Studyinfo subject ABIO6050 2018 HØST
ABIO6050 Theory of Science and Research Methods Course description
- Course name in Norwegian
- Vitenskapsteori og forskningsmetode
- Study programme
-
Videreutdanning i anestesisykepleie / Videreutdanning i barnesykepleie / Videreutdanning i intensivsykepleie / Videreutdanning i operasjonssykepleie
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Schedule
- Programme description
Introduction
Profesjonsutøvelse bygger på vurdering og anvendelse av forskning, og kompetanse fra fagutvikling og klinisk erfaring. Vitenskapsteori er en viktig del av grunnlaget for å forstå vitenskapelig aktivitet og ulike forskningsparadigmer, og det stimuleres derfor til å utvikle evne til å innta en spørrende og kritisk holdning til kunnskapsutvikling. Emnet gir en oversikt i metodologi og presenterer tilnærminger for kunnskapstilegnelse og systematisk fagutvikling. De mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ tilnærming til forskning presenteres.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap Studenten har
-
inngående kunnskap om forskningsprosessen
-
inngående kunnskap om de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskningstilnærming
-
inngående kunnskap om sammenhengen mellom vitenskapsteori og forskningsmetode
Ferdigheter Studenten kan
-
planlegge datainnsamling av kvalitative og/eller kvantitative data
-
analysere og tolke kvantitative data, som deskriptive tabeller og figurer
-
analysere og tolke kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
-
identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger i egne prosjekter
Generell kompetanse Studenten kan
-
anvende kunnskaper og ferdigheter gjennom kritisk analyse og resonnement rettet mot ulike kunnskapsformer, verdier og menneskesyn
-
analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og komme med forslag til løsninger
-
formidle fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten
Content
- Vitenskapsteori.
- Forskningsprosessen.
- Forskningsdesign og -metoder.
- Forskningsetikk.
- Datainnsamling, analyse og tolkning av kvantitative og kvalitative data.
Teaching and learning methods
Forelesninger, gruppearbeid, seminar med fremlegg og selvstudier.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være utført og godkjent:
Ta utgangspunkt i et tema som er relevant for nåværende utdanning, eller fra praksis. Formuler en kvalitativ og en kvantitativ problemstilling knyttet til dette temaet. Velg en av problemstillingene, og drøft den med utgangspunkt i 1-2 selvvalgte forskningsartikler med samme tematikk. Skisser et forskningsdesign og presenterer en relevant metode, samt et mulig utvalg som kan være egnet til å besvare problemstillingen. Identifiser en forskningsetisk problemstilling knyttet til dette temaet
-
Utføres i gruppe på normalt 4-6 studenter.
-
Omfang: 1500 ord (+/¿ 10 %).
-
Pensum skal anvendes i besvarelsen.
-
Muntlig fremlegg i gruppe.
-
Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.
Assessment
Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe på 2-3 studenter, 4 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 20 %).
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer, hvorav 1 sensor må være ekstern.