Programplaner og emneplaner - Student
BALV3700 Educational leadership and resource development within Facility Management Course description
- Course name in Norwegian
- Pedagogisk ledelse og ressursutvikling innenfor fasilitetsstyring
- Study programme
-
One Year Programme in Organisation and Management
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet gis studenten yrkespedagogisk kompetanse for å kunne tilrettelegge for ressursutvikling og livslang læring hos servicemedarbeidere som produserer tjenester og utfører funksjoner som støtter kjernevirksomheten til organisasjonen. Dette for at formålet med Facility Management (fasilitetsstyring, FM) skal oppfylles: "forbedre menneskers livskvalitet og produktiviteten til kjernevirksomheten innenfor et bebygd område" (NS-EN ISO 41011:2018).
Yrkene til servicemedarbeiderne i en FM-organisasjon spenner bredt. Det er med utgangspunkt i lederaspekter og myndighetskrav ved et utvalg av disse yrkene og fagområdene kunnskap formidles om hvordan kompetansereformen "Lære hele livet" kan tilrettelegges for og hvordan yrkespedagogisk kompetanse her kan bidra til å lykkes med "fagopplæring i bedrift".
Ved å ha strategisk kompetanse i opplæring kan studenten bekle framtidige lederstillinger med personalansvar og være en pådriver i å tilby ufaglærte i sitt lederspenn en systematisk kompetanseplanlegging.
Undervisningsspråk er norsk.
Recommended preliminary courses
Eksamen i emnet består av to deler: 1) en individuell mappeinnlevering og 2) en individuell muntlig eksamen som tar utgangspunkt i et 15 minutters utdrag fra et filmopptak fra praksis. Eksamensdelene vektes likt 50/50. Begge eksamensdelene må være bestått for å bestå emnet.
1) Mappeinnlevering
Tre arbeider leveres i ett dokument som skal inneholde følgene:
- En skriftlig presentasjon av filmopptaket. Presentasjonen skal være på 3/4 til 1 side.
- En ordrett utskrift (transkribering) av dialogen i filmklippet på 15 minutter.
- Et genogram (familie-tre) over familien. Dette kan tegnes på eget ark.
Mappen må være bestått for å kunne framstille seg til muntlig eksamen.
2) Muntlig eksamen
Muntlig eksamen har en varighet på ca. 1 time per kandidat, og inkluderer karakterfastsettelse og begrunnelse for karakteren. Eksaminasjonen tar utgangspunkt i mappeinnleveringen, filmopptaket fra praksis og pensum fra alle de tre studieårene.
Den muntlige eksaminasjonen tar utgangspunkt i et 15 minutters utdrag fra et filmopptak fra studentens kliniske arbeid, der studenten er hoved-terapeut. Opptaket tas i siste termin av praksis. I familiesamtalen, som er filmet til eksamen, skal det være minst to generasjoner i familien tilstede. Filmopptaket tas med av kandidaten selv på kryptert minnepinne på eksamensdagen.
Ved stryk må studenten velge en annen sekvens av det allerede innleverte opptaket for ny eksaminering, samt levere inn ny mappe i tråd med det nye opptaket.
Dersom studenten ikke møter til muntlig eksamen grunnet sykdom eller annen tvingende fraværsgrunn, kan samme opptak benyttes, samt allerede innleverte mappe, ved utsatt eksamen.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i lov- og rammeverk som angår rolle og krav til kvalitet i praksiskandidatordningen
- forstår egen rolle og oppgaver ut fra praksiskandidatens læreforutsetninger, verdiskapning i virksomhetens og samfunnets perspektiv
- har kunnskaper om begreper og prosesser knyttet til vurdering av og for læring samt gjennomgående dokumentasjon
- har kunnskap om kommunikasjon og veiledningsmetoder i et yrkespedagogisk perspektiv og om hvordan konflikter kan forebygges og håndteres
- kan oppdatere sin pedagogiske kunnskap om det å veilede medarbeidere som får fagopplæring i bedrift
Ferdigheter
Studenten kan
- kartlegge praksiskandidatens læreforutsetninger
- finne informasjon og fagstoff som er relevant for veiledning av praksiskandidater
- anvende verktøy for kvalitetsutvikling og veiledningsmetoder etter yrkesspedagogiske prinsipper
- anvende kunnskap om kommunikasjon og samarbeid knyttet til veiledning
- anvende læreplanverket og vurderingsprinsipper for å lage opplæringsplaner, sette mål, vurdere og dokumentere opplæringen i bedrift
Generell kompetanse
Studenten
- har utviklet en etisk grunnholdning til egen rolle som veileder
- har forståelse for læreplanverket og vurderingsprinsipper knyttet til veiledning av praksiskandidater i egen bransje
- kan utføre veiledningsarbeidet etter yrkespedagogiske og bransjeetiske prinsipper tilpasset praksiskandidatens behov
- kan bygge relasjoner med instruktører i ulike bransjer samt bygge relasjoner med eksterne samarbeidspartnere
- kan utvikle veiledningsmetoder og verktøy som er relevante for veiledning av praksiskandidater
De formulerte læringsutbyttebeskrivelsene i dette emnet bygger på dem formulert i Studieplan for Veiledning av lærlinger for instruktører og faglige ledere med ansvar for opplæring i bedrift. Allikevel er det hensyntatt emnespesifikke formål uttrykt i innledningen over.
