EPN-V2

BALV3700 Educational leadership and resource development within Facility Management Course description

Course name in Norwegian
Pedagogisk ledelse og ressursutvikling innenfor fasilitetsstyring
Study programme
One Year Programme in Organisation and Management
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
Course history

Introduction

I dette emnet gis studenten yrkespedagogisk kompetanse for å kunne tilrettelegge for ressursutvikling og livslang læring hos servicemedarbeidere som produserer tjenester og utfører funksjoner som støtter kjernevirksomheten til organisasjonen. Dette for at formålet med Facility Management (fasilitetsstyring, FM) skal oppfylles: "forbedre menneskers livskvalitet og produktiviteten til kjernevirksomheten innenfor et bebygd område" (NS-EN ISO 41011:2018).

Yrkene til servicemedarbeiderne i en FM-organisasjon spenner bredt. Det er med utgangspunkt i lederaspekter og myndighetskrav ved et utvalg av disse yrkene og fagområdene kunnskap formidles om hvordan kompetansereformen "Lære hele livet" kan tilrettelegges for og hvordan yrkespedagogisk kompetanse her kan bidra til å lykkes med "fagopplæring i bedrift".

Ved å ha strategisk kompetanse i opplæring kan studenten bekle framtidige lederstillinger med personalansvar og være en pådriver i å tilby ufaglærte i sitt lederspenn en systematisk kompetanse­planlegging.

Undervisningsspråk er norsk.

Recommended preliminary courses

On successful completion of this course the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge:

The student will have

  • advanced comprehension of sustainability and environmental risk in relation to water system design;
  • advanced comprehension of project management in team and individual based settings;
  • advanced knowledge of applying combined hydraulic and process engineering methods.

Skills:

The student

  • has creative and critical skills, and is able to select amongst alternatives and make decisions in areas impacted with uncertainty;
  • can communicate effectively results of their work in the form of written reports and oral presentations with strict page and time limits, respectively;
  • has hands-on experience in creating model implementations of complex bioprocesses;
  • can implement and apply computational tools for scenario analysis to evaluate cost-benefits and to infer effective design and operational solutions;
  • can apply software for integrated control of environmental pollution;
  • can analyse water systems in terms of capital investment and operating costs.

General competence:

The student

  • has deep insight into preliminary and rigorous process and unit design;
  • Is able to draw engineering drawings, process flowsheets, control and P&I diagrams of the water system;
  • Is able to solve complex water system problems by combining statistics, process and hydrology modelling tools.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i lov- og rammeverk som angår rolle og krav til kvalitet i praksiskandidatordningen
  • forstår egen rolle og oppgaver ut fra praksiskandidatens læreforutsetninger, verdiskapning i virksomhetens og samfunnets perspektiv
  • har kunnskaper om begreper og prosesser knyttet til vurdering av og for læring samt gjennomgående dokumentasjon
  • har kunnskap om kommunikasjon og veiledningsmetoder i et yrkespedagogisk perspektiv og om hvordan konflikter kan forebygges og håndteres
  • kan oppdatere sin pedagogiske kunnskap om det å veilede medarbeidere som får fagopplæring i bedrift

Ferdigheter

Studenten kan

  • kartlegge praksiskandidatens læreforutsetninger
  • finne informasjon og fagstoff som er relevant for veiledning av praksiskandidater
  • anvende verktøy for kvalitetsutvikling og veiledningsmetoder etter yrkesspedagogiske prinsipper
  • anvende kunnskap om kommunikasjon og samarbeid knyttet til veiledning
  • anvende læreplanverket og vurderingsprinsipper for å lage opplæringsplaner, sette mål, vurdere og dokumentere opplæringen i bedrift

Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet en etisk grunnholdning til egen rolle som veileder
  • har forståelse for læreplanverket og vurderingsprinsipper knyttet til veiledning av praksiskandidater i egen bransje
  • kan utføre veiledningsarbeidet etter yrkespedagogiske og bransjeetiske prinsipper tilpasset praksiskandidatens behov
  • kan bygge relasjoner med instruktører i ulike bransjer samt bygge relasjoner med eksterne samarbeidspartnere
  • kan utvikle veiledningsmetoder og verktøy som er relevante for veiledning av praksiskandidater

De formulerte læringsutbyttebeskrivelsene i dette emnet bygger på dem formulert i Studieplan for Veiledning av lærlinger for instruktører og faglige ledere med ansvar for opplæring i bedrift. Allikevel er det hensyntatt emnespesifikke formål uttrykt i innledningen over.

Teaching and learning methods

Det vil bli benyttet varierte arbeids- og undervisningsformer som forelesninger, gruppediskusjoner og summegrupper, refleksjonsoppgaver enkeltvis og i grupper, studiebesøk og selvstudium. Studentene forventes å delta i den timeplanlagte undervisningen og bidra med sin faglige stemme i undervisningsøktene.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: En individuell oppgave på 2 sider om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
  • Arbeidskrav 2: En gruppevis oppgave hvor et nærmere definert undervisningsopplegg egnet for å fremme god læring, presenteres muntlig. Hver gruppe skal bestå av inntil 3 studenter, og presentasjonen er på ca. 15-20 minutter. Det er obligatorisk deltakelse på medstudentenes presentasjoner, og hver gruppe skal gi tilbakemelding på sine medstudenters presentasjoner.

