EPN

BAL3900 Bachelor Thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

I bacheloroppgaven skal studentene utforske en problemstilling på et tema som enten er knyttet til offentlig virksomhet, har generell relevans for norsk arbeids- eller samfunnsliv, eller som har et relevant internasjonalt perspektiv. Bacheloroppgaven skal tematisk, teoretisk og metodisk være forankret i en eller flere av de sentrale fagdisiplinene som er bærende for studiet, dvs. statsvitenskap, økonomi, jus og ledelsesfag. Studentene velger selv tema og problemstilling for oppgaven.

Required preliminary courses

Før bacheloroppgaven kan leveres, må studenten ha bestått kurs i samfunnsvitenskapelig metode.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskap om aktuelle utviklingstrekk på det området som oppgaven omhandler
  • kjennskap til teori og forskning som er relevant for oppgavens tema og problemstilling
  • innsikt i hvordan en forskningsprosess gjennomføres, og kunnskap om grunnleggende krav som stilles til forskningsaktivitet og akademisk skriving

Ferdigheter

Studenten

  • har utviklet grunnleggende akademiske ferdigheter, herunder evnen til å identifisere en relevant faglig tilnærming for en gitt problemstilling, evnen til faglig systematikk, evnen til kritisk faglig tenkning (herunder kildekritikk), og evnen til å skrive et helhetlig og sammenhengende faglig arbeid
  • har oppøvd evnen til å anvende teori og metode fra studiets fagområder for å belyse en faglig problemstilling og å søke svar på forskningsspørsmålene
  • er i stand til å finne, innhente, vurdere, bearbeide og anvende relevant datamateriale, herunder å foreta analyser på grunnlag av kvalitetssikrete kilder

Generell kompetanse

Studenten

  • er i stand til å gjennomføre og formidle et selvstendig arbeid under veiledning og i samsvar med gjeldende faglige og etiske normer for forskning - herunder normer for innhenting og bruk av kilder, normer for handtering av persondata, normer for faglig forfatterskap, normer for plagiat og fusk, og retningslinjer for henvisnings- og sitatteknikk
  • kan vurdere metodebruk og tolke informasjon innen relevante fagdisipliner
  • er i stand til å trekke slutninger av et faglig arbeid, og å reflektere over egen forskningsprosess

Teaching and learning methods

Bacheloroppgaven skrives i en gruppe på to studenter. Studenter som ønsker å skrive alene, må levere en søknad til emneansvarlig. 

Oppgaveskrivingen er et selvstendig arbeid. Undervisningsformen for emnet er i hovedsak veiledning. I arbeidet med bacheloroppgaven tilbys studentene inntil 6 timer veiledning per oppgave, hvorav to ganger à 1 time er obligatorisk. Skriveprosessen innledes med forelesninger i oppgaveskriving. Det vil også bli undervist i litteratursøk.

Tildeling av veileder forutsetter at gruppen/studenten leverer en skriftlig prosjektbeskrivelse, bl.a. med en redegjørelse om bacheloroppgavens tema og problemstilling, innen oppgitt frist. Studenter som ikke overholder denne fristen vil ikke få veiledning ut over den obligatoriske veiledning på 2 timer.

Studenter som har gyldig fravær/ikke bestått fra tidligere eksamen har rett til 3 timers veiledning.

Studenter med tidligere ugyldig fravær, samt studenter fra tidligere kull som ønsker å forbedre sin karakter, gis ikke ytterligere veiledning. 

Nærmere informasjon om retningslinjer for bacheloroppgaven blir lagt ut på canvas.

Course requirements

Det skal innleveres en kort prosjektskisse som minimum beskriver oppgavens tema og utkast til problemstilling. Ved ikke godkjent prosjektskisse må studenten(e) levere omarbeidet skisse til ny frist.

Studenten skal delta i minimum to veiledningstimer (dette er ikke aktuelt for studenter som ikke har krav på å bli tildelt en veileder).

Oppgaven skal ha et omfang på minimum 11 000 ord og maksimum 14 000 ord. Ordanvisningen inkluderer sammendrag og "hovedtekst", mens forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste, eventuelt forord og vedlegg kommer i tillegg. Linjeavstanden skal være halvannen og skriften skal være 12 punkt Times New Roman.

Assessment

Dersom bacheloroppgaven ikke er bestått ved ordinær eksamen, har studenten(e) rett til å levere inn en bearbeidet oppgave til ny sensur en gang. Studenter med krav på veiledning kan få en ekstra times veiledning i forbindelse med å forbedre oppgaven.

Studenter som ikke består ved utsatt levering, må ved neste ordinære eksamen levere ny bacheloroppgave med ny problemstilling. Studenter som har bestått bacheloroppgaven, men som ønsker å forbedre karakteren, må levere en ny oppgave med ny problemstilling. 

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F. 

Examiners

Oppgavene sensureres av intern og ekstern sensor.

Course contact person

Dag Flater Hwang