EPN-V2

ØASØK3200 Economic thought and economic history Course description

Course name in Norwegian
Økonomisk tenkning og økonomisk historie
Study programme
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Gjennom innsikt i historiske kontekster og historiske utviklingstrekk kan man bedre beskrive, forstå og analysere viktige sider ved samfunnets økonomi, herunder strukturelle endringer. Emnet gir en breddeinnsikt i samfunnsøkonomifaget, bl.a. når det gjelder ulike tilnærminger til samfunnsøkonomisk analyse, metodologiske aspekter, og koplinger til andre samfunnsvitenskapelige disipliner.

Dette emnet utvikler studentenes evne til å sette økonomifaget i perspektiv både som vitenskap og som redskap, og utvikler studentens evne til å anvende samfunnsøkonomisk «tenkning».

Emnet bygger på kunnskap om grunnleggende mikroøkonomi og makroøkonomisk politikk. Slike innsikter tjener som referanse, men emnet er ingen videreføring i standard mikro-/makroøkonomisk teori.

Recommended preliminary courses

Del 1: Individuell skriftlig eksamen på tre timer, som teller 70 prosent.

Del 2: Prosjektrapport i gruppe på tre til fem studenter og som teller 30 prosent. Rapport, gjennomføring, muntlig og visuell presentasjon i gruppe vurderes.

Eksamensdel 1) Eksamensresultat kan påklages.

Eksamensdel 2) Eksamensresultat kan ikke påklages.

Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter bestått/E eller bedre for at studentene skal kunne få bestått emnet.

Ved en eventuell og ny utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten har

· kunnskap om: historiske og idéhistoriske tilnærminger til samfunnsøkonomisk analyse - grunnlagsspørsmål i den samfunnsøkonomiske vitenskap - samfunnsøkonomisk metodologi - samfunnsøkonomi og tverrfaglig analyse

· innsikt i økonomiske systemer og hvordan et økonomisk system og en historisk kontekst er avgjørende for utviklingen i økonomi og samfunn

· kunnskap om kapitalismen, herunder dens karakteristika, opprinnelse, utvikling og forskjellige former

· kunnskap om hvordan økonomisk ulikhet skapes samt utfordringer knyttet til økonomisk ulikhet

Ferdigheter

Studenten evner å

· gjøre bruk av historiske og idéhistoriske kilder for å beskrive utviklingstrekk og utføre faglig analyse

· sette økonomiske forhold inn i en historisk kontekst, herunder å gjøre enkle analyser av hvordan grunnleggende samfunnsøkonomiske strukturer og mekanismer påvirker samfunnsutviklingen på lang sikt, og av hvordan en historisk kontekst påvirker det økonomiske systemet

Generell kompetanse

Studenten

· oppøver evnen til en historiebasert forståelse av økonomi og samfunn

· oppøver evnen til kritisk akademisk tenkning

· bevisstgjøres betydningen av tverrfaglige og flerfaglige tilnærminger, samt bevisstgjøres at økonomifaget kan styrke sin relevans i samspill med annen samfunnsvitenskapelig

Content

Gradert skala A-F.

Teaching and learning methods

Forelesninger, seminar/gruppearbeid og selvstudium.

Øvingsoppgaver og diskusjon av tekster vil inngå som en naturlig arbeidsform, både i forbindelse med forelesninger/seminar/gruppearbeid og som en del av studentenes selvstendige arbeid (gjerne i kollokviegrupper).

I tillegg til felles obligatorisk pensumlitteratur skal hver student velge en bok (eventuelt utdrag av et større verk) blant et utvalg av noen bøker (såkalt «semiobligatorisk» pensum), som skal studeres i forbindelse med et arbeidskrav.

Det tas forbehold om endringer i undervisningsopplegget, dersom få studenter tar kurset (ved et lavt studenttall vil emnet bli gjennomført som et "lesekurs", og den organiserte undervisningen vil da i hovedsak falle bort; for øvrig henvises til universitetets bestemmelser om et minimum antall studenter for å opprettholde et valgemne).

Course requirements

I emnet inngår et obligatorisk arbeidskrav hvor studentene i gruppe på to eller tre skal ha en samtale med faglærer om boka som studentene har lagt opp fra den semi-obligatoriske pensumlitteraturen. Arbeidskravet må være godkjent, for å kunne gå opp til skriftlig skoleeksamen. En student kan søke om å ta arbeidskravet individuelt, dersom spesielle forhold skulle tilsi et slikt behov.

Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, får studenten anledning til å gjøre arbeidskravet på nytt én gang før eksamen. Faglærer gir beskjed om dato.

Assessment

Innsikt i hvordan organisasjoner fungerer er viktig for alle som skal ut i arbeidslivet. Kunnskaper og ferdigheter fra dette emnet er avgjørende for å orientere seg og forstå det som foregår i en arbeidsorganisasjon. Disse kunnskapene og ferdighetene er særlig viktig for kandidater som går inn i lederstillinger. Studentene skal gis kunnskaper om sentrale organisasjonsmessige fenomener. Det overordnede målet er at studentene skal kunne anvende denne kunnskapen for å forstå det som skjer i organisasjoner. Kunnskaper og ferdigheter opparbeidet i emnet gir grunnlag for senere emne i Foretaksstrategi samt fordypningsemner.

Permitted exam materials and equipment

Ingen ut over opptakskrav.

Grading scale

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om ventilasjonsbehov og behovsstyring av ventilasjonsanlegg
  • har spesialisert kunnskap om optimalisering og funksjonalitet for ventilasjonsanlegg med hensyn på sensormålte behovsnivåer, klimatisering på romnivå på energioptimal drift på aggregatnivå
  • har inngående kjennskap til myndighetenes krav, forskrifter, standarder og bransjenormer for ventilasjon
  • har inngående kjennskap til ventilasjonsanlegget som del av en helhetlig klimatiseringsløsning
  • har spesialisert kunnskap om prosesser knyttet til luftkondisjonering i forhold til komfortventilasjon i svømmeanlegg og sykehus
  • har inngående kunnskap om ventilasjonens rolle i forhold til sikkerhetsventilasjon i laboratorier og sykehus

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende vitenskapelige metoder på problemstillinger innen ventilasjon og inneklima på en selvstendig måte
  • velge riktige metoder og systemløsninger i forhold til å løse vitenskapelige og praktiske problemstillinger, og begrunne valget
  • prosjektere velfungerende behovsstyring av ventilasjonsanlegg i forhold til sensormålte behovsnivåer, klimatisering på romnivå og energioptimal drift på aggregatnivå
  • beregne luftmengdebehov og angi behovsstyringsstrategi
  • regne på luftstråler og ventilasjonsskapte luftbevegelser i forhold til lufthastighet, temperaturutvikling og forurensningstransport
  • utarbeide ventilasjonsteknisk kravspesifikasjon og anbudsmateriale
  • lede og vurdere kvaliteten på arbeidet med oppføring, innregulering og overlevering av behovsstyrte anlegg
  • analysere behovsstyrte ventilasjonsanlegg i drift og komme frem til riktige tiltak for å forbedre funksjon og redusere energibruk

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konkusjoner innenfor fagområdet både med spesialister og til allmennheten
  • bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser

Examiners

Forelesninger, øvinger, laboratoriearbeid, analyse av vitenskapelige artikler og prosjektarbeid.

Course contact person

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:

  • En laboratorieoppgave med prosjektgruppen, påfølgende rapportering på ca. tre til seks sider. Tid i laboratorium ca. to timer.
  • En individuell øving på to til fem sider