EPN-V2

BALH3000 Organizational Behavior and Leadership Course description

Course name in Norwegian
Organizational Behavior and Leadership
Study programme
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
One Year Programme in Organisation and Management
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Elective modules, Faculty of Social Sciences
Oslo Business School, Exchange Programme
Public Administration and Leadership, Exchange Programme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir studentene kunnskaper og ferdigheter i økonomistyring i offentlig sektor. Hovedvekten er lagt på økonomisk planlegging i form av budsjettering og resultatvurderinger i form av regnskapsanalyse av nøkkeltall og produktivitets- og effektivitetsanalyser av offentlige tjenester med ikke-finansielle resultatindikatorer. Emnet tar også for seg internasjonal utvikling i offentlig økonomistyring, og utforming og tilpasning av mål- og resultatstyringssystemer i offentlig sektor. Emnet skal sammen med andre økonomifag gi studentene et grunnlag for å utføre oppgaver innen økonomiforvaltning i stillinger som økonomikonsulenter, økonomisjefer og controllere.

Emnet skal se styring i en større sammenheng med bærekraft og digitalisering.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The students will obtain

  • a basic understanding of contemporary research based knowledge in organizational behavior and leadership. They will also become familiar with the most important topics, concepts, and contributions, which include:
    • individual differences and diversity
    • attitudes and decision making
    • communication
    • perceptions and learning
    • motivation and team processes
    • leadership and organizational culture

Skills

The students will be able to

  • critically examine and use different theoretical approaches and perspectives from the subject area to understand and analyze challenges and dilemmas relating to human behavior in organizations
  • use knowledge from organizational behavior and leadership theories as well as empirical evidence when making and implementing decisions in organizations
  • write a term paper clear and concise

General competence

The students will

  • be able to communicate and discuss the major theories and research findings from this field, orally and in writing.
  • acquire skills in critical reflection on the subject area's possibilities and limitations.
  • convey knowledge through presentation and discussion.

Teaching and learning methods

Various work methods will be used such as lectures, discussions about current issues, and assignments. A focus will be on learning how to write academic term papers. The students are expected to work on assignments both individually and in groups outside of the joint lectures.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Studentene skal i grupper på maksimalt 3 medlemmer løse en relevant økonomistyringsoppgave. Den skal presenteres muntlig i ca 10 minutter og det skal leveres inn et notat på inntil 10 sider eksklusiv forside, litteraturliste og vedlegg.

Formålet med arbeidskravet er at studentene skal utvikle ferdigheter i å analysere resultatvurderinger og økonomisk informasjon i offentlig sektor.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Assessment

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 3 timer.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Gradert skala A - F

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Course contact person

Malte Runge