Programplaner og emneplaner - Student
ABIO6050 Theory of Science and Research Methods Course description
- Course name in Norwegian
- Vitenskapsteori og forskningsmetode
- Study programme
-
Advanced Programme in Emergency NursingAdvanced Programme in Nurse AnaesthesiaAdvanced Programme in Paediatric NursingAdvanced Programme in Intensive Care NursingAdvanced Programme in Theatre Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Professional practice builds on the assessment and application of research, and competence from the development of the field and clinical experience. This requires that you, in your professional practice, are able to read, understand and apply research literature and see this in the context of clinical experience and professional development. Theory of science makes up an important part of the basis for understanding scientific activity. Through this part of the course, we want to stimulate an inquisitive and critical approach to knowledge development and with the make the students better equipped to critically assess which basis professional decisions are made. The course Theory of Science and Research Methods also provides an overview of the most used methods in qualitative and quantitative research, as well as on central research ethics principles. Insight into different methods means that you, as a professional practitioner, can identify research literature that is suitable for answering various academic questions.
Recommended preliminary courses
Det benyttes to interne sensor (PF/YF). Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Required preliminary courses
Emnet omfatter prosjektarbeid i forhold til profesjon og yrkesutøvelse, analyse av læreplaner og helhetlige yrkesoppgaver samt dokumentasjon av yrkesfaglig breddekompetanse.
Emnet består av 30 studiepoeng fordelt med 10 studiepoeng i profesjonsfag og 20 studiepoeng i yrkesfag
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- has in-depth knowledge of the research process
- has in-depth knowledge of the most commonly used methods in qualitative and quantitative approaches to research
- has in-depth knowledge of the relationship between theory of science and research methods
Skills
The student is capable of
- planning the collection of qualitative and/or quantitative data
- analysing and interpreting quantitative data, such as descriptive tables and figures
- analysing and interpreting qualitative data, such as different kinds of text material
- identifying and elucidating research ethics issues in their own projects
Competence
The student is capable of
- applying knowledge and skills through critical analysis and reasoning to different types of knowledge, values and perspectives on humanity
- analysing relevant discipline-related, professional and research ethics issues and proposing solutions
- disseminating academic and research results of relevance to the health and social services
Content
Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):
- Produksjon (YF)
- Tekniske tjenester (YF)
- Dokumentasjon og kvalitet (YF)
- Yrkesfaglig fordypning (YF)
- Yrkeskvalifikasjoner og yrkeskompetanse (YF)
- Forskrifter og faglig utførelse av arbeidet (YF)
- Grunnleggende ferdigheter i yrkesutøvelsen (YF/PF)
- Analyse og refleksjon av helhetlige yrkesoppgaver (YF/PF)
- Prosjekt som metode (YF/PF)
- Pedagogisk entreprenørskap (YF/PF)
- Samarbeid i skole og på arbeidsplass, og med omgivelsene (YF/PF)
- Forskjellige arbeidsmåter og metoder i opplæring, deres premisser, fordeler og ulemper (YF/PF)
- Arbeidsmåter som er spesielt egnet for yrkene innen utdanningsprogrammet, yrkesforankring av opplæring, nøkkelkvalifikasjoner og entreprenørskap (YF/PF)
- Yrkespedagogiske prinsipper og undervisningsprinsipper som nyttes til å planlegge og analysere læreprosesser (PF)
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformer vil variere og velges ut fra kap. 6 med pedagogiske og/eller yrkesbasert forankring og begrunnelse.
Praksis
- Gjennomført og bestått 20 dagers pedagogisk praksis på VG1 eller VG2 i videregående skole.
- Gjennomført og bestått ti dagers breddepraksis innen programområdet
- Yrkespraksis kan i tillegg forskutteres ut fra individuell kompetanseutviklingsplan
Course requirements
Arbeidskrav 5 (PF) Tverrfaglig prosjektarbeid med utgangspunkt i undervisningsplanlegging.
- Arbeidsform: skriftlig gruppearbeid med felles prosjektdokumentasjon tilsvarende 3200 - 3800 ord (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen) og fundert på om lag 600 sider litteratur eller tilsvarende kilder. I tillegg skal det leveres inn et skriftlig individuelt refleksjonsnotat tilsvarende 350 - 450 ord.
Arbeidskrav 6 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig breddekompetanse del 2
- Arbeidsform: individuell dokumentasjon med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 1000 sider (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen)
Arbeidskrav 7 (YF/PF) Analyse av helhetlige yrkesoppgaver
- Arbeidsform: individuell dokumentasjon og analyse tilsvarende minimum 2000 ord og fundert på om lag 400 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).
Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere en gang.
Krav til deltakelse
et er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 % fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren
Praksis
Praksis må være gjennomført før eksamen kan avlegges.
Assessment
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 12 dager i form av refleksjonsnotat med henvisning til arbeidskrav og beskrivelse av virkemidler i forhold til læringsutbytte. Omfang tilsvarende 2000 - 2500 ord + eventuelle vedlegg.
- Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av f orskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Permitted exam materials and equipment
Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen. Alle kilder skal oppgis i litteraturlista og det skal benyttes korrekte kildehenvisninger
Grading scale
Eksamen vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Examiners
All exam papers are assessed by two examiners. At least 20% of them will be assessed by an external examiner. The external examiner's assessment shall benefit all the students.
Overlapping courses
MAABI4050, MASYK4050, MASYD4050, MAPO4050, MAPSD4050, ABIO6050, KREFT6050, KARD6050, VPSY6050, VPSYD6050, PSYD6050, HEL6050, BIT6000 overlap 100%.