EPN-V2

ØAMET2200 Business Decision-Making Using Data Course description

Course name in Norwegian
Business Decision-Making Using Data
Study programme
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Oslo Business School, Exchange Programme
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

This course aims to provide students with an understanding of how data and statistical analysis can improve economic, managerial and business decision making. Students will learn how to develop empirical questions, collect and organize relevant quantitative data, apply appropriate statistical methods, and ultimately, make better business and policy decisions. The course will draw on a wide range of business and economic applications, such as finance, advertising, internet retailing, and human resources.

Recommended preliminary courses

ØAMET1100 or equivalent

Required preliminary courses

Arbeidet med bacheloroppgaven skal bidra til en yrkesfaglig og yrkespedagogisk fordypning innenfor et nærmere avgrenset problemområde. Med utgangspunkt i « det doble praksisfelt» vil bacheloroppgaven være rettet mot å utvikle kunnskap som kan bidra til å knytte sammen og utvikle yrkeskompetanse og lærerkompetanse. Oppgaven skal ha en vitenskapelig profil med problemstilling, teorigrunnlag, metode for datainnsamling og dataanalyse, drøfting og konklusjon.

Learning outcomes

  • Knowledge: The student has
    • A theoretical understanding of quantitative methods for analyzing data
    • An understanding of the role of empirical evidence in evaluating economic, managerial, and business problems
    • An understanding of the strengths and weaknesses of different statistical methods
  • Skills: The student can
    • Formulate empirical questions
    • Gather, obtain, and organize quantitative data
    • Conduct statistical analysis using software
    • Interpret statistical results
  • General Competence: The student can
    • Think critically and understand the role of assumptions in arguments
    • Communicate effectively about economic, managerial, and business issues
    • Develop a well-organized argument that states assumptions and hypothesis, which are supported by evidence
    • Use and appropriately cite different data sources

Teaching and learning methods

I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som forelesning med dialog, gruppeundervisning/veiledning med veileder i delt klasse, gruppearbeid, fremlegg og veiledning. Skisse/utkast av/til bacheloroppgave skal presenteres muntlig for medstudenter og faglærere både underveis og før fagdagen.

Course requirements

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Prosjektskisse av bacheloroppgaven skal leveres inn for godkjenning. Utføres i gruppe eller individuelt avhengig av om bacheloroppgaven skrives i gruppe eller individuelt. Hensikten er at studentene kommer i gang med bacheloroppgaven og at det er mulig å gjennomføre egen plan for utviklingsarbeidet. Det blir gitt tilbakemelding og veiledning på skissen som kan omarbeides og oppdateres etter hvert i prosessen.

Arbeidskrav 2

Arrangere en fagdag i grupper bestående av fire til fem studenter, der hensikten er å få erfaring med å planlegge og gjennomføre en fagdag der bacheloroppgavene presenteres for medstudenter og inviterte gjester. Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner til fravær avtales alternativ presentasjon med fagansvarlig.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Assessment

Eksamen i emnet består av to deler:

Del 1: Bacheloroppgave, individuelt/gruppe, omfang 6000 +/- 10%* + vedlegg, vurderes med bokstavkarakter A-F. Karakteren teller 49 % av sluttkarakteren

Del 2: Individuell muntlig presentasjon, Omfang: 30 minutter pr. kandidat. (15 min til presentasjon og 15 minutter til oppklarende spørsmål). Individuell muntlig eksamen skal vise helhetlig yrkesfaglærerkompetanse, og vurderes med bokstavkarakter A-F. Karakteren teller 51 % av sluttkarakteren

* Individuelle oppgaver kan godkjennes ned til 3000 ord, og grupper på over tre studenter kan godkjennes opp til 7000 ord, der det er faglige argumenter for dette.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres ny eksamen som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper til del 1, gjennomføres den individuelt.
  • Ved karakteren F for ikke bestått, kan en omarbeidet versjon av bacheloroppgaven leveres til ny sensur inntil én gang, muntlig eksamen gjennomføres på nytt
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Grading scale

Det benyttes to interne sensorer og en ekstern sensor.

Examiners

  • Forskningsmetodikk og forskningsprosessen
  • Forskningsetikk
  • Vitenskapsteori
  • Planlegging og gjennomføring av fagdag

Praksis

10 dager yrkespraksis

15 dager pedagogisk praksis, 4. periode