Programplaner og emneplaner - Student
AKUTT6100 Emergency nursing Course description
- Course name in Norwegian
- Akuttsykepleierens funksjon- og ansvarsområder
- Study programme
-
Advanced Programme in Emergency Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Quality assurance
The purpose of OsloMet's quality assurance system is to strengthen students' learning outcomes and development by raising the quality at all levels. Cooperation with the students, and their participation in the quality assurance work, is decisive to the overall learning outcome. Among the overall goals for the quality assurance system is to ensure:
- that the educational activities, including practical training and the learning and study environment, maintain a high level of quality
- that the study programmes are relevant for the professional fields
- that the quality development continues to improve
For the students, this entails, among other things, student evaluations in the form of:
- course evaluations
- annual student surveys for all of OsloMet
More information about the quality assurance system is available here: https://student.oslomet.no/regelverk#etablering-studium-evaluering-kvalitetssystem
Programme supervisor scheme
The programme supervisor scheme is part of the quality assurance of each individual study programme. A programme supervisor is not an examiner, but someone who supervises the quality of the study programmes. All study programmes at OsloMet shall be subject to supervision by a programme supervisor, but there are different ways of practising the scheme. Reference is made to the Guidelines for Appointment and Use of Examiners at OsloMet: https://student.oslomet.no/retningslinjer-sensorer
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap innenfor intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
- har inngående kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
- har inngående kunnskap om kvalitetsarbeid, herunder metoder for kvalitetsforbedring og kvalitetskontroll
- har inngående kunnskap om sykepleierens etikk og ulike etiske retningslinjer
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i intensivsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen akuttsykepleie
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor akuttsykepleie
- kan bruke relevante metoder for forskning og kvalitetsarbeid på en selvstendig måte innen akuttsykepleie
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen akuttsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan beherske uttrykksformene innenfor akuttsykepleie
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
Content
- Akuttsykepleie i et historisk perspektiv
- Akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- Forebygging
- Behandling
- Lindring
- Rehabilitering
- Undervisning og veiledning
- Administrasjon og ledelse
- Forskning og kvalitetsarbeid
- Triage og system for seleksjon av pasienter
- Pasientforløp
- Kommunikasjonsberedskap
- Samtidighetskonflikter
- Beredskap og krisehåndtering
- Forensic nursing
- Etiske teorier
- Etisk argumentasjon og beslutningsteori
- Bruk av tvang
- Å ivareta pasientens psykososiale og eksistensielle behov
- Kunnskapsbasert akuttsykepleie
Teaching and learning methods
Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.
Course requirements
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
1. Sykepleie til pasienter med akutt funksjonssvikt. Utføres individuelt. Omfang: 3000 ord (+/- 20 %). Pensum og selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen. Studenten må ha funnet minimum to relevante forskningsartikler som anvendes i besvarelsen. Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
Studentene får skriftlig tilbakemelding fra faglærer.
2. Tverprofesjonell samhandling i akuttmottak. Utføres i gruppe inntil 3 studenter. Omfang: 3000 ord (+/- 20 %). Pensum og selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen. Studenten må ha funnet minimum to relevante forskningsartikler som anvendes i besvarelsen. Besvarelsen skal drøftes opp mot studentens erfaringer fra AKUTTPRA10 og skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering .
Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og fra faglærer.
3. Deltagelse i obligatoriske aktiviteter
- Gruppearbeid
- Seminar
Assessment
Skriftlig fordypningsoppgave utført individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter fra videreutdanning i akuttsykepleie.
Studenter som lager en systematisk oversikt i fordypningsoppgaven (prosjektbeskrivelsen), og planlegger å bruke denne videre i masteroppgave[1], må være minimum 2 studenter som skriver oppgaven sammen, på grunn av metodekrav.
Oppgaven skal bestå av en prosjektbeskrivelse for enten et forskningsarbeid eller et kvalitetsarbeid eller en systematisk oversikt over forskning innen relevant tema.
Prosjektbeskrivelsen skal baseres på en litteraturgjennomgang og skal utarbeides i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel om Vurdering.
Det avsettes 5 skriveuker til arbeidet med oppgaven. Det gis 4 timer veiledning pr. oppgave. Ved stryk gis det tilbud om to nye veiledningstimer. Omfang: 5000 ord (+/- 20 %).
Oppgavens tittel skal stå på karakterutskriften.
[1] Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter er under etablering ved OsloMet, med studiestart høst 2022 hvis godkjenning i styret. Studiet får også spesialisering i akuttsykepleie, der denne prosjektbeskrivelsen kan danne grunnlag for masteroppgaven.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F. Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.
Examiners
Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer, hvorav 1 sensor må være ekstern.