EPN-V2

ABIO6100 Being Acute and/or Critically Ill Course description

Course name in Norwegian
Å være akutt og/eller kritisk syk
Study programme
Advanced Programme in Emergency Nursing
Advanced Programme in Nurse Anaesthesia
Advanced Programme in Paediatric Nursing
Advanced Programme in Intensive Care Nursing
Advanced Programme in Theatre Nursing
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Gjennom dette emnet skal studenten tilegne seg inngående kunnskap om og forståelse for opplevelser, reaksjoner og mestringsstrategier hos pasienter og pårørende ved akutt og/eller kritisk sykdom og ved undersøkelse, behandling og død. Det legges vekt på å forstå sentrale pasientfenomen som smerte, angst, håp, lidelse, livskvalitet og verdighet i et alders- og flerkulturelt perspektiv. Studenten skal videreutvikle sin selvforståelse og forbedre evnen til å mestre samhandling med mennesker som er akutt og/eller kritisk syke. Kunnskapen fra dette emnet vil danne et nødvendig grunnlag for at studenten skal kunne veilede pasienter og omsorgspersoner i deres opplevelser og reaksjoner på akutt og/eller kritisk sykdom. Kunnskapen vil også være nødvendig for at studenten skal kunne bearbeide egne reaksjoner på ulike hendelser og veilede kolleger i deres opplevelser og reaksjoner.

Required preliminary courses

Naturfaget i skolen er både et teoretisk og et praktisk fag, der det oppfordres til bruk av ulike arbeidsmåter og læringsarenaer. Gjennom studiet skal studentene erfare ulike arbeidsmåter som litteraturstudier, arbeid med oppgaver, prosjektarbeid, feltarbeid, ekskursjoner og forsøk. De skal dessuten skaffe seg erfaring med undervisningsmetoder som dialog i klasserommet, konkretiseringsverktøy og ulike digitale verktøy. Gjennom studiet skal studentene benytte sin praksiserfaring som lærer til drøfting og refleksjon i møte med teori og forskning i faget.

Det forutsettes at studenten møter forberedt til undervisningen og benytter naturfagrommets samlinger og utstyr til å øve seg på praktisk arbeid. Deltakelse i undervisning er viktig for faglig utbytte i studiet.

Learning outcomes

Arbeidskrav

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

  • Individuell praktisk prøve i praktisk naturfaglig arbeid (om lag 20 minutter)
  • Gjennomføre et utforskende arbeid i naturfag i egen klasse, individuelt eller i par, videopresentasjon 5-10 minutter
  • Gjennomføre teknologiundervisning med egne elever, sammensatt tekst med beskrivelse,1000 ord +/- 10%
  • Dele minst ett av studiets arbeidskrav med kolleger på egen skole. Refleksjonsnotat, 500 ord +/- 10%

Aktiviteter med krav om deltakelse

Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det knyttet krav om 100 % deltakelse på aktivitet som er nevnt nedenfor.

  • Deltakelse på sikkerhetskurs i kjemi inkludert forarbeid.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i bestemte faglige aktiviteter, se programplan.

Content

  • Pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom
  • Bruk av tvang i behandlingen av pasienten
  • Mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
  • Pårørendes opplevelser og behov
  • Familiefokusert omsorg
  • Flerkulturell kompetanse
  • Tilrettelegging for en verdig død

Teaching and learning methods

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen er en individuell muntlig eksamen med praktisk(e) innslag. Omfanget er 40 minutter forberedelsestid og om lag 40 minutter eksaminering. Temaene gjøres kjent seinest tre uker før eksamensdagen. Eksamen omfatter faglig teori, fagdidaktikk og praktisk arbeid knyttet til ett tema.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Course requirements

Alle trykte og skrevne hjelpemidler kan brukes i forberedelsestiden. Fagseksjonens samlinger er tilgjengelig.

Assessment

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F. Det gis en felles karakter for alle studentene i gruppen.

Examiners

Se programplanen.

Overlapping courses

Emne 2 er delt i seks hovedtemaer:

  • Naturfag og naturfagdidaktikk
  • Bærekraftig utvikling
  • Kjemi
  • Geologi
  • Teknologi og programmering
  • Seksualitet, pubertet og kjønnsidentitet