EPN-V2

BAL1200 Leadership, Organization and Communication Course description

Course name in Norwegian
Ledelse, organisasjon og kommunikasjon
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
  • Introduction

    Ledelse, organisasjon og kommunikasjoner er et flerfaglig emne. Ledelse, organisasjon og kommunikasjon setter søkelyset på en bred forståelse av organisasjoner som et strukturelt, kulturelt og politisk system. Emnet gir studentene kjennskap til hvordan organisasjoner fungerer og introduserer studentene for ulike teoretiske perspektiver innen ledelse og kommunikasjon. Studentene vil også gjennomføre praktiske kommunikasjonsøvelser som skal øke forståelsen for betydningen av god kommunikasjon.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Emnet omhandler innovasjon og forskningsbasert utvikling i eget yrkesfag eller relatert til flere yrker i design og håndverk/medieproduksjon, sett i et samfunnsperspektiv. Emnet omhandler også tilpasset og yrkesrelevant opplæring i utdanningsprogram for design og håndverk/medieproduksjon.

    Emnet består av 30 studiepoeng fordelt med 20 studiepoeng yrkesfaglig bredde/dybde og 10 studiepoeng profesjonsfag.

  • Teaching and learning methods

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om eget yrkes utvikling, kompetansebehov og samfunnsfunksjon
    • har kunnskap om yrkene i design og håndverk/medieproduksjon og deres fellestrekk og særpreg
    • har kunnskap om forskningsbasert utviklingsarbeid, og kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen
    • har kunnskap om undervisning, læring, motivasjon og elevers læringsbehov

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere, sammenligne og finne fram til design-, håndverk og medieproduksjonsyrkenes fellestrekk og særpreg
    • kan utøve eget yrke i hele dets bredde
    • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere forskningsbaserte undersøkelser og systematisk utviklingsarbeid
    • kan bruke fagterminologi i faglig arbeid og arbeid som yrkesutøver og yrkesfaglærer
    • kan utføre, begrunne, vurdere og dokumentere faglig arbeid på høyt nivå innen eget yrkesfag i hele yrkesfagets bredde
    • kan analysere læreplanverket og tolke innholdet i forhold til opplæring i ulike yrker
    • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere undervisning og læring
    • kan presentere eget arbeid visuelt, skriftlig og muntlig

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere et faglig utviklingsarbeid i eget lærefag på høgt nivå (yrkesfaglig dybde) og/eller knyttet til DH-yrkenes felles- og særpreg (Yrkesfaglig bredde)
    • kan vurdere sammenhengen mellom arbeid, læringsmål, problemstilling og egen læring
    • kan forklare avanserte arbeidsprosesser og funksjoner i eget yrkesfag og sammenligne eget yrke med andre yrker i DH
    • kan reflektere over forhold knyttet til verdiforankring og yrkesetiske utfordringer i eget yrke/ yrker i DH og i forhold til yrkets/yrkenes utvikling
    • kan etablere og lede nettverksrelasjoner skole / arbeidsliv / høgskole og mellom etater og bedrifter i fht. læring innenfor fagområdet
    • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav og elevenes individuelle læringsbehov og utdanningsplaner
  • Course requirements

    Erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid i tillegg til refleksjon over yrkespedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat.

    Praksis

    • 10 dager i pedagogisk praksis, 4. periode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis).
    • 5 dager i yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden).
  • Assessment

    • Individuell arbeidslogg fra 5 dager yrkesfaglig praksis. Omfang: ca. 800 ord pr. logg + bilder, illustrasjoner etc. En logg pr. yrke
    • Individuell Arbeidslogg fra 10 dagers pedagogisk praksis.. Omfang: ca. 800 ord + bilder, illustrasjoner etc.

    Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. kapittel om arbeidskrav i programplanen).

  • Permitted exam materials and equipment

    Bacheloreksamen består av tre komponenter:

    • Bacheloroppgave som løses individuelt, eller i gruppe (2-5), (maks 6000 ord + illustrasjoner, bilder og vedlegg)
    • Individuell presentasjon av Bacheloroppgaven som en reel undervisningssituasjon (ca. 30 - 45 minutter pr. presentasjon)
    • Individuell muntlig høring (ca. 20 - 30 minutter pr. student)

    Det gis én helhetlig individuell karakter på de tre komponentene.

    Ny og utsatt eksamen

    • Ved karakteren F kan det leveres omarbeidet versjon Bacheloroppgaven (a) og presentasjon av undervisningssituasjon (b) til sensur inntil en gang. Det gjennomføres ikke ny muntlig presentasjon, denne leveres skriftlig. Ved senere forsøk må det leveres ny oppgave og ny presentasjon. Muntlig høring (c) gjennomføres som ved ordinær eksamen
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

  • Grading scale

    Eksamen vurderes med gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Alle komponentene må være bestått for å få vurdering i emnet.

  • Examiners

    Eksamen vurderes av en intern og ekstern sensor

  • Course contact person

    • helhetlig profesjonsfaglig- og yrkesfaglig kompetanse
    • samfunnstjenlig utvikling i yrker og bransjer
    • innovasjon og kreativitet i yrkesutøvelse og yrkesopplæring
    • design-, håndverks- og medieproduksjonsyrkenes / eget yrkes plass i et lokalt, nasjonalt og internasjonalt perspektiv forsknings- og utviklingsarbeid i skole og arbeidsliv
    • nettverksrelasjoner