Programplaner og emneplaner - Student
ABIO6100 Being Acute and/or Critically Ill Course description
- Course name in Norwegian
- Å være akutt og/eller kritisk syk
- Study programme
-
Advanced Programme in Emergency NursingAdvanced Programme in Nurse AnaesthesiaAdvanced Programme in Paediatric NursingAdvanced Programme in Intensive Care NursingAdvanced Programme in Theatre Nursing
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ingen.
Required preliminary courses
After completion of the course the student will have acquired the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence.;
Knowledge;
The student;
- has advanced knowledge of scientific thinking;
- has in-depth knowledge of different methodological approaches to collection, processing and analysis of research data;
- has in-depth knowledge of research ethics;
Skills;
The student;
- can use knowledge of philosophy of science and scientific methods to analyse and relate critically to national and international research;
- can use relevant methods for research and development work in an independent manner;
General competence;
The student;
- has a theoretical and methodical basis for planning and evaluating research and development work that contributes to innovation in school;
- can apply academic standards in research connected to principles such as credibility, validity and realibility;
- can use ethical judgment in relation to one's own role as researcher;;
Learning outcomes
The working methods are lectures, seminars, and work tasks. Central concepts are discussed in lectures and seminars, in addition the students must carefully read the course literature to become familiar with the relevant theories and methods.;
Content
Gjelder MGLU:
Vitenskapsteori og metode
(15 studiepoeng)
;
Fagplanen ble godkjent i studieutvalget 14. november 2016
Gjeldende fra høstsemesteret 2017
;
Innledning
Fagplanen bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7/trinn 5-10, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 7. juni 2016, nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7/trinn 5-10 av 1. september 2016 og programplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7/trinn 5-10 ved Høgskolen i Oslo og Akershus, godkjent av studieutvalget 16. november 2016.
;
Emnet skal danne grunnlag for arbeid med masteroppgaven og for at studentene skal kunne oppdatere seg på ny forskning og forholde seg kritisk til den gjennom et langt yrkesliv. Emnet har to hovedområder, vitenskapsteori og forskningsmetode.
;
I området vitenskapsteori vil det i tillegg til generell vitenskapsteori fokuseres særlig på ulike teoretiske retninger med særlig relevans for skole- og utdanningsforskning. I området forskningsmetode skal studentene få oversikt og forståelse av en bredde av forskningsmetoder, sett i sammenheng med vitenskapsteorien, slik at de både kan gjøre bevisste metodevalg i tilknytning til masteroppgaven og senere forholde seg til forskning som har ulike metodiske tilnærminger.
Målgruppe
Studenter som er tatt opp til femårig grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 eller trinn 5-10.
Opptakskrav
Faget er tilgjengelig som valgfag for aktive studenter ved grunnskolelærerutdanningen, i tråd med utdanningenes programplaner.
Læringsutbytte
Læringsutbyttet er nærmere beskrevet i emneplanen.
Fagets innhold og oppbygging
;
Faget består av ett emne på 15 studiepoeng.
Skikkethetsvurdering
Lærerutdanningsinstitusjoner har ansvar for å vurdere om studenter er skikket for læreryrket. Løpende skikkethetsvurdering foregår gjennom hele studiet og inngår i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. En student som utgjør en mulig fare for elevers liv, fysiske og psykiske helse, rettigheter og sikkerhet, er ikke skikket for yrket. Studenter som viser liten evne til å mestre læreryrket, skal så tidlig som mulig i utdanningen få melding om dette. De skal få råd og veiledning for å gjøre dem i stand til å oppfylle kravene om lærerskikkethet eller få råd om å avslutte utdanningen. Beslutninger om skikkethet kan fattes gjennom hele studiet.
;
Se høgskolens nettsted for mer informasjon om skikkethetsvurdering.
Arbeidskrav
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
;
Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
;
I programplanen er de fagovergripende temaene på de ulike studieårene og semestrene beskrevet. I tilknytning til disse kan det være krav til tilstedeværelse og/eller andre arbeidskrav.
;
Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i emneplanen.
Vurderings-/eksamensformer
Se emneplanen under punktet Vurderings-/elsamensformer.
;
Vurderingskriterier
A: Fremragende. Har særdeles gode kunnskaper innenfor emnet. Viser svært god evne til faglig refleksjon samt svært god evne til å se sammenheng mellom teoretiske tema og praktisk anvendelse i forskning. Viser fremragende evne til selvstendig bruk av kunnskap.
;
B: Meget god. Har meget gode kunnskaper innenfor emnet. Viser meget god evne til faglig refleksjon samt svært god evne til å se sammenheng mellom teoretiske tema og praktisk anvendelse i forskning. ;Viser meget god evne til selvstendig bruk av kunnskap.
;
C: God. Har gode kunnskaper innenfor emnet. Viser god evne til faglig refleksjon samt god evne til å se sammenheng mellom teoretiske tema og praktisk anvendelse i forskning. ;Viser god evne til selvstendig bruk av kunnskap.
;
D: Nokså god. Har nokså gode kunnskaper innenfor emnet. Viser nokså god evne til faglig refleksjon samt god evne til å se sammenheng mellom teoretiske tema og praktisk anvendelse i forskning. ;Viser nokså god evne til selvstendig bruk av kunnskap.
;
E: Tilstrekkelig. Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskap innenfor emnet. Viser tilstrekkelig evne til faglig refleksjon og til å se sammenheng mellom teoretiske tema og praktisk anvendelse i forskning.
;
F: Ikke bestått. Kandidaten tilfredsstiller ikke minimumskravene til kunnskap innenfor emnet.
;
Rettigheter og plikter ved eksamen
Studentens rettigheter og plikter framgår av forskrift om studier og eksamen ved Oslomet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Teaching and learning methods
The bachelor's thesis is an independent project assignment carried out in groups of students. The content of the thesis shall be relevant to the programme. The bachelor's thesis shall be method-oriented and problem-oriented, and shall be organised in a manner that allows students to use knowledge and skills from several fields.
The thesis shall preferably be written in cooperation with an enterprise, industry organisation or public institution.
Course requirements
The assessment of the group bachelor's thesis (2-4 students) will be based on the execution of the project, the report, an oral presentation and a poster in English.
1. The execution and oral presentation count 40% and are assessed on the basis of the project's level of difficulty and the students planning, progress, initiative, practical skills, assessment skills, independence and cooperation skills. This part of the project cannot be appealed.
2. The report (20-50 pages) and the poster count 60% and are assessed on the basis of their academic quality, clear presentation, systematic structure, language, academic references and the students degree of independence in the writing process.
Both parts of the exam must be awarded an E or better in order for the student to pass the course.
Only the grade given for part 2 (the written report) can be appealed.
Assessment
All.
Permitted exam materials and equipment
Grade scale A-F.
Grading scale
Two internal examiners. External examiners are used regularly.
Examiners
The course is based on the first and second years of study in the study program.
Overlapping courses
Although the sub themes of Philosophy of Science and Research Methods are presented separately below, they should be seen in connection so that the students can understand relationship between forms of knowledge and approaches.;
Philosophy of Science includes (among other themes):;
- an introduction to different positions in philosophy of science and their place in educational research;
- issues related to teaching, professional development and learning in light of various positions in philosophy of science;
- research ethics;
Research Methods include, among outher things:;
- joint scientific methodological concepts, including general reliability and validity issues;
- different research methods with particular relevance to educational contexts;;
- knowledge of research design and application of research methodology in masters work;