EPN

ABIO6050 Theory of Science and Research Methods Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og forskningsmetode
Study programme
Videreutdanning i anestesisykepleie / Videreutdanning i barnesykepleie / Videreutdanning i intensivsykepleie / Videreutdanning i operasjonssykepleie
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Course history

Introduction

Profesjonsutøvelse bygger på vurdering og anvendelse av forskning, og kompetanse fra fagutvikling og klinisk erfaring. Vitenskapsteori er en viktig del av grunnlaget for å forstå vitenskapelig aktivitet og ulike forskningsparadigmer, og det stimuleres derfor til å utvikle evne til å innta en spørrende og kritisk holdning til kunnskapsutvikling. Emnet gir en oversikt i metodologi og presenterer tilnærminger for kunnskapstilegnelse og systematisk fagutvikling. De mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ tilnærming til forskning presenteres.

Recommended preliminary courses

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Studenten har

  • inngående kunnskap om forskningsprosessen

  • inngående kunnskap om de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskningstilnærming

  • inngående kunnskap om sammenhengen mellom vitenskapsteori og forskningsmetode

 

Ferdigheter Studenten kan

  • planlegge datainnsamling av kvalitative og/eller kvantitative data

  • analysere og tolke kvantitative data, som deskriptive tabeller og figurer

  • analysere og tolke kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale

  • identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger i egne prosjekter

 

Generell kompetanse Studenten kan

  • anvende kunnskaper og ferdigheter gjennom kritisk analyse og resonnement rettet mot ulike kunnskapsformer, verdier og menneskesyn

  • analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og komme med forslag til løsninger

  • formidle fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten

Content

  • Vitenskapsteori.
  • Forskningsprosessen.
  • Forskningsdesign og -metoder.
  • Forskningsetikk.
  • Datainnsamling, analyse og tolkning av kvantitative og kvalitative data.

Teaching and learning methods

Forelesninger, gruppearbeid, seminar med fremlegg og selvstudier.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være utført og godkjent:

Ta utgangspunkt i et tema som er relevant for nåværende utdanning, eller fra praksis. Formuler en kvalitativ og en kvantitativ problemstilling knyttet til dette temaet. Velg en av problemstillingene, og drøft den med utgangspunkt i 1-2 selvvalgte forskningsartikler med samme tematikk. Skisser et forskningsdesign og presenterer en relevant metode, samt et mulig utvalg som kan være egnet til å besvare problemstillingen. Identifiser en forskningsetisk problemstilling knyttet til dette temaet

  • Utføres i gruppe på normalt 4-6 studenter.

  • Omfang: 1500 ord (+/¿ 10 %).

  • Pensum skal anvendes i besvarelsen.

  • Muntlig fremlegg i gruppe.

  • Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.

 

Assessment

Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe på 2-3 studenter, 4 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 20 %).

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer, hvorav 1 sensor må være ekstern.