EPN-V2

ABIO6100 Being Acute and/or Critically Ill Course description

Course name in Norwegian
Å være akutt og/eller kritisk syk
Study programme
Advanced Programme in Emergency Nursing
Advanced Programme in Nurse Anaesthesia
Advanced Programme in Paediatric Nursing
Advanced Programme in Intensive Care Nursing
Advanced Programme in Theatre Nursing
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Gjennom dette emnet skal studenten tilegne seg inngående kunnskap om og forståelse for opplevelser, reaksjoner og mestringsstrategier hos pasienter og pårørende ved akutt og/eller kritisk sykdom og ved undersøkelse, behandling og død. Det legges vekt på å forstå sentrale pasientfenomen som smerte, angst, håp, lidelse, livskvalitet og verdighet i et alders- og flerkulturelt perspektiv. Studenten skal videreutvikle sin selvforståelse og forbedre evnen til å mestre samhandling med mennesker som er akutt og/eller kritisk syke. Kunnskapen fra dette emnet vil danne et nødvendig grunnlag for at studenten skal kunne veilede pasienter og omsorgspersoner i deres opplevelser og reaksjoner på akutt og/eller kritisk sykdom. Kunnskapen vil også være nødvendig for at studenten skal kunne bearbeide egne reaksjoner på ulike hendelser og veilede kolleger i deres opplevelser og reaksjoner.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom
  • har inngående kunnskap om teori om mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
  • har inngående kunnskap om pårørendes opplevelser og behov
  • har inngående kunnskap om familiefokusert omsorg
  • har inngående kunnskap om flerkulturell kompetanse i sykepleie

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til teori om pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori om mestring og mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori om pårørendes og etterlattes opplevelser og behov

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante etiske problemstillinger i tilknytning til ivaretakelse av den akutt og/eller kritisk syke eller døende pasients psykososiale behov

Content

  • Pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom
  • Bruk av tvang i behandlingen av pasienten
  • Mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
  • Pårørendes opplevelser og behov
  • Familiefokusert omsorg
  • Flerkulturell kompetanse
  • Tilrettelegging for en verdig død

Teaching and learning methods

Forelesninger, gruppearbeid og selvstudier.

Course requirements

Ingen.

Assessment

Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe på tre til fire studenter, tre dager. Studentene skal drøfte en metode eller teori for mestring av psykisk stress og pasientrollen ved akutt og/eller kritisk sykdom. Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent). Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F. Det gis en felles karakter for alle studentene i gruppen.

Examiners

Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern

Overlapping courses

ABIO6100 og MAABI4100 er 100% overlappende.