Teaching and learning methods
Det vil bli benyttet varierte arbeids- og undervisningsformer som forelesninger, gruppediskusjoner og summegrupper, refleksjonsoppgaver enkeltvis og i grupper, studiebesøk og selvstudium. Studentene forventes å delta i den timeplanlagte undervisningen og bidra med sin faglige stemme i undervisningsøktene.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: En individuell oppgave på 2 sider om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
- Arbeidskrav 2: En gruppevis oppgave hvor et nærmere definert undervisningsopplegg egnet for å fremme god læring, presenteres muntlig. Hver gruppe skal bestå av inntil 3 studenter, og presentasjonen er på ca. 15-20 minutter. Det er obligatorisk deltakelse på medstudentenes presentasjoner, og hver gruppe skal gi tilbakemelding på sine medstudenters presentasjoner.
Formålet med arbeidskravene er å gi studentene muligheten til å integrere teoretisk kunnskap fra pensum og undervisning i emnet med problemstillinger som eksisterer i arbeidslivet og i bransjevirkeligheten.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Assessment
Eksamen i emnet er en gruppebasert semesteroppgave inkludert gruppebasert logg. Gruppen skal bestå av inntil tre studenter. Besvarelsen skal ha et omfang på maks 20 sider.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5. Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.
Studenter kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Permitted exam materials and equipment
Emnet er todelt; prakisutplassering hvor studenten gjennom veiledet praksis skal øve seg på å være familieterapeut og workshops/undervisning knyttet til de ulike familieterapeutiske tilnærmingene. Emnet går over fem semestre med totalt 300 timer veiledet praksis fordelt over tre semestre.
Presentasjon av de ulike familieterapeutiske tilnærminger og øvelser i praktiseringen av disse står sentralt. I praksisutplassering skal studenten trene på utøvelsen av familieterapeutiske tilnærminger i endringsarbeid med familier under veiledning av erfarne familieterapeuter. Studenten arbeider gjennom hele emnet med å integrere personlig terapeutisk utvikling, teori, forskningsbasert kunnskap og erfaringer fra praksisfeltet.
Undervisningsspråk er norsk.
Politiattest
Det må fremlegges politiattest ved opptak til studiet. Politiattesten leveres ved studiestart. Det vises for øvrig til Forskrift om opptak til høyere utdanning, § 6-1 og § 6-2.
Grading scale
Emnene SFB5110 Psykiske tilstandsbilder hos barn og unge og SFB4100 Systemisk grunnlagsforståelse må være bestått før studenten kan utplasseres i praksis.
Examiners
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om familieterapifeltet og sentrale familieterapeutiske tilnærminger
- inngående forståelse om hva som virker i terapi - herunder evidensbasert praksis
- inngående kunnskap om hvordan det personlige og profesjonelle gjensidig påvirker hverandre, og konsekvenser av slik kunnskap for forståelse av seg selv i relasjon til andre i sin profesjonelle praksis
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende presenterte perspektiver, familieterapeutiske tilnærminger og praktiske ferdigheter i endringsarbeid
- delta i familiearbeid - herunder i ulike terapeutiske posisjoner, både som som hovedterapeut, co-terapeut og reflektør
- arbeide med sammensatt problematikk i familier
- arbeide tverrfaglig og ivareta brukermedvirkning i familiearbeidet
Generell kompetanse
Studenten kan
- arbeide endringsorientert gjennom å anvende ulike sentrale familieterapeutiske tilnærminger i arbeidet med familier, enkeltindivider, samt i konsultasjon, veiledning og undervisning
- reflektere over etiske spørsmål og handle etter etiske prinsipper i arbeidet med familier
- reflektere over eget terapeutisk ståsted og bevissthet om betydningen av det personlige aspektet i relasjonelle møter med andre i en profesjonell sammenheng
Admission requirements
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Transkript av fimklippet (uten egne notater).
Course contact person
Emnet veksler mellom ulike undervisningsformer, herunder forelesninger, workshops, gruppearbeid, veiledning på OsloMet, samt veiledet praksis. Det vil bli organisert kollokviegrupper som skal fungere som selvdrevne veiledningsgrupper gjennom hele Masterklinikk-emnet.
Praksisperioden er på totalt 300 timer fordelt på 3 semestre (100 timer per semester) med oppstart i tredje semester.
Praksis består av øvelser i ulike aspekter ved terapeutisk arbeid på et godkjent praksissted, hvor hver student gjennomfører en individuell midtveissamtale med veileder hvert semester. Hvert praksissted organiserer praksis innenfor en felles progresjonsramme som er utarbeidet av OsloMet. OsloMet er ansvarlig for oppfølgingen av praksisplassordningen og godkjenning av praksissteder, som må foreligge før studentene kan påbegynne praksisopplæringen.