EPN-V2

BALFORK Introductory Course in Mathematics Course description

Course name in Norwegian
Kvalifiseringskurs i matematikk
Study programme
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2019/2020

Introduction

Kvalifiseringskurset i matematikk gir nødvendige forkunnskaper i matematikk for økonomi- og metodefag, herunder å oppøve evnen til logisk tenking og kritisk vurdering. Forkurset inneholder dels elementær algebra, dels sentrale emner innenfor matematisk analyse med særlig relevans for økonomi.

Required preliminary courses

Kunnskaper i algebra og funksjonslære tilsvarende generell studiekompetanse

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten har kunnskaper i matematikk innen:

  • elementær algebra
  • enkel finansmatematikk
  • funksjonsanalyse for funksjoner av en og to variabler

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjennomføre ulike algebraiske operasjoner, blant annet innen potensregning, brøkregning og renteregning
  • løse likninger og likningssystemer
  • analysere utvalgte problemer innen finansmatematikk: Nåverdi, sluttverdi, serielån og annuitetslån
  • analysere funksjoner av en variabel: Nullpunkter, maksimum og minimum, konkavitet og konveksitet, vendepunkter
  • regne ut elastisiteten til en funksjon av en variabel og tolke resultatet
  • analysere funksjoner av to variabler: Stasjonærpunkter, klassifisering av stasjonærpunkter, maksimum og minimum, optimering under en bibetingelse (Lagranges metode)

Generell kompetanse

Studenten

  • har oppøvd evnen til logisk og analytisk tenkning, samt kritisk vurdering
  • kan lese matematisk formulerte resonnementer innenfor relevant faglitteratur
  • har forståelse for matematikk som analytisk verktøy for å vurdere prosjekter i offentlig sektor
  • kan benytte matematikk i skriftlige fremstillinger

Teaching and learning methods

Emnet har et omfang på ca. 40 timer. Det blir gjennomført i andre semester. Det legges stor vekt på løsning av oppgaver med eget oppgaveseminar, og undervisningen er basert på at studentene arbeider med oppgaver gjennom hele emnet.

Course requirements

This course focuses on the mandate of the labour and welfare administration, specifically the social services’ tasks, measures and benefits. Law and social work are integrated in the course. The students will also gain insight into the relationship between help and control and the exercise of power that may impact voluntary and involuntary measures proposed for users of social services. The students will practise applying rules of law using authentic, but fictitious, case studies as their point of departure. The students will meet ‘fictitious’ people in vulnerable life situations who require financial counselling, financial assistance and/or other practical assistance. The course entails close collaboration with NAV-offices.  

Assessment

Students must have completed and passed the first year of the Bachelor’s Programme in Social Work.

Permitted exam materials and equipment

The teaching methods vary between subject-integrated teaching in plenary sessions, and assignments in groups based on up-to-date, authentic and anonymous cases. Feedback will be provided on the group-based assignments.

Grading scale

The following must have been approved in order for the student to take the exam:

1. Three written coursework requirements in groups comprising a case where the students practise assessment, mapping and case processing in NAV. Written and oral feedback will be given on the coursework requirements. Students are obliged to participate with equal contributions.

If the coursework requirements are not approved, the student will be given the opportunity to submit an improved version once. The required coursework will be assessed together as approved/not approved. 

If the student fails to submit one or more of the coursework requirements, they will be given the opportunity to submit a compensatory coursework requirement within a stipulated deadline.

Examiners

An individual written home exam, 48 hours. The answer paper should be 8-10 pages long. Font and font size: Calibri 12-point. Line spacing 1.5. The approved citation style APA for assignments must be complied with. The point of departure for the exam is a case study, which will be published one week before the first day of the exam.  

Candidates who fail or who were absent from the ordinary exam for a valid reason can take a resit/rescheduled exam.