EPN-V2

BALV3300 User Participation Course description

Course name in Norwegian
Brukermedvirkning i offentlig virksomhet
Study programme
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
Modules in Administration and Management, and Welfare
One Year Programme in Organisation and Management
Elective modules, Faculty of Social Sciences
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Emnet omhandler samhandling mellom brukere av velferdsstatens ordninger og tjenesteyterne. Emnet gjennomgår sentrale rammebetingelser for brukermedvirkning, slik som lover, forskrifter, veiledere og andre sentrale styringsverktøy. Vi vil reflektere over begrepet brukermedvirkning og relatere det til andre beslektede begreper i norsk kontekst, men også i internasjonal sammenheng. Brukermedvirkning relateres særlig til demokratisering og borgerrettigheter på individ- og systemnivå. Ulike faser i samarbeidet om velferdstjenester, slik som kartlegging, planlegging, iverksetting, evaluering og forskning vil bli gjennomgått. Emnet tar også for seg implementering av brukermedvirkning gjennom ledelse av profesjoner. Eksempler fra praksisnær forskning vil bli trukket inn i undervisningen.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om

  • brukermedvirkning som demokratisk virkemiddel
  • interesseorganisasjonenes fremvekst og rolle ved implementering av brukermedvirkning fra planlegging til gjennomføring av tiltak på individ- og systemnivå
  • rammebetingelser for brukermedvirkning
  • etiske og relasjonelle betingelser for brukermedvirkning

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over sin rolle som tjenesteutøver og som leder av profesjoner som implementerer brukermedvirkning i sin tjenesteyting
  • anvende brukernes erfaringer og kompetanse, og involvere brukere ved planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak og planarbeid
  • sammenligne og diskutere brukermedvirkning som demokratisk virkemiddel i Norge og andre land.

Generell kompetanse

Studenten kjenner til og har kunnskap om

  • brukerrettigheter og -medvirkning i velferdsforvaltningen
  • etiske dilemmaer i møter mellom tjenesteytere og brukere
  • brukerorientert ledelse

Teaching and learning methods

Undervisningen er organisert i forelesninger og gruppearbeid.

Involvering av praksisfeltet

Forelesere fra praksisfeltet og brukere i praksisfeltet trekkes inn i undervisningen.

Course requirements

Et skriftlig arbeidskrav på 8 - 10 sider som kommenteres av faglærer og/eller medstudent. Det kan enten leveres individuelt eller to studenter kan levere arbeidskrav sammen. Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Assessment

Studentene skal avlegge to dagers individuell hjemmeeksamen (48 timer).

Permitted exam materials and equipment

This course presents and discusses the European Union (EU) and the European Economic Area (EEA) from a legal perspective. The focus is on the institutions, the decision-making processes, the sources of law of the European Union, their effects in the national systems, etc. The aim is to provide knowledge on the EU/EEA dimension, shedding light on Norway's relationship with the European Union.

Grading scale

None.

Examiners

Knowledge

The student will have knowledge of:

  • The development of the EU and the EEA, and their main principles and aims
  • Fundamental topics of EU/EEA law such as sources of law, decision making-processes, institutions, etc.
  • Topical issues such as the effects of EU law in the national legal systems and Norway's relationship with the European Union

Skills

The student will be able to:

  • Understand the scope of the European integration process
  • Illustrate how the decision-making processes within the EU/EEA dimension work
  • Identify and utilize legal sources of EU/EEA law
  • Solve basic issues of EU/EEA law independently
  • Discuss critically the connection between the EU and the Norwegian legal systems

General competence

The student will be able to:

  • Reflect and write on topics such as legal sources, institutions, etc., and on the relationship between national and supranational legal systems
  • Use English legal terminology connected to the topics studied

Course contact person

The course is based on lectures, group work, homework assignments, and literature.