with a time frame of approximately 30 minutes per candidate. The time frame includes examination and assessment with an oral explanation.

Course contact person

No aids are permitted.