EPN-V2

ØAMET2100 Research Methods for Social Sciences Course description

Course name in Norwegian
Samfunnsvitenskapelig metode
Study programme
Bachelor's Programme in Facility Management
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Bachelor Programme in Auditing and Accounting
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Emnet offentlig økonomi har hovedfokus på hvordan det offentlige kan bidra til en samfunnsøkonomisk effektiv ressursbruk, og på behovet for offentlige inngrep ved markedssvikt. Emnet omhandler også fordelingspolitikk med vekt på den norske modellen. Velferdsøkonomi og avveiing mellom rettferdighet og effektivitet, samt forholdet mellom privat og offentlig sektor står sentralt både når det gjelder styring og fordeling av økonomiske ressurser. Emnet legger vekt på å analysere effekter av økonomisk politikk på ressursutnyttelse og inntektsfordeling.

Undervisningsspråk er norsk.

Recommended preliminary courses

Anbefalt forkunnskap er tilsvarende Statistikk i 1. studieår.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
  • kjennskap til ulike typer forskningsopplegg og metoder for datainnsamling
  • kunnskap om ulike forskningsdesigndesign for innhenting og analyse av kvalitative data
  • kunnskap om populasjon og utvalg
  • kunnskap om beskrivende analyse med en, to og flere variabler (herunder lineær regresjon), og om hypotesetesting og slutningsstatistikk

Ferdigheter

Studenten kan

  • velge egnet forskningsdesign i kvalitative problemstillinger
  • velge egnet analysemetode gitt problemstilling og data
  • bruke aktuelle dataverktøy til å gjennomføre analysene
  • tolke resultatene og presentere disse i en rapport
  • sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vurdere egnede forskningsdesign ut fra problemstilling og formål
  • kritisk vurdere analyser utført av andre og være seg bevisst mulige feilkilder i egne rapporter
  • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kilder
  • grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
  • reflektere over forskningsetiske problemstillinger i forbindelse med planlegging, gjennomføring og rapportering

Teaching and learning methods

Undervisningen gis i form av forelesninger og seminarer. Det legges stor vekt på egeninnsats fra studentene, med fokus på oppgaveskriving.

Undervisningen samkjøres med OAS4100.

Course requirements

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet

Assessment

Eksamen i emnet er er skoleeksamen på 4 timer.

Permitted exam materials and equipment

Følgende hjelpemidler er tillatt: 

  • Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)

Grading scale

Gradert skala A - F

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Course contact person

Erik Døving