EPN-V2

ARK3200 Archival Outreach and Dissemination Course description

Course name in Norwegian
Arkivformidling og tilgjengeliggjøring
Study programme
Bachelor Programme in Archival Science
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Emnet kombinerer teori og praksis for å utvikle forståelse for oppgaver og utfordringer i knyttet til formidling av arkiv ved arkivinstitusjoner.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten

  • har god kjennskap til tilgjengeliggjøring og formidling av arkiv ved arkivinstitusjoner
  • har innsikt i de teoretiske og metodiske tilnærmingene til arkivformidling
  • forstår problemstillinger og tilnærmingsmåter til historiefortelling som formidlingsmetode
  • har kjennskap til regelverket om opphavsrett
  • har grunnleggende kjennskap til pedagogiske prinsipper og fagdidaktikk
  • forstår problemstillinger knyttet til utvalg og metoder for digitalisering og publisering av kilder på nett

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og beskrive etiske utfordringer i samband med arkivformidling og tilgjengeliggjøring
  • kan diskutere valg av metoder for formidling og tilgjengeliggjøring i forhold til forskjellige brukergrupper
  • kan utarbeide opplegg til et formidlingsprosjekt
  • kan diskutere valg av pedagogiske virkemidler i forhold til ulike aldersgrupper
  • kan analysere og beskrive problemstillinger i tilknytning til formidling og tilgjengeliggjøring på nett

Teaching and learning methods

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, selvstudium, gruppearbeid og workshops.

Course requirements

Studentene skal levere to obligatoriske arbeidskrav:

  1. En skriftlig oppgave om et oppgitt tema.

    Arbeidskravet leveres individuelt eller av grupper på inntil 3 personer.

    Omfang for individuelle besvarelser er ca 17.500 tegn (ca. 7 sider) ekskl. mellomrom. Omfang for gruppeoppgaver er om lag 2500 tegn (ca. én side) ekstra pr. medforfatter. (Altså: To gruppemedlemmer: ca. 20.000 tegn, tre gruppemedlemmer: ca. 22.500 tegn.)

  2. Et individuelt formidlingsprosjekt om et oppgitt tema. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studentene få anledning til å levere en ny versjon.

Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer. De skal være gjennomførte og godkjente av faglærer innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen.

Assessment

Studentens læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, tre dagers hjemmeeksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Et uttrekk på 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

Admission requirements

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • can give an account of the health-promoting, preventive, rehabilitating and alleviating function of nurses, including knowledge about palliative care
  • can explain ageing processes and the special needs of the elderly
  • can explain clinical assessment processes in nursing for the purpose of addressing the patient’s basic needs and improving his/her own resources in the course of the illness
  • can explain the concept of patient-centred nursing
  • can give an account of pharmacology and drug administration related to relevant diseases
  • can refer to acts and regulations relating to drug administration
  • can recognise relevant patient phenomena
  • can give an account of the management and organisation of the health service
  • is familiar with tools and methods for running innovation processes, implementation and continuous improvement work
  • can elaborate on challenges relating to information security in nursing practice

Skills

The student can

  • provide nursing care that attends to the patient’s basic needs and resources, with a focus on patients with permanent or recurring medical conditions
  • organise, manage and coordinate nursing care for a group of patients
  • use relevant medical/technical equipment
  • apply infection control measures to prevent the spread of unwanted microbes
  • apply mapping, assessment, documentation and communication tools in nursing practice
  • reflect on and handle ethical issues, and adjust his/her practices in the performance of duties
  • provide relevant drug administration and consider relationships between multi-diagnoses, polypharmacy and the patient’s condition
  • use knowledge of legislation with particular focus on user participation and competence to give consent, internal control, the right to immediate assessment and treatment
  • inform, teach and provide guidance to patients and next of kin about problems that arise in connection with illness, suffering and death
  • use technology and digital solutions to support patients’ and next-of-kin’s resources, mastering possibilities and participation
  • use knowledge about cultural competence and cultural literacy in the assessment, planning, provision and evaluation of nursing care
  • adapt communication to the target groups’ special needs

Competence

The student

  • can engage in cooperation across disciplines, professions, sectors, enterprises and levels, and initiate such cooperation
  • can exchange points of view and experience with others in the field and in this way contribute to developing good practice
  • can plan and carry out communication and interaction with patients and next of kin based on the principles of respect, co-determination and integrity
  • can plan and carry out targeted cooperation processes with patients, next of kin and other practitioners, and can prevent and resolve conflicts
  • can reflect on his/her own professional practice and power structures when working with elderly people

Course contact person

Admission to the programme.