Programplaner og emneplaner - Student
ØAMET1100 Statistics Course description
- Course name in Norwegian
- Statistikk
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Facility ManagementBachelor Programme in Business Administration and EconomicsBachelor Programme in Auditing and Accounting
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
SPRING 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten tilegner seg her det nødvendige grunnlaget i sannsynlighetsregning og statistikk for andre emner i studiet. Studenten skal få analytisk innsikt, og det legges vekt på å vise anvendelser av sannsynlighetsregning og statistisk metode innen et bredt spekter av problemstillinger knyttet til det økonomisk-administrative fagområdet.
Recommended preliminary courses
Alle hjelpemidler tillatt.
[Eksamensdel 1: Hjelpemidler vedlagt eksamensoppgaven. Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Eksamensdel 2: Alle.]
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten har
- grunnleggende kunnskap innen sannsynlighetsregning og statistikk slik det anvendes i økonomisk-administrative fag.
Ferdigheter
Studenten kan
- presentere og tolke statistiske data ved hjelp av sentral- og spredningsmål, frekvensfordelinger og grafiske metoder
- grunnleggende sannsynlighetsregning inkludert sannsynlighetsmodeller, kombinatorikk, utvalgsmodeller, betingede sannsynligheter, lov om total sannsynlighet, Bayes lov og uavhengighet
- analysere sannsynlighetsfordelinger og beregne forventning og varians til en stokastisk variabel og til lineærkombinasjoner av stokastiske variable.
- forstå simultane sannsynlighetsfordelinger inkludert beregning av forventning, varians og kovarians
- velge sannsynlighetsmodell og regne med diskrete og kontinuerlige sannsynlighetsfordelinger, inkludert Binomisk fordeling, Hypergeometrisk fordeling, Poissonfordeling, Normalfordeling/Normaltilnærming og t-fordeling
- estimere ukjente parametre, både punktestimering og intervallestimering
- foreta hypotesetesting i målemodell og binomisk modell og vurdere ulike testmetoder; tolke signifikansnