Programplaner og emneplaner - Student
BALPRAK Practice Course description
- Course name in Norwegian
- Praksis
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
FALL 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om medievitenskapens sentrale teorier om medienes makt, ytringsfrihet, medienes rolle i offentligheten og mediepåvirkning
- Har grunnleggende forståelse av medienes samfunnsrolle
- Har innsikt i medienes strukturelle rammevilkår, inkludert økonomi, politikk og teknologi
- kjenner grunnleggende teorier om medierepresentasjon og mangfold
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over ulike former for mediemakt i offentligheten
- kan anvende medievitenskapelige innsikter på aktuelle problemstillinger
- kan diskutere betydningen av medierepresentasjon og marginalisering
Generell kompetanse
Studenten
- Kan reflektere over maktstrukturer i mediene og samfunnet
- Har innsikt i mediefaglige teorier
Required preliminary courses
- individuell pensumlesing
- forelesninger i plenum
- individuell og gruppebasert oppgaveløsning med tilbakemelding i grupper
Undervisningen foregår fysisk på campus.
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten har
- dybdekunnskap om hvordan arbeidsplassen er organisert
- oversikt over hvilke oppgaver som blir utført på arbeidsplassen
- innsikt i hvordan administrative arbeidsoppgaver kan løses
- innsikt i hvordan hun eller han fungerer i en arbeidssituasjon
Ferdigheter
Studenten kan
- formulere og analysere økonomiske, juridiske og samfunnsfaglige problemstillinger
- utføre og delta i forskjellige former for administrativt arbeid
- reflektere over utføring av eget arbeid på praksisstedet
- kommunisere og samarbeide i ulike arbeidssituasjoner
- redegjøre for minst ett forhold ved arbeidsplassen som har relevans for teorien i studiet og diskutere hvorvidt dette også gjelder i andre land
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende teoretiske kunnskaper i praktiske arbeidsoppgaver
- systematisere og formidle kunnskap skriftlig og muntlig
- vise evne til selvrefleksjon og korrigering av egen adferd gjennom tilbakemeldinger
- vise evne til analytisk tenkning og refleksjon rundt problemstillinger knyttet til praksis
Teaching and learning methods
Praksisstedet skal være faglig relevant for utdanningen, fortrinnsvis i offentlig sektor. I spesielle tilfeller kan praksis også være i pågående forsknings- og utviklingsprosjekter ved OsloMet.
Studenten skal i praksisperioden få mulighet til å prøve sine kunnskaper og ferdigheter ved å utføre administrativt arbeid som er relevant for studiet. Praksisplasser som godkjennes må sørge for at studenten får nødvendig veiledning i praksisperioden.
Studenten skal ved starten av praksisperioden utarbeide en beskrivelse av forventet læringsutbytte. Dokumentet skal være et felles arbeidsverktøy for student og veileder i læringsprosessen. Studenten skal etter endt praksisperiode gi en skriftlig refleksjon av om praksis har gitt forventet læringsutbytte. Studenten kan benytte to praksisdager til arbeid med læringsutbyttekontrakten og refleksjonsdokumentet om faktisk læringsutbytte.
Det avholdes obligatorisk praksissamling både før og etter praksisperioden. Det avholdes dessuten normalt et møte på praksisstedet mellom student, veileder og høgskolens praksiskontakt i løpet av praksisperioden.
Course requirements
Det avholdes obligatorisk praksissamling både før og etter praksisperioden.
Studenten skal levere følgende dokumenter:
1. Registreringsskjema for tildelt praksisplass
2. Veiledningskontrakt mellom student og veileder
3. Læringsutbyttekontrakt
4. Veileders sluttvurdering
5. Refleksjonsdokument over eget læringsutbytte.I refleksjonsdokumentet anvender studenten relevant litteratur fra BALPRAK og fra avlagte emner på studiet.
Assessment
For å bestå praksis må studenten har oppfylt kravet til nærvær på praksisstedet, fått godkjent arbeidskravene og deltatt på praksissamlingene før og etter praksisperioden. Refleksjonsdokumentet skal presenteres på praksissamlingen etter praksisperioden.
Dersom studenten er fraværende i mer enn til sammen syv dager i praksisperioden, må fravær tas igjen, om mulig ved at studenten blir værende i praksis tilsvarende lenger.
Fravær utover 20 prosent fra oppstartseminaret og sluttseminaret må tas igjen enten ved deltakelse på et nytt/utsatt seminar eller ved presentasjon av gitte deler av sin praksisprosess overfor kommende års praksisstudenter. I noen tilfeller gis et ekstra skriftlig arbeidskrav.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge reglene for kildehenvisning følges.
Grading scale
Bestått-Ikke bestått.
Examiners
Vurdering og godkjenning av praksis gjøres av studentens kontaktlærer/eventuelt emneansvarlig. Dersom det er tvil om praksis skal godkjennes blir praksis vurdert av kontaktlærer og en annen fagperson.
Course contact person
Heidi Woll