EPN

ABY1500 Trade relevant teaching and learning Course description

Course name in Norwegian
Yrkesrelevant undervisning og læring
Study programme
Yrkesfaglærerutdanning, arbeidsplassbasert
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Course history

Introduction

Emnet handler bruk av yrkesfaglig kompetanse i veiledning av elever, lærlinger og andre under opplæring inngår. Det handler også om yrkesforankret og yrkesrelevant undervisning og læring i egen klasse/gruppe.

Emnet består av 30 studiepoeng med en fordeling på 15 studiepoeng  breddefag, 5 studiepoeng dybdefag, 5 studiepoeng pedagogikk og 5 studiepoeng yrkesdidaktikk.

Required preliminary courses

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Studenten kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere undervisning og læringsarbeid som er yrkesrelevant i forhold til den enkelte elevs læringsbehov og samfunnets og yrkenes kompetansebehov. Studenten skal også kunne vurdere og vise egen læring.

Kunnskap                                                                                         

Studenten

  • har kunnskap om kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
  • har kunnskap om undervisningsplanlegging og vurdering
  • har kunnskap om ulike undervisningsmetoder
  • har kunnskap om ulike veiledningsstrategier

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
  • kan reflektere over og vurdere egen læring
  • kan tilrettelegge for yrkesrelevant opplæring i skole og bedrift innenfor eget fagbrevområde
  • kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner
  • kan orientere seg i faglitteratur
  • kan veilede medstudenter i henhold til den didaktiske relasjonsmodellen
  • kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser

 

Generell kompetanse 

Studenten

  • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
  • kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet
  • kan skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø

Content

  • skolens og yrkesopplæringens mål, etikk og verdigrunnlag
  • innføring i læreplanverket
  • læreplananalyse (Vg2 og Vg3)
  • årsplanlegging
  • elev-, lærer, og instruktørrollen
  • relasjonsbygging, samarbeid med foreldre og samarbeid skole - arbeidsliv
  • undervisningsplanlegging (den didaktiske relasjonsmodellen)
  • ledelse av læringsprosesser - klasseledelse
  • læringsstrategier- og metoder
  • utvikling av gode arbeids- og læringsmiljø
  • motivasjon, undervisning og læring
  • veiledningsstrategier
  • entreprenørskap

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, forelesning / dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid i tillegg til refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling.

 

Veiledet praksis

  • 15 dager pedagogisk praksis, 1. periode del 2 (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
  • 5 dager yrkesfaglig praksis (jf. praksisguiden for yrkesfaglig praksis )

Course requirements

  • Individuell dokumentasjon fra pedagogisk praksis ved egen arbeidsplass, relatert til emnets innhold/fagstoff. Formålet med arbeidskravet er å gi klasselærer innsikt i studentens pedagogiske praksis, som grunnlag for faglig dialog og vurdering. Omfang: 800 ord (+/- 10%), + bilder, illustrasjoner og eventuelle vedlegg.
  • Individuell dokumentasjon fra 5 dager yrkesfaglig praksis. Formålet er å legge grunnlag for analyse av fellestrekk for yrkene og yrkenes særpreg. Dokumentasjonen relateres til emnets innhold/fagstoff. Det skal leveres en logg pr. yrke. Omfang: 800 ord (+/- 10%), + bilder, illustrasjoner og eventuelle vedlegg etc.

 

Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jf. kapittel 10 i programplandelen).

Assessment

Studenten gjennomfører individuell praktisk eksamen på egen arbeidsplass eller praksisskole. Praktisk eksamen består av: begrunnet planlegging, gjennomføring, refleksjon, vurdering og dokumentasjon av undervisning og læring. Varighet på undervisningssekvensen må være minimum 2 timer. Begrunnelser og refleksjoner relateres til relevant pensum i emnet. Begrunnet undervisningsplan leveres sensorene før undervisningen starter.

Del av praktisk eksamen (1-2 timer) observeres av sensorene.

Undervisning og læring, og minst tre arbeider av elever/lærlinger/andre, dokumenteres i en arbeidslogg og relateres til emnets innhold/fagstoff. Omfang av skriftlig del: 2000 ord (+/- 10%) + bilder, illustrasjoner, film og eventuelle vedlegg.

Både praktisk eksamen og dokumentasjon vurderes og sensureres.

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt. Kilder skal oppgis

Grading scale

Bestått /ikke bestått.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Minst en av sensorene har kompetanse innen studentens utdanningsprogram. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.