Programplaner og emneplaner - Student
ARK2500 Digital recordkeeping Course description
- Course name in Norwegian
- Digital dokumentasjonsforvaltning
- Study programme
-
Bachelor Programme in Archival Science
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet kombinerer teori og praksis for å bygge opp en forståelse av digital dokumentasjonsforvaltning. Det tar for seg sammenhengene mellom nyere arkivteori og digital dokumentasjonspraksis med vekt på relevante standarder. Det legges vekt på datamodellering og hvordan databaser brukes under dokumentasjonsprosessen.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Befolkningen i Norge er mangfoldig med tanke på alder, kjønnsidentitet, legning, kulturell bakgrunn og funksjonsevne. Alle folkebibliotek er lovpålagt å tilby tjenester til alle som bor i landet, med et særskilt ansvar for personer som har vansker med å bruke biblioteket. Lovverket for universitets- og høgskolebibliotek krever et universelt utformet læringsmiljø. Tilgjengelige arkiver er også avgjørende for å gi alle lik tilgang til informasjon og vår felles kulturarv. Bibliotekarer og arkivarer må derfor forholde seg til og ha kunnskaper om brukermangfold, samt ha en forståelse for hvordan man utformer produkter, omgivelser og tjenester som er tilgjengelige for alle. Dette prinsippet kalles universell utforming. Men, hva betyr det egentlig at noe er universelt utformet? Og hvordan går man frem for å lage universelt utformede arkiv og bibliotek? Er det mulig å oppnå? Formålet med emnet er å gi studentene den nødvendige kompetansen for å besvare disse spørsmålene og er nært knyttet mot praktiske problemstillinger man møter i begge sektorene.
Undervisningsspråket er norsk.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til aktuelle trafikkpedagogiske og trafikkfaglige utviklingsoppgaver
- har kunnskap om utviklingsmetodikk og hvordan denne kan brukes på ulike områder innen det trafikkpedagogiske og trafikkfaglige feltet
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre et utviklingsprosjekt i egen praksis
- kan anvende IKT-verktøy i gjennomføring og/eller formidling
- kan samarbeide i en prosjektgruppe og reflektere over arbeidet i gruppa og resultatet av arbeidet
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre en presentasjon av prosjektet for andre trafikklærere og fagfolk og utveksle synspunkter på prosjektet
Teaching and learning methods
2 project reports (700-1000 words in addition to supporting information/appendices).
1 field excursion. Hand in of a report from the field excursions (approx. 300 words)
A written exercise for missing attendance of field excursion.
60 % physical presence is mandatory in lectures and training. A written exercise for missing attendance.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være innfridd:
- Deltakelse ved midtveisseminar der studenten gir en presentasjon av sitt prosjekt. Det legges vekt på god språkføring og oversiktlig fremstilling.
- Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen. Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær fra undervisning i emnet.
Assessment
Undervisningen består av forelesninger og plenumsdiskusjoner. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium og oppgaveløsing. Det arrangeres også skriveseminarer med muligheter for veiledning. All undervisning er på campus
Permitted exam materials and equipment
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
En muntlig presentasjon (ca. 10 minutter) i små grupper på 3-4 studenter. Hver student presenterer en akademisk artikkel om en selvvalgt brukergruppe. Formålet med arbeidskravet er å fordype seg i noen utvalgte brukergrupper og få muligheten til å diskutere aktuelle problemstillinger i mindre grupper.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Grading scale
Graded scale A-F
Examiners
Gradert skala A-F