Programplaner og emneplaner - Student
BALV3300 User Participation Course description
- Course name in Norwegian
- Brukermedvirkning i offentlig virksomhet
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public SectorModules in Administration and Management, and WelfareOne Year Programme in Organisation and ManagementElective modules, Faculty of Social Sciences
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler samhandling mellom brukere av velferdsstatens ordninger og tjenesteyterne. Emnet gjennomgår sentrale rammebetingelser for brukermedvirkning, slik som lover, forskrifter, veiledere og andre sentrale styringsverktøy. Vi vil reflektere over begrepet brukermedvirkning og relatere det til andre beslektede begreper i norsk kontekst, men også i internasjonal sammenheng. Brukermedvirkning relateres særlig til demokratisering og borgerrettigheter på individ- og systemnivå. Ulike faser i samarbeidet om velferdstjenester, slik som kartlegging, planlegging, iverksetting, evaluering og forskning vil bli gjennomgått. Emnet tar også for seg implementering av brukermedvirkning gjennom ledelse av profesjoner. Eksempler fra praksisnær forskning vil bli trukket inn i undervisningen.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Emnet omhandler samhandling mellom brukere av velferdsstatens ordninger og tjenesteyterne. Emnet gjennomgår sentrale rammebetingelser for brukermedvirkning. Vi vil reflektere over begrepet brukermedvirkning og relatere det til andre beslektede begreper i norsk kontekst, men også i internasjonal sammenheng. Brukermedvirkning relateres særlig til demokratisering og borgerrettigheter på individ- og systemnivå. Ulike faser i samarbeidet om velferdstjenester, slik som kartlegging, planlegging, iverksetting, evaluering og forskning vil bli gjennomgått. Emnet tar også for seg implementering av brukermedvirkning gjennom ledelse av profesjoner. Eksempler fra praksisnær forskning vil bli trukket inn i undervisningen.
Teaching and learning methods
Ingen forkunnskapskrav.
Course requirements
Undervisningen er organisert i forelesninger og gruppearbeid.
Involvering av praksisfeltet
Forelesere fra praksisfeltet og brukere i praksisfeltet trekkes inn i undervisningen.
Assessment
Et skriftlig gruppearbeidskrav på 8 - 10 sider som kommenteres av faglærer og/eller medstudent. To eller tre studenter kan levere arbeidskrav sammen. Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Permitted exam materials and equipment
None.
Grading scale
Knowledge
The student will have knowledge of:
- The development of the EU and the EEA, and their main principles and aims
- Fundamental topics of EU/EEA law such as sources of law, decision making-processes, institutions, etc.
- Topical issues such as the effects of EU law in the national legal systems and Norway's relationship with the European Union
Skills
The student will be able to:
- Understand the scope of the European integration process
- Illustrate how the decision-making processes within the EU/EEA dimension work
- Identify and utilize legal sources of EU/EEA law
- Solve basic issues of EU/EEA law independently
- Discuss critically the connection between the EU and the Norwegian legal systems
General competence
The student will be able to:
- Reflect and write on topics such as legal sources, institutions, etc., and on the relationship between national and supranational legal systems
- Use English legal terminology connected to the topics studied
Examiners
I dette emnet tilegner studenten seg kunnskap om sentral økonomisk teori egnet for strategisk analyse. Strategien består av målsetningene, retningslinjene og ressursene organisasjonen bruker til å oppnå og beholde konkurransefortrinn. Aktuelle virkemidler i konkurransestrategien inkluderer prising, markedsføring, produktutvikling, fusjoner, oppkjøp og allianser. I Strategiøkonomi diskuteres mikroøkonomiske og spillteoretiske modeller med sikte på å utvikle evnen til å anvende økonomisk teori i utformingen av effektive strategier for bedrifter og andre organisasjoner. Emnet bygger videre på obligatoriske emner i mikroøkonomi og bedriftsøkonomi.
Course contact person
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om
- statiske og dynamiske modeller for prising i monopol- og oligopolmarkeder.
- transaksjonskostnadsteori knyttet til beslutninger om hvordan bedriften skal forholde seg til ulike deler av ulike verdikjeder.
- evolusjonær økonomisk teori om betydning av og drivkrefter for innovasjon i bedrifter.
- typologi for strategisk posisjonering og teori om strategisk binding.
- rammeverk for analyse av hvor attraktive ulike industrier er.
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende økonomiske teori på realistiske, komplekse strategiske problemstillinger, og begrunne strategivalg med det økonomiske begrepsapparatet.
- vurdere hvilke modeller som er best egnet i det enkelte case, har forståelse for modellenes begrensinger og kan kombinere dem med faglig innsikt fra andre fagområder.
- gjennomføre strategiske analyser og gi godt begrunnede anbefalinger for strategivalg.
Generell kompetanse
Studenten kan
- diskutere strategiske problemstillinger for bedrifter med utgangspunkt i økonomisk teori og annet fagstoff, og på det analytiske nivået som forventes på tredje års bachelor.