EPN-V2

ARBI6000 Working Life Knowledge and Inclusion Course description

Course name in Norwegian
Arbeidslivskunnskap og inkludering
Study programme
Bachelor Programme in Social Work
Working Life Knowledge and Inclusion
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Formålet med emnet er å styrke sosialarbeideres kunnskap om betydningen av arbeid som både virkemiddel og mål i inkluderingsarbeid, og styrke deres kompetanse på inkluderingsarbeid og kvalifiseringsarbeid, herunder samarbeid både med brukere og arbeidsgivere. Bakgrunnen er sentrale føringer om styrking av arbeidslinjen, og med det, forventningene om økt arbeidslivskunnskap i velferdssektoren. Gjennom emnet skal studentene oppnå økt kompetanse om arbeidslivets krav og forventninger, individet i relasjon i og til arbeidslivet, og individets ressurser og utviklingsmuligheter med vekt på inkludering og kvalifisering. Emnet bygger videre på kunnskap og erfaringer studentene har tilegnet seg gjennom tidligere sosialfaglig utdanning og/eller praksis. Emnet tar utgangspunkt i norsk arbeidsliv, men også hvordan globalisering og innvandring påvirker det norske arbeidsmarkedet. Innholdet er lagt opp slik at studentene skal tilegne seg kompetanse om flerkulturelle perspektiver på integrering, kvalifisering og diskriminering på arbeidsmarkedet. Litteratur og undervisning skal bidra til at studentene tilegner seg komparativ og internasjonal kunnskap om integrering av marginaliserte grupper i arbeidslivet. Emnet vil inkludere ulike kunnskapsformer og kilder, slik som praktikere som jobber med inkluderingsarbeid, brukernes kunnskap og erfaringer, samt nyere forskning på feltet.

Ved å fokusere på integrering og kvalifisering til arbeidslivet på bakgrunn av kjønn, integrerer emnet kjønns- og likestillingsperspektiver.

Emnet gir innsikt og rom for refleksjoner over etiske problemstillinger knyttet opp til arbeid og arbeidslinjen. Det har fokus på sosiale og kulturelle forskjeller hos ulike grupper, arbeids- og aktiviseringsplikten i arbeidslivspolitikken, samt rettigheter og plikter i arbeidslivet.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • arbeid som mål og middel i inkluderingsarbeid
  • inkluderingsarbeid av ulike grupper på arbeidsmarkedet
  • arbeidsmarkedet
  • ulike tiltaksformer og arbeidsmarkedstiltak
  • lovverket som styrer arbeidsmarkedet og kvalifiseringstiltakene
  • som kan stimulere til kritisk refleksjon om arbeidslinjen og arbeidslivspolitikken

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende arbeidslivskunnskap som grunnlag for profesjonelt og løsningsorientert arbeid innen velferdssektoren
  • vurdere ulike inkluderings- og kvalifiseringstiltak til arbeidslivet
  • reflektere over hvordan arbeidslinjen påvirker fortolkning og samhandling i sosialfaglig arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for hvordan arbeidslivet og arbeidsorganisasjoner fungerer
  • har forståelse for arbeidsgiveres rolle i arbeidsinkluderingen
  • kjenner ulike verktøy og framgangsmåter som benyttes til arbeidsevnevurdering og inkluderings- og kvalifiseringsarbeid
  • kjenner til hovedtrekk og begreper i arbeidsretten

Content

Hovedtema i emnet er

  • arbeid som mål og middel i inkluderingsarbeid
  • inkluderings-, avklarings- og oppfølgingsarbeid av marginaliserte grupper i forhold til arbeid og arbeidsrettet aktivitet
  • arbeid opp mot arbeidsgivere og andre samarbeidspartnere
  • arbeidsrett og rettigheter/plikter i arbeidslivet

Teaching and learning methods

Emnet går over 6 undervisningsdager à fire timer. Mellom samlingene skal studentene nyttiggjøre seg pensum og gjennomføre et skriftlig individuelt arbeidskrav. Arbeidskravet blir nærmere beskrevet under avsnittet Arbeidskrav. Undervisningen veksler mellom forelesninger, gruppeoppgaver, studentframlegg og plenumsdiskusjoner. Kollokvier er frivillig og anbefales.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende to arbeidskrav være godkjent:

1. Obligatorisk deltakelse.

Det kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse på samlingene. Ved fravær utover 20 prosent, må studenten levere et alternativt arbeidskrav som blir nærmere beskrevet av emneansvarlig. Ved fravær utover 25 prosent mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Krav om tilstedeværelse er begrunnet i emnets tematikk og vektleggingen av å reflektere sammen. Arbeidsformen er prosessuell og skal gi studenten en mulighet til å tilegne seg en kompetanse som er knyttet til emnets formål om økt kunnskap og refleksjon om arbeidslivskunnskap og- inkludering. Dette er kunnskap som ikke kan tilegnes utelukkende ved selvstudium av pensumlitteratur.

2. Ett skriftlig arbeidskrav.

Studenten skal levere ett skriftlig individuelt arbeidskrav. Det er et skriftlig refleksjonsnotat hvor studenten skal velge tema. Tema kan være praksisrelatert, og/eller knyttets til emnets teori. Omfanget skal være på 4 sider. Dette skal leveres og godkjennes av emneansvarlig innen oppgitt frist. Dersom arbeidskravet ikke godkjennes, har studenten rett til å levere det skriftlige arbeidskravet på nytt èn gang innen angitt tidsfrist. Oppgaver som er produsert utenom utdanningsforløpet, kan ikke leveres inn som arbeidskrav.

Dersom arbeidskravene ikke oppfylles, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Assessment

Individuell skriftlig 48-timers hjemmeeksamen over et nærmere angitt tema. Samme eksamensoppgave blir gitt til alle studentene. Besvarelsen skal være på 8-10 sider.

Studenter som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Det vil bli gitt ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av høstsemesteret.

Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studentene plikter å sette seg godt inn i gjeldende regler.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt under eksamen. Fakultet SAM sin mal for oppgaveskriving skal følges.

Grading scale

Vurderingsuttrykket er en gradert karakterskala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått i samsvar med lov om universiteter og høyskoler § 3-9 (6).

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.

Admission requirements

Emnet retter seg mot ansatte i NAV, arbeidsmarkedsbedrifter, tiltaksarrangører, helse- og sosialsektoren og ulike organisasjoner. 3. års bachelorstudenter kan ta emnet som fordypningsemne.

Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.