EPN-V2

ØASØK3000 International Economics Course description

Course name in Norwegian
International Economics
Study programme
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Oslo Business School, Exchange Programme
Public Administration and Leadership, Exchange Programme
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

I dette emnet skal studenten integrere kunnskap fra tidligere teoriemner og anvende denne i praksis. Studentene skal sette seg inn i rammer for tjenesteyting og ivareta brukermedvirkning. Studentene skal delta aktivt i planlegging, gjennomføring og evaluering av omsorgs-, opplærings- og endringsarbeid. Emnet går på heltid i 9 uker.

Recommended preliminary courses

It is assumed that students have completed introductory courses in Microeconomics and Macroeconomics.

Required preliminary courses

Bestått følgende emner: VERN1400/VERND1400 og VEPRA10/VEPRAD10

Godkjente arbeidskrav i: VERN2110/VERND2110 og VERN2400/VERND2400

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
  • har kunnskap om hvordan praksisstedet samarbeider med andre relevante tjenester
  • har kunnskap om hvordan tjenestestedet ivaretar tjenestemottakers brukermedvirkning og personvern
  • har kunnskap om virksomhetens rapport og journalsystem

Ferdigheter

Studenten

  • kan vise evne til å samarbeide og kommunisere med pasienter, elever, brukere, pårørende og samarbeidspartnere ved ulike arenaer
  • kan anvende vernepleierens arbeidsmodell i forhold til ulike målgrupper
  • kan identifisere etiske dilemmaer og verdikonflikter i tjenesteytingen
  • kan anvende hensiktsmessige kartleggingsmetoder, samt begrunne disse
  • kan redegjøre for en forsvarlig planleggings- og målvalgsprosess med utgangspunkt i tjenestemottakerens ønsker og selvbestemmelse
  • kan anvende kunnskapsbaserte metoder i omsorgs- og opplæringstiltak
  • kan evaluere og vurdere tiltakets effekt og nytteverdi

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan vise forventede profesjonelle ferdigheter i henhold til gjeldende skikkethetskriterier
  • har forståelse for personer med varierte hjelpebehov og kan iverksette tiltak som fremmer personenes mestring og livskvalitet
  • har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer tjenester til brukere/pasienter/ elever
  • kan samarbeide og kommunisere med ulike brukere og fagpersoner/-grupper
  • kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse
  • kan planlegge, gjennomføre og diskutere omsorgs-, opplærings- og tilretteleggingsarbeid med utgangspunkt i vernepleierens arbeidsmodell

Teaching and learning methods

Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, slik at det totale læringsutbytte blir optimalt.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90% tilstedeværelse
  • deltakelse på undervisning og seminar før oppstart av praksisstudiet og underveis
  • innlevering av praksisdokumenter
  • vurdert i henhold til skikkethetskriterier

Blir praksisperioden vurdert til ikke bestått må følgende arbeidskrav gjennomføres på nytt:

  • deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90% tilstedeværelse
  • innlevering av praksisdokumenter
  • vurdert i henhold til skikkethetskriterier

Assessment

Mappeeksamen, individuell

Mappekrav:

Del 101 Vurdering av praksis. Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.

Ved ny og utsatt eksamen: Del 101 Vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt. Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Bestått/ikke bestått

Examiners

Monografi

Individuelle oppgaver i monografiform forventes å ha et omfang på 67 sider (+/- 10 prosent), eksklusiv innholdsfortegnelse, forord, sammendrag, referanser og vedlegg, definert ved 12 punkts Calibri og 1,5 i linjeavstand.;Studenten skal bruke APA-stil ved kildehenvisninger i masteroppgaven. Det tilbys totalt 12 timer veiledning, individuelt;eller i gruppe.

To studenter kan skrive felles monografi. Prosjektet må godkjennes av utdanningsleder eller den utdanningsleder har delegert oppgaven til. Ved innlevering av masteroppgaven skal det vedlegges et skriv der studentene redegjør for hvilke deler av oppgaven den enkelte student har hatt hovedansvar for. Monografi skrevet av to studenter forventes å ha et omfang på 102 sider (+/- 10 prosent).;Antall veiledningstimer ved samskriving er 17.

Artikkelmanus

Individuell artikkelbasert mastreroppgave skal bestå av ett leveringsklart artikkelmanus beregnet på et fagfellevurdert tidsskrift (nivå 1 eller 2) og en kappe.

To studenter kan skrive felles artikkelbasert masteroppgave. Da skal oppgaven bestå av to leveringsklare artikkelmanus beregnet på et fagfellevurdert tidsskrift (nivå 1 eller 2) og en kappe. Når to artikkelmanus innleveres som masteroppgave,;må de tematisk høre sammen. Prosjektet må godkjennes av utdanningsleder eller den utdanningsleder har delegert oppgaven til.

Artikkelmanus: Dette skal følge tidsskriftets retningslinjer for publisering når det gjelder lengde (antall ord) og referansestil.;

Kappe: Sammen med artikkelmanus skal det leveres en kappe på 15 sider (+/- 10 prosent) eksklusiv innholdsfortegnelse, forord, sammendrag, referanser og vedlegg. Her utdypes blant annet metode og teoretiske perspektiver, samt temaer som ikke er tilstrekkelig dekket i artiklene. Der oppgaven består av flere artikkelmanus, trekkes linjene mellom artiklene i kappenkappen skal det brukes APA-stil ved kildehenvisninger. Det foreligger en skriftlig veiledning for utarbeiding av kappe.

Innlevering av artikkelbasert masteroppgave har ikke som forutsetning at manus er akseptert for publisering i det aktuelle tidsskrift.

Course contact person

Ivar Bredesen