Programplaner og emneplaner - Student
ARK3200 Archival Outreach and Dissemination Course description
- Course name in Norwegian
- Arkivformidling og tilgjengeliggjøring
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Emnet kombinerer teori og praksis for å utvikle forståelse for oppgaver og utfordringer i knyttet til formidling av arkiv ved arkivinstitusjoner.
-
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
-
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten
- har god kjennskap til tilgjengeliggjøring og formidling av arkiv ved arkivinstitusjoner
- har innsikt i de teoretiske og metodiske tilnærmingene til arkivformidling
- forstår problemstillinger og tilnærmingsmåter til historiefortelling som formidlingsmetode
- har kjennskap til regelverket om opphavsrett
- har grunnleggende kjennskap til pedagogiske prinsipper og fagdidaktikk
- forstår problemstillinger knyttet til utvalg og metoder for digitalisering og publisering av kilder på nett
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og beskrive etiske utfordringer i samband med arkivformidling og tilgjengeliggjøring
- kan diskutere valg av metoder for formidling og tilgjengeliggjøring i forhold til forskjellige brukergrupper
- kan utarbeide opplegg til et formidlingsprosjekt
- kan diskutere valg av pedagogiske virkemidler i forhold til ulike aldersgrupper
- kan analysere og beskrive problemstillinger i tilknytning til formidling og tilgjengeliggjøring på nett
-
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, selvstudium, gruppearbeid og workshops.
-
Course requirements
Studentene skal levere to obligatoriske arbeidskrav:
En skriftlig oppgave om et oppgitt tema.
Arbeidskravet leveres individuelt eller av grupper på inntil 3 personer.
Omfang for individuelle besvarelser er ca 17.500 tegn (ca. 7 sider) ekskl. mellomrom. Omfang for gruppeoppgaver er om lag 2500 tegn (ca. én side) ekstra pr. medforfatter. (Altså: To gruppemedlemmer: ca. 20.000 tegn, tre gruppemedlemmer: ca. 22.500 tegn.)
- Et individuelt formidlingsprosjekt om et oppgitt tema. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studentene få anledning til å levere en ny versjon.
Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer. De skal være gjennomførte og godkjente av faglærer innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen.
-
Assessment
Emnet behandler hvordan arkiver kan skapes og brukes i forskjellige sammenhenger. Det legger vekt på de lovbestemte forutsetningene for offentlig arkivdanning og -bevaring og hvordan disse funksjonene er organisert i dagens samfunn, med et særlig fokus på regelverk og praktisering av offentlighet og partsinnsyn og arkivarens rolle i denne sammenhengen. Emnet gir også en introduksjon til arkivfaglig teori og metode og til fagets historiske utvikling.
-
Permitted exam materials and equipment
Ingen forkunnskaper
-
Grading scale
Kunnskaper
Studenten
- har grunnleggende forståelse av sentrale arkivfaglige begreper
- har oversikt over den arkivteoretiske utviklingen fra 1898 til i dag
- har god forståelse av arkivenes funksjoner som administrativ dokumentasjon, grunnlag for innsyn i forvaltningen, rettslig dokumentasjon og kilder for kunnskap om fortida
- har god oversikt over lov- og regelverk for saksbehandling, innsyn, personvern og arkiv
- har god forståelse av arkivarrollene i forvaltning og depot
- har god kunnskap om det norske arkivlandskapets organisering
- har grunnleggende kjennskap til arkivfagets historiske utvikling
- har kunnskaper om kravene til akademisk forfatterskap
Ferdigheter
Studenten
- kan redegjøre for og diskutere sentrale arkivteoretiske begreper
- kan redegjøre for arkivenes primære og sekundære funksjoner
- kan redegjøre for lovbestemte rammevilkår og tilnærmingsmåter til arkivhåndtering i offentlig og privat sektor
- kan analysere og beskrive arkivenes funksjoner i det norske samfunnet
- kan redegjøre for hvordan samfunnsmessige maktforhold kan påvirke arkivene
- kan gjennomføre og begrunne selvstendige vurderinger av forespørsler om innsyn og partsinnsyn i arkiv
- kan reflektere rundt arkivarrollene i forvaltning og depot
-
Examiners
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.
-
Target group and admission
Studentens læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell 6-timers eksamen.
-
Course contact person
Studentene blir delt i grupper på fem, som skal levere en oppgave på ca. syv sider (16 000 tegn inkludert mellomrom) med utgangspunkt i et oppgitt tema. Utkast til oppgave skal legges fram for faglærer for kommentar, før den endelige versjonen leveres.
Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studenten få anledning til å levere en ny versjon.
Arbeidskrav skal være gjennomført og godkjente av faglærer innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen.