EPN-V2

BAL2400 Local Government Law Course description

Course name in Norwegian
Kommunalrett
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history
Curriculum
SPRING 2020
Schedule
  • Introduction

    Emnet gir innsikt i reglene som styrer organiseringen av statlig forvaltning og særlig innsikt i reglene om kommunen som organisasjon. Studenten får også kunnskaper og forståelse for de rettslige sidene av forholdet mellom kommune og stat. Emnet ses i sammenheng med emnet juridisk metode og forvaltningsrett.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Kunnskap

    Studenten har

    • oversikt over regler som styrer oppgavefordelingen mellom stat og kommune og organiseringen av statlig forvaltning
    • inngående juridisk kunnskap om kommunens organisering
    • inngående juridisk kunnskap om delegasjon og annen kompetansetildeling
    • oversikt over rettsreglene som styrer økonomiforvaltningen i kommunal virksomhet
    • kunnskap om egenkontroll og ekstern kontroll med kommunal virksomhet

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • drøfte og ta stilling til praktiske og teoretiske stats- og kommunalrettslige problemstillinger
    • identifisere og bruke relevante rettskilder herunder oppdatere sin kildebruk ved regelendringer
    • forstå de rettslige sidene ved forholdet mellom stat og kommune med vekt på klage- og tilsynsregler

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har kunnskap og forståelse for organisasjonsrettslige problemstillinger
    • kan strukturere juridisk fagstoff, herunder skille det vesentlige fra det mindre viktige
    • har forståelse av typiske etiske krav til offentlig virksomhet
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen i emnet består av undervisning i plenum og grupper og oppgaveløsning.

  • Course requirements

    Ingen

  • Assessment

    Kunnskap Studenten

    • har avansert forståelse/kunnskap om barns hverdagsliv i barnehager, samt barnehagen som samfunnsinstitusjon
    • har inngående kunnskaper om barnehager som forskningsfelt
    • har inngående kunnskaper om vitenskapelige og kunstfaglige tilnærminger til barnehagefeltet
    • har inngående kunnskap om aktuell forskning og kunnskapsutvikling i barnehagefeltet i et historisk og samtidig perspektiv

    Ferdigheter Studenten

    • kan analysere nyere barnehagerelevant forskning, med særlig vekt på spørsmål om barns hverdagsliv i barnehager: lek, læring, omsorg, trivsel, organisasjon og ledelse
    • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnehageforskning
    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike forskningsmetoder og forskningsdesign

    Generell kompetanse Studenten

    • kan analysere relevante forskningsetiske problemstillinger knyttet til barnehageforskning
    • kan anvende kunnskaper om norsk og internasjonal barnehageforskning til å strukturere, formulere og formidle faglige resonnementer
  • Permitted exam materials and equipment

    Undervisningen består av forelesninger, seminarer, arbeid i seminargruppe, veiledning, praktisk arbeid og oppgaveskriving mellom samlingene. Arbeidet i seminargruppene og mellom samlingene er knyttet til aktuelle problemstillinger som er kommet frem i undervisningen. Dette arbeidet, samt veiledningen, er ment å støtte opp under studentenes arbeid med eksamen, og det forventes at studentene deltar i seminargruppene og leverer oppgavene mellom samlingene.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Intern sensor vurderer alle besvarelser. Et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Ekstern sensor skal også benyttes ved tvil om besvarelser er bestått. Karakterene på besvarelsene som er vurdert av ekstern og intern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på alle besvarelsene.

  • Course contact person

    Ingun Sletnes