EPN-V2

ABIO6050 Theory of Science and Research Methods Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og forskningsmetode
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    Profesjonsutøvelse bygger på vurdering og anvendelse av forskning, og kompetanse fra fagutvikling og klinisk erfaring. Vitenskapsteori er en viktig del av grunnlaget for å forstå vitenskapelig aktivitet og ulike forskningsparadigmer, og det stimuleres derfor til å utvikle evne til å innta en spørrende og kritisk holdning til kunnskapsutvikling. Emnet gir en oversikt i metodologi og presenterer tilnærminger for kunnskapstilegnelse og systematisk fagutvikling. De mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ tilnærming til forskning presenteres.

  • Recommended preliminary courses

  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    KunnskapStudenten har

    • inngående kunnskap om forskningsprosessen
    • inngående kunnskap om de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskningstilnærming
    • inngående kunnskap om sammenhengen mellom vitenskapsteori og forskningsmetode

    FerdigheterStudenten kan

    • planlegge datainnsamling av kvalitative og/eller kvantitative data
    • analysere og tolke kvantitative data, som deskriptive tabeller og figurer
    • analysere og tolke kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
    • identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger i egne prosjekter

    Generell kompetanseStudenten kan

    • anvende kunnskaper og ferdigheter gjennom kritisk analyse og resonnement rettet mot ulike kunnskapsformer, verdier og menneskesyn
    • analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og komme med forslag til løsninger
    • formidle fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten
  • Content

    • Vitenskapsteori.
    • Forskningsprosessen.
    • Forskningsdesign og -metoder.
    • Forskningsetikk.
    • Datainnsamling, analyse og tolkning av kvantitative og kvalitative data.

  • Teaching and learning methods

    Forelesninger, gruppearbeid, seminar med fremlegg og selvstudier.

  • Course requirements

    For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være utført og godkjent:

    Ta utgangspunkt i et tema som er relevant for nåværende utdanning, eller fra praksis. Formuler en kvalitativ og en kvantitativ problemstilling knyttet til dette temaet. Velg en av problemstillingene, og drøft den med utgangspunkt i 1-2 selvvalgte forskningsartikler med samme tematikk. Skisser et forskningsdesign og presenterer en relevant metode, samt et mulig utvalg som kan være egnet til å besvare problemstillingen. Identifiser en forskningsetisk problemstilling knyttet til dette temaet

    • Utføres i gruppe på normalt 4-6 studenter.
    • Omfang: 1500 ord (+/¿ 10 %).
    • Pensum skal anvendes i besvarelsen.
    • Muntlig fremlegg i gruppe.
    • Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.

  • Assessment

    Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe på 2-3 studenter, 4 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 20 %).

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer, hvorav 1 sensor må være ekstern.