EPN-V2

ABIO6050 Theory of Science and Research Methods Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og forskningsmetode
Study programme
Advanced Programme in Emergency Nursing
Advanced Programme in Nurse Anaesthesia
Advanced Programme in Paediatric Nursing
Advanced Programme in Intensive Care Nursing
Advanced Programme in Theatre Nursing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Profesjonsutøvelse bygger på vurdering og anvendelse av forskning, og kompetanse fra fagutvikling og klinisk erfaring. Vitenskapsteori er en viktig del av grunnlaget for å forstå vitenskapelig aktivitet og ulike forskningsparadigmer, og det stimuleres derfor til å utvikle evne til å innta en spørrende og kritisk holdning til kunnskapsutvikling. Emnet gir en oversikt i metodologi og presenterer tilnærminger for kunnskapstilegnelse og systematisk fagutvikling. De mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ tilnærming til forskning presenteres.

Recommended preliminary courses

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten har

  • inngående kunnskap om forskningsprosessen
  • inngående kunnskap om de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskningstilnærming
  • inngående kunnskap om sammenhengen mellom vitenskapsteori og forskningsmetode

FerdigheterStudenten kan

  • planlegge datainnsamling av kvalitative og/eller kvantitative data
  • analysere og tolke kvantitative data, som deskriptive tabeller og figurer
  • analysere og tolke kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
  • identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger i egne prosjekter

Generell kompetanseStudenten kan

  • anvende kunnskaper og ferdigheter gjennom kritisk analyse og resonnement rettet mot ulike kunnskapsformer, verdier og menneskesyn
  • analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og komme med forslag til løsninger
  • formidle fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten

Content

  • Vitenskapsteori.
  • Forskningsprosessen.
  • Forskningsdesign og -metoder.
  • Forskningsetikk.
  • Datainnsamling, analyse og tolkning av kvantitative og kvalitative data.

Teaching and learning methods

Forelesninger, gruppearbeid, seminar med fremlegg og selvstudier.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være utført og godkjent:

Ta utgangspunkt i et tema som er relevant for nåværende utdanning, eller fra praksis. Formuler en kvalitativ og en kvantitativ problemstilling knyttet til dette temaet. Velg en av problemstillingene, og drøft den med utgangspunkt i 1-2 selvvalgte forskningsartikler med samme tematikk. Skisser et forskningsdesign og presenterer en relevant metode, samt et mulig utvalg som kan være egnet til å besvare problemstillingen. Identifiser en forskningsetisk problemstilling knyttet til dette temaet

  • Utføres i gruppe på normalt 4-6 studenter.
  • Omfang: 1500 ord (+/¿ 10 %).
  • Pensum skal anvendes i besvarelsen.
  • Muntlig fremlegg i gruppe.
  • Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.

Assessment

Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe på 2-3 studenter, 4 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 20 %).

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer, hvorav 1 sensor må være ekstern.