EPN-V2

ARK3200 Archival Outreach and Dissemination Course description

Course name in Norwegian
Arkivformidling og tilgjengeliggjøring
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history
  • Introduction

    Emnet kombinerer teori og praksis for å utvikle forståelse for oppgaver og utfordringer i knyttet til formidling av arkiv ved arkivinstitusjoner.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Kunnskaper

    Studenten

    • har god kjennskap til tilgjengeliggjøring og formidling av arkiv ved arkivinstitusjoner
    • har innsikt i de teoretiske og metodiske tilnærmingene til arkivformidling
    • forstår problemstillinger og tilnærmingsmåter til historiefortelling som formidlingsmetode
    • har kjennskap til regelverket om opphavsrett
    • har grunnleggende kjennskap til pedagogiske prinsipper og fagdidaktikk
    • forstår problemstillinger knyttet til utvalg og metoder for digitalisering og publisering av kilder på nett

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og beskrive etiske utfordringer i samband med arkivformidling og tilgjengeliggjøring
    • kan diskutere valg av metoder for formidling og tilgjengeliggjøring i forhold til forskjellige brukergrupper
    • kan utarbeide opplegg til et formidlingsprosjekt
    • kan diskutere valg av pedagogiske virkemidler i forhold til ulike aldersgrupper
    • kan analysere og beskrive problemstillinger i tilknytning til formidling og tilgjengeliggjøring på nett
  • Teaching and learning methods

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, selvstudium, gruppearbeid og workshops.

  • Course requirements

    Studentene skal levere to obligatoriske arbeidskrav:

    1. En skriftlig oppgave om et oppgitt tema.

      Arbeidskravet leveres individuelt eller av grupper på inntil 3 personer.

      Omfang for individuelle besvarelser er ca 17.500 tegn (ca. 7 sider) ekskl. mellomrom. Omfang for gruppeoppgaver er om lag 2500 tegn (ca. én side) ekstra pr. medforfatter. (Altså: To gruppemedlemmer: ca. 20.000 tegn, tre gruppemedlemmer: ca. 22.500 tegn.)

    2. Et individuelt formidlingsprosjekt om et oppgitt tema. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studentene få anledning til å levere en ny versjon.

    Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer. De skal være gjennomførte og godkjente av faglærer innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen.

  • Assessment

    Emnet behandler hvordan arkiver kan skapes og brukes i forskjellige sammenhenger. Det legger vekt på de lovbestemte forutsetningene for offentlig arkivdanning og -bevaring og hvordan disse funksjonene er organisert i dagens samfunn, med et særlig fokus på regelverk og praktisering av offentlighet og partsinnsyn og arkivarens rolle i denne sammenhengen. Emnet gir også en introduksjon til arkivfaglig teori og metode og til fagets historiske utvikling.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen forkunnskaper

  • Grading scale

    Kunnskaper

    Studenten

    • har grunnleggende forståelse av sentrale arkivfaglige begreper
    • har oversikt over den arkivteoretiske utviklingen fra 1898 til i dag
    • har god forståelse av arkivenes funksjoner som administrativ dokumentasjon, grunnlag for innsyn i forvaltningen, rettslig dokumentasjon og kilder for kunnskap om fortida
    • har god oversikt over lov- og regelverk for saksbehandling, innsyn, personvern og arkiv
    • har god forståelse av arkivarrollene i forvaltning og depot
    • har god kunnskap om det norske arkivlandskapets organisering
    • har grunnleggende kjennskap til arkivfagets historiske utvikling
    • har kunnskaper om kravene til akademisk forfatterskap

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan redegjøre for og diskutere sentrale arkivteoretiske begreper
    • kan redegjøre for arkivenes primære og sekundære funksjoner
    • kan redegjøre for lovbestemte rammevilkår og tilnærmingsmåter til arkivhåndtering i offentlig og privat sektor
    • kan analysere og beskrive arkivenes funksjoner i det norske samfunnet
    • kan redegjøre for hvordan samfunnsmessige maktforhold kan påvirke arkivene
    • kan gjennomføre og begrunne selvstendige vurderinger av forespørsler om innsyn og partsinnsyn i arkiv
    • kan reflektere rundt arkivarrollene i forvaltning og depot
  • Examiners

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.

  • Target group and admission

    Studentens læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell 6-timers eksamen.

  • Course contact person

    Studentene blir delt i grupper på fem, som skal levere en oppgave på ca. syv sider (16 000 tegn inkludert mellomrom) med utgangspunkt i et oppgitt tema. Utkast til oppgave skal legges fram for faglærer for kommentar, før den endelige versjonen leveres.

    Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studenten få anledning til å levere en ny versjon.

    Arbeidskrav skal være gjennomført og godkjente av faglærer innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen.