EPN-V2

AKTF6000 Active dissemination in libraries Course description

Course name in Norwegian
Aktiv formidling i bibliotek
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
  • Introduction

    Emnet gir en teoretisk og praktisk introduksjon til formidlingsarbeid. Kjennskap til brukergrupper og publikum, institusjonelle rammer for formidling samt ulike formidlingspraksiser står sentralt. Emnet gir grunnleggende innsikt i retorikk som praktisk ferdighet og kommunikasjons teori med relevans for bokprat så vel som veilednings- og læresituasjoner. Emnet vektlegger formidling av ulike medier og sjangere igjennom formidlingspraksiser og diskuterer formidlingens rammer med et institusjonelt utgangspunkt og endret medielandskap.

    Emnet undervises på norsk.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten

    • har kunnskap om hvordan tekster og andre medieformer kan formidles til ulike brukergrupper
    • har innsikt i teorier om kommunikasjon, samtaleformer, retorikk og veiledning
    • har kunnskap om sjangrer innenfor skjønn- og faglitterære kategorier

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan formidle muntlig, skriftlig og visuelt til ulike målgrupper
    • kan planlegge og gjennomføre et formidlingsopplegg
    • kan initiere samarbeid og samskaping i sitt formidlingsarbeid i bibliotek

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan delta i faglige diskusjoner på et profesjonelt nivå
    • kan reflektere over praksis, og anvende teori på faglige problemstillinger
  • Teaching and learning methods

    Kurset skal gi en innføring i mikroøkonomiske emner. I mikroøkonomi studeres produsenter, konsumenter og markedets virkemåte under ulike forutsetninger. Effektiv ressursbruk og ressursallokering er sentralt. Produsentens tilpasning og tilbud av varer og tjenester analyseres både grafisk og matematisk. Tilsvarende gjelder for konsumentens tilpasning og etterspørsel etter varer og tjenester. Det legges til grunn at aktørene er rasjonelle i sine beslutninger. Endelig analyseres ulike markedsformer.

  • Course requirements

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Assessment

    Kunnskaper

    Studenten har

    • kunnskap om ulike problemstillinger i samfunnsøkonomi generelt og mikroøkonomi spesielt
    • kunnskap om konsumentens tilpasning på et varemarked
    • kunnskap om hva som bestemmer konsumentens etterspørsel og hvordan denne påvirkes av endringer i bla. priser og inntekt
    • kunnskap om produsentenes tilpasning på et faktormarked og på et varemarked
    • kunnskap om hva som bestemmer produsentens tilbud under ulike målsettinger
    • kunnskap om markedets virkemåte og ulike markedsformer som fullkommen konkurranse, monopol og prisdiskriminering
    • kunnskap om hvordan offentlige inngrep påvirker markedsresultatet
    • kunnskap om generell likevekt og samfunnsøkonomisk lønnsomhet

    Ferdigheter

    Studentene kan

    • gjøre rede for mikroøkonomiske problemstillinger og ulike modeller for å analysere mikroøkonomiske spørsmål
    • analysere ulike aktørers tilpasning på et marked og markedsmekanismen
    • illustrere ulike markedsformer og vise hvordan pris og omsatt kvantum blir bestemt
    • gjøre rede for hvordan økonomisk politikk kan påvirke markedssituasjonen
    • illustrere hvordan ulike former for markedssvikt påvirker markedstilpasningen og effektiviteten i økonomien
  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.

  • Grading scale

    Gradert skala A - F.

  • Examiners

    Det avholdes en skriftlig skoleeksamen på 4 timer.