Programplaner og emneplaner - Student
ØAMET2100 Research Methods for Social Sciences Course description
- Course name in Norwegian
- Samfunnsvitenskapelig metode
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Facility ManagementBachelor Programme in Business Administration and EconomicsBachelor Programme in Auditing and Accounting
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studentene skal tilegne seg grunnleggende kjennskap til vitenskapsteori og grunnleggende forståelse for kvantitativ forskningsmetode knyttet til økonomisk-administrative problemstillinger. Emnet skal gjøre studentene i stand til å gjøre egne analyser (blant annet som ledd i bacheloroppgave) og til å vurdere andres analyser. Reglene for bruk av kilder/kildehenvisninger og sitatbruk ved oppgaveskriving vil bli gjennomgått.
Undervisningsspråk er norsk.
Recommended preliminary courses
Grade scale A - F
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
- kjennskap til ulike typer forskningsopplegg og metoder for datainnsamling
- kunnskap om ulike forskningsdesigndesign for innhenting og analyse av kvalitative data
- kunnskap om populasjon og utvalg
- kunnskap om beskrivende analyse med en, to og flere variabler (herunder lineær regresjon), og om hypotesetesting og slutningsstatistikk
Ferdigheter
Studenten kan
- velge egnet forskningsdesign i kvalitative problemstillinger
- velge egnet analysemetode gitt problemstilling og data
- bruke aktuelle dataverktøy til å gjennomføre analysene
- tolke resultatene og presentere disse i en rapport
- sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
Generell kompetanse
Studenten kan
- vurdere egnede forskningsdesign ut fra problemstilling og formål
- kritisk vurdere analyser utført av andre og være seg bevisst mulige feilkilder i egne rapporter
- søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kilder
- grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
- reflektere over forskningsetiske problemstillinger i forbindelse med planlegging, gjennomføring og rapportering
Teaching and learning methods
In this course we will study the role of commercial and investment banks in a country like Norway. As highlighted by the recent financial crisis, a well-functioning banking system is crucial for any modern economy and a crisis in the banking sector can have widespread consequences. We will first address questions like: why do we have banks? What is the role of banks? We will then turn our attention to the ways banks are managed. Finally, the course will cover recent trends in the banking industry.
Language of instruction is English.
Course requirements
None
Assessment
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has broad knowledge of important topics, theories, tools and methods relating to: The economic incentives of banks and the management of banks
- is familiar with research related to the recent trends in banking
- can update his/her knowledge in the field
Skills
The student
- can apply academic knowledge and relevant results of research to practical and theoretical problems relating to the regulation and management of banks
- can reflect upon his/her own academic practice and adjust it under supervision
- can find, evaluate and refer to information and scholarly subject matter
- masters relevant scholarly tools and techniques needed for modern risk management in the banking industry
General competence
The student
- can communicate important academic subject matters such as theories, problems and solutions related to the banking industry, and the management of banks
- can exchange opinions and experiences with others with a background in the field of banking
- is familiar with new thinking about the functioning of the banking industry
Permitted exam materials and equipment
In class, the course includes:
- Frontal lectures
- Seminars
- Time for students to work in groups on assigned problems
At home, the course requires that the student:
- Work alone or in small groups on non-graded assignments
- Self study
Grading scale
No coursework requirements or compulsory activities
Examiners
The exam in the course is a supervised exam of 4 hours.
Course contact person
The following aids are permitted:
- One dictionary: Native language-English/English-native language or English-English