Formålet med arbeidskravene er å gi studentene muligheten til å integrere teoretisk kunnskap fra pensum og undervisning i emnet med problemstillinger som eksisterer i arbeidslivet og i bransjevirkeligheten.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Assessment

Emnet gir nyanserte perspektiver på mangfold, og forholdet mellom majoritet og minoritet og de ulike utfordringer som kan oppstå i møtet mellom barnevernet og barn, unge og familier som tilhører/blir plassert inn i ulike minoritetsgrupper. Emnet tematiserer hvordan maktstrukturer i samfunnet konstruerer forestillinger om «de andre» gjennom ulike kategoriseringer knyttet til etnisitet, kjønn, seksualitet, funksjonsnivå, alder, klasse og religion. Studentene vil få kunnskap om hvordan inklusjons- og eksklusjonsmekanismer kan utspille seg på individ-, institusjons- og samfunnsnivå, og hvordan de ulike nivåene påvirker hverandre.

Det er obligatorisk deltakelse i det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget «Samarbeid om barn og unge» (INTER1300). Tema det arbeides med er barn og unges samarbeid med profesjonsutøvere, utforskende tilnærminger til barn, unge og familiene deres og profesjonsutøveres bidrag til foreldres og barn/unges meningsdanning. Se INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER1300: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Undervisningsspråk er norsk.

Permitted exam materials and equipment

Studenten må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorstudium i barnevern.

Grading scale

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver på mangfold og likestilling, herunder sosiologiske, postkoloniale og interseksjonelle perspektiver, og kunnskap om hvordan disse kan benyttes i arbeidet med barn, unge og familier
  • har kunnskap om identitet og tilhørighet, og hvordan ulike identiteter og gruppetilhørigheter kan virke sammen i kategoriserings- og marginaliseringsprosesser
  • har kunnskap om inklusjons- og eksklusjonsmekanismer både på institusjons- og individnivå, herunder kategorisering, marginalisering, stigmatisering, segregering, diskriminering og rasisme
  • har kunnskap om ulike maktperspektiver og hvordan strukturell makt kan utspille seg i forholdet mellom majoritet og minoritet
  • har kunnskap om etniske minoriteter og flyktningers livssituasjoner og rettigheter
  • har kunnskap om urfolks livssituasjon og rettigheter, herunder samiske barns rett til eget språk og kultur
  • har kunnskap om bruk av tolk i barnevernet

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende relevante teoretiske perspektiver og kunnskap for å analysere- og utvikle en nyansert forståelse for ulike minoriteters situasjon og utfordringer i den norske velferdsstaten
  • kan reflektere over samfunnets overordnete forståelser av ulike minoritetsgrupper, og hvordan disse forståelsene kan ha innvirkning på egen praksisutøvelse i møte med barn, unge og familier
  • kan reflektere over hvordan egen oppvekst, kulturelle bakgrunn, forforståelse og verdier virker inn i møtet med ulike minoriteter, og kan påvirke vurderinger og beslutninger i yrkesutøvelsen i barnevernet
  • kan reflektere over hvordan makt utspiller seg i møter mellom barnevernspedagoger og barn, unge og familier som tilhører ulike minoriteter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over egne og andres handlinger, holdninger, opplevelser og verdier knyttet til ulike minoriteter
  • kan bidra til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet, uavhengig av etnisitet, kjønn og kjønnsuttrykk, seksuell orientering, religion og livssyn, funksjonsnivå, alder og klasse

Examiners

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov.

Admission requirements

The teaching will consist of a combination of:

  • Scoping lectures & trainings.
  • Coursework assignments.
  • Trainings on project reporting and execution held by consulting engineers invited from industry; scoping lecture on current needs held by practitioners invited from municipalities/operators/regulator.
  • Training on practical use of tools and software for data management, computer simulation and statistical assessment.

Live in-person and online lectures will be recorded, and the material will be made available to students on CANVAS.

Course contact person

This course will allow students to apply fundamental and advanced hydraulic and process engineering principles in real-life style projects. Students will analyse the influence of design and operating conditions on complex smart water infrastructure and process functionalities. The focus will be on students developing an integral systems approach to design selected water systems.

The course content includes: Environmental legislation and influencing factors; Control of water discharges and gas emissions; Environmental risks assessments; Technical and economic appraisals of a process in which safety and environmental impacts form integral parts of screening alternative solutions; Literature review of alternative solutions; Safety and operability of water system; Unit specification and flow sheets; Engineering drawings; Executive summary; Detailed unit design.

The students will work on a project of their own choice related to a design project.

The students will make use of suitable software for the individual projects.