EPN-V2

ARK2500 Digital recordkeeping Course description

Course name in Norwegian
Digital dokumentasjonsforvaltning
Study programme
Bachelor Programme in Archival Science
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet kombinerer teori og praksis for å bygge opp en forståelse av digital dokumentasjonsforvaltning. Det tar for seg sammenhengene mellom nyere arkivteori og digital dokumentasjonspraksis med vekt på relevante standarder. Det legges vekt på datamodellering og hvordan databaser brukes under dokumentasjonsprosessen.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Befolkningen i Norge er mangfoldig med tanke på alder, kjønnsidentitet, legning, kulturell bakgrunn og funksjonsevne. Alle folkebibliotek er lovpålagt å tilby tjenester til alle som bor i landet, med et særskilt ansvar for personer som har vansker med å bruke biblioteket. Lovverket for universitets- og høgskolebibliotek krever et universelt utformet læringsmiljø. Tilgjengelige arkiver er også avgjørende for å gi alle lik tilgang til informasjon og vår felles kulturarv. Bibliotekarer og arkivarer må derfor forholde seg til og ha kunnskaper om brukermangfold, samt ha en forståelse for hvordan man utformer produkter, omgivelser og tjenester som er tilgjengelige for alle. Dette prinsippet kalles universell utforming. Men, hva betyr det egentlig at noe er universelt utformet? Og hvordan går man frem for å lage universelt utformede arkiv og bibliotek? Er det mulig å oppnå? Formålet med emnet er å gi studentene den nødvendige kompetansen for å besvare disse spørsmålene og er nært knyttet mot praktiske problemstillinger man møter i begge sektorene.

Undervisningsspråket er norsk.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • kjenner til aktuelle trafikkpedagogiske og trafikkfaglige utviklingsoppgaver
  • har kunnskap om utviklingsmetodikk og hvordan denne kan brukes på ulike områder innen det trafikkpedagogiske og trafikkfaglige feltet

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre et utviklingsprosjekt i egen praksis
  • kan anvende IKT-verktøy i gjennomføring og/eller formidling
  • kan samarbeide i en prosjektgruppe og reflektere over arbeidet i gruppa og resultatet av arbeidet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennomføre en presentasjon av prosjektet for andre trafikklærere og fagfolk og utveksle synspunkter på prosjektet

Teaching and learning methods

2 project reports (700-1000 words in addition to supporting information/appendices).

1 field excursion. Hand in of a report from the field excursions (approx. 300 words)

A written exercise for missing attendance of field excursion.

60 % physical presence is mandatory in lectures and training. A written exercise for missing attendance.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være innfridd:

  • Deltakelse ved midtveisseminar der studenten gir en presentasjon av sitt prosjekt. Det legges vekt på god språkføring og oversiktlig fremstilling.
  • Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen. Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær fra undervisning i emnet.

Assessment

Undervisningen består av forelesninger og plenumsdiskusjoner. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium og oppgaveløsing. Det arrangeres også skriveseminarer med muligheter for veiledning. All undervisning er på campus

Permitted exam materials and equipment

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

En muntlig presentasjon (ca. 10 minutter) i små grupper på 3-4 studenter. Hver student presenterer en akademisk artikkel om en selvvalgt brukergruppe. Formålet med arbeidskravet er å fordype seg i noen utvalgte brukergrupper og få muligheten til å diskutere aktuelle problemstillinger i mindre grupper.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Grading scale

Graded scale A-F

Examiners

Gradert skala A-F