EPN-V2

AKTF6000 Active dissemination in libraries Course description

Course name in Norwegian
Aktiv formidling i bibliotek
Study programme
Active dissemination in libraries
Further Education in Library and Information Science (online)
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en teoretisk og praktisk introduksjon til formidlingsarbeid. Kjennskap til brukergrupper og publikum, institusjonelle rammer for formidling samt ulike formidlingspraksiser står sentralt. Emnet gir grunnleggende innsikt i retorikk som praktisk ferdighet og kommunikasjons teori med relevans for bokprat så vel som veilednings- og læresituasjoner. Emnet vektlegger formidling av ulike medier og sjangere igjennom formidlingspraksiser og diskuterer formidlingens rammer med et institusjonelt utgangspunkt og endret medielandskap.

Emnet undervises på norsk.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om hvordan tekster og andre medieformer kan formidles til ulike brukergrupper
  • har innsikt i teorier om kommunikasjon, samtaleformer, retorikk og veiledning
  • har kunnskap om sjangrer innenfor skjønn- og faglitterære kategorier

Ferdigheter

Studenten

  • kan formidle muntlig, skriftlig og visuelt til ulike målgrupper
  • kan planlegge og gjennomføre et formidlingsopplegg
  • kan initiere samarbeid og samskaping i sitt formidlingsarbeid i bibliotek

Generell kompetanse

Studenten

  • kan delta i faglige diskusjoner på et profesjonelt nivå
  • kan reflektere over praksis, og anvende teori på faglige problemstillinger

Teaching and learning methods

Før prosjektoppgaven kan leveres, må studenten ha bestått kurs i samfunnsvitenskapelig metode.

Course requirements

Kunnskaper

Studenten har

• kunnskap om aktuelle utviklingstrekk på det området som oppgaven omhandler

• kjennskap til teori og forskning som er relevant for oppgavens tema og problemstilling

• innsikt i forskningsdesign, inkludert forholdet mellom teori, metode og data

Ferdigheter

Studenten

• har grunnleggende forståelse av krav til vitenskapelig fremstilling og argumentasjon

• kan anvende kunnskaper i teori og metode fra studiets fagområder og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling

• er i stand til å gjennomføre en selvstendig analyse av et faglig problem

Generell kompetanse

Studenten

• kan avgrense et forskningstema og formulere en klar problemstilling

• har innsikt i riktig kildebruk og gjeldende faglige og etiske standarder for forskning

• kan vurdere metodebruk og tolke informasjon innen relevante fagdisipliner

• er i stand til å trekke slutninger av et faglig arbeid, og reflektere kritisk rundt eget arbeid

Assessment

• Prosjektoppgaven skal normalt skrives i gruppe på to studenter, eventuelt alene eller i gruppe på tre studenter. Oppgaveskrivingen er et selvstendig arbeid

• Det gis også undervisning (forelesninger, seminarer) i oppgaveskriving, samt individuell veiledning

• Studentene tilbys inntil 4 timer veiledning per oppgave.

• Tildeling av veileder skjer av emneansvarlig på bakgrunn av en skriftlig prosjektskisse som redegjør for oppgavens tema, utkast til problemstilling, forslag til teori- og datagrunnlag

Nærmere informasjon om retningslinjer for prosjektoppgaven blir lagt ut på canvas.

Permitted exam materials and equipment

• Levere prosjektskisse som redegjør for oppgavens tema, utkast til problemstilling, forslag til teori- og datagrunnlag

• Delta i minimum to veiledningstimer

Ved ikke godkjent prosjektskisse må studenten(e) levere omarbeidet skisse til ny frist.

Oppgaven skal ha et omfang på minimum 11 000 ord og maksimum 14 000 ord, når studenter skriver i gruppe på to eller alene. Der oppgaven skrives i gruppe på tre, skal omfanget være på minimum 15 000 ord og maksimum 17 000 ord. Ordanvisningen inkluderer sammendrag og "hovedtekst", mens forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste, eventuelt forord og vedlegg kommer i tillegg. Linjeavstanden skal være halvannen og skriften skal være 12 punkt Times New Roman.

Grading scale

Dersom prosjektoppgaven ikke er bestått ved ordinær eksamen, har studenten(e) rett til å levere inn en bearbeidet oppgave til ny sensur en gang. Studenter med krav på veiledning kan få en ekstra times veiledning i forbindelse med å forbedre oppgaven. Studenter som ikke består ved utsatt levering, må ved neste ordinære eksamen levere ny prosjektoppgave med ny problemstilling. Studenter som har bestått prosjektoppgaven, men som ønsker å forbedre karakteren, må levere en ny oppgave med ny problemstilling.

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.