EPN-V2

ACIT4025 Cybersecurity and privacy Course description

Course name in Norwegian
Cybersecurity and privacy
Study programme
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet vektlegger analyse og refleksjon over forhold som berører fagområdet design, kunst og håndverk og fagdidaktisk forskning. Utvikling av prosjektbeskrivelse og forskningsdesign for eget masterprosjekt står sentralt. Prosjektbeskrivelse og forskningsdesign skal være profesjonsrettet og praksisorientert, settes i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og sees i en forskningskontekst. I emnet drar studenten veksel på kunnskaper og ferdigheter fra tidligere emner. Praksis inngår i emnet og skal bidra til å kontekstualisere teoretiske perspektiv fra fag og forskning.

Recommended preliminary courses

ACIT4280 Privacy by Design, ACIT4050 Network Security

Mastery a word processing application, including advanced spellchecking, formatting, template handling, and referencing. Experience with a reference database / reference manager for literature work will be advantageous. Consider using OsloMet’s library training for students: https://student.oslomet.no/en/kurs-universitetsbiblioteket

Required preliminary courses

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Studenten:

  • har avansert kunnskap om fagfeltets historie, tradisjoner og utviklingspotensial
  • har inngående kunnskap om forskning, vitenskapelige tenkemåter og metoder, relevant for å undersøke et avgrenset faglig tema.
  • har bred kunnskap om forskningsetikk og problemstillinger knyttet til opphavsrett Undervisningspraksis
  • har kunnskap om læreplaner, læring, læreprosesser, arbeidsmåter og vurderingsformer som særpreger fagområdet design, kunst og håndverk.

Ferdigheter Studenten:

  • kan analysere og kritisk drøfte forholdet mellom fagfeltets historie, innhold, undervisningsmetoder og utviklingspotensial
  • kan ta stilling til og posisjonere seg i forhold til nasjonal og nordisk fagdidaktisk forskning
  • kan drøfte design, kunst og håndverk i forhold til aktuell samfunnstematikk som bærekraft og livsmestring
  • kan utvikle et spesialisert forskningsdesign som viser en overordet plan for å belyse en selvvalgt problemstilling

Undervisningspraksis

  • kan planlegge, formidle, gjennomføre og vurdere forskning og utviklingsarbeid, relevant for praksisarenaen

Generell kompetanse Studenten:

  • kan veilede og kommunisere med ulike målgrupper om faglige problemstillinger og ulike tema
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å bidra til nytenking i en utdanningskontekst
  • kan reflektere over egen og andres praksis i lys av teori og forskning

Learning outcomes

Undervisningen består av workshops, seminar, gruppeoppgaver og forelesning. Det forutsettes stor grad av selvstendighet i arbeidet med emnet.

Undervisningspraksis inngår i emnet. Praksis kan være i eller utenom grunnopplæringen, herunder også kulturskole. Praksis omfatter planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning og skal bidra til å kontekstualisere teoretiske perspektiv fra fag og forskning. Studenten kan selv initiere praksissted. Praksis avvikes fortrinnsvis i grupper. Praksis gjennomføres i samarbeid med praksisskolen. Studenten veiledes og vurderes fra instituttet. Resultatene dokumenteres i Veilednings- og vurderingshefte for praksis. Heftet følger studenten alle fem årene.

Teaching and learning methods

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

• 10 dager praksis i eller utenom grunnopplæringen. Praksis omfatter planlegging, gjennomføring og evaluering. Praksis gjennomføres fortrinnsvis i grupper (inntil fem studenter).

• Muntlig drøfting i plenum der forholdet mellom praksiserfaringer, innhold, undervisningsmetoder og utviklingspotensial drøftes i et fagdidaktisk perspektiv.

  • Minimum 80% deltagelse på utvalgte læringsaktiviteter. Hvilke læringsaktiviteter som har krav til obligatorisk deltakelse synliggjøres i Canvas og timeplanen (TP) før studiestart.

Course requirements

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Assessment

Bestått- ikke bestått

Permitted exam materials and equipment

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamensresultatet kan påklages.

Grading scale

Grade scale A-F

Examiners

Two internal examiners. External examiner is used periodically.

Course contact person

Lothar Fritsch / Different instructor can take lead. Different instructors can offer parallel topics, sharing the supervision work in same course instance.