Programplaner og emneplaner - Student
ARK3900 Bachelor Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor Programme in Archival Science
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I bacheloroppgaven skal studenten anvende teorier og metoder fra studiets fagområder på en selvstendig valgt problemstilling. Studenten velger selv tema for oppgaven.
Required preliminary courses
Første og andre studieår må være fullført.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
- kjennskap til arkivvitenskapelig teori, metode og forskning
- god oversikt over aktuell teori og forskning på det området som oppgaven omhandler
Ferdigheter
- i stand til å utarbeide en presis og avgrenset arkivvitenskapelig problemstilling
- anvende relevant teori på eget materiale
- i stand til å innhente, analysere, vurdere og organisere relevant materiale
- drøfte egne valg av metode og teoretisk grunnlag i forhold til alternative løsninger
- i stand til å gjennomføre og formidle et selvstendig arbeid
Generell kompetanse
- planlegge et selvstendig prosjekt som strekker seg over tid
- formidle skriftlig sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og funn
Teaching and learning methods
Arbeidsform for emnet er forelesninger, veiledning og seminar.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Tema, foreløpig problemstilling samt ønske om veileder skal meldes til administrasjonen innen fastsatt frist. Studenter som ikke overholder denne fristen, har ikke krav på veiledning. Etter en faglig godkjenning av tema og foreløpig problemstilling, vil studenten få tildelt en veileder. Den enkelte student vil få inntil 10 timer veiledning, inkludert veileders forberedelsestid.
- Arbeidskrav 2: En skriftlig plan for arbeidet (2-3 sider).
- Arbeidskrav 3: En muntlig presentasjon av pågående arbeid ved et midtveisseminar.
Arbeidskravene kommenteres muntlig eller skriftlig av faglærer. De skal være gjennomførte og godkjente av faglærer innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen.
Assessment
Studentens læringsutbytte vil bli vurdert ved en bacheloroppgave i samsvar med etablert akademisk standard innen faget og ifølge instituttets retningslinjer for oppgaveskriving. Omfang på oppgaven skal være 30 sider- pluss/minus 10%. Oppgaven skal skrives individuelt, men man kan få skrive sammen etter individuell vurdering. Oppgavens omfang skal da tilpasses dette. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang ved ny/utsatt eksamen. Studenten har krav på begrunnelse og en time ekstra veiledning.
Dersom bacheloroppgaven fortsatt ikke er bestått etter ny/utsatt eksamen, må det leveres en helt ny bacheloroppgave med ny problemstilling ved neste ordinære eksamen. Studenten utarbeider ny problemstilling i samarbeid med faglærer, utover det gis det ingen veiledning.
Studenter som ønsker å forbedre karakteren, må levere en helt ny bacheloroppgave basert på en ny problemstilling ved neste ordinære eksamen. Det gis ingen veiledning ved forbedring av karakteren.
Permitted exam materials and equipment
KARO6100 legger til rette for utvikling av profesjonell karriereveilederkompetansen ved å introdusere sentrale begreper som karrierelæring, karrierekompetanse, grunnleggende valg-, kommunikasjons- og veiledningsteorier, lover og forskrifter, etiske retningslinjer, veiledningsmetoder, karriereverktøy (også digitale) og hjelpemidler.
Grading scale
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale begreper i karriereveiledningsfeltet
- har kunnskap om ulike karriere- og veiledningsteorier
- har kunnskap om rammer som regulerer karriereveiledningspraksis
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere behov og anvende hensiktsmessige aktiviteter, metoder, verktøy (også digitale) og hjelpemidler for karriereveiledning
- kan variere mellom kommunikasjonsformer for å vinne tillit, utvikle relasjoner og skape trygge rammer for aktiviteter i karriereveiledning og karrierelæring
- kan organisere, gjennomføre og evaluere ulike aktiviteter i karriereveiledning og karrierelæring
Generell kompetanse
Studenten
- bruker egen kompetanse for å legge til rette for karrierelæring, kompetanseutvikling og livslang læring for fokuspersonene
- holder seg faglig oppdatert og bidrar til egen utvikling gjennom refleksiv praksis
- bruker etiske retningslinjer og er bevisst egen rolle som karriereveileder
Course contact person
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Tre refleksjonsnotater ut fra oppgitte temaer og/eller problemstillinger knyttet til emnets innhold. Individuell oppgave. Hvert notat skal være på 900-1200 ord.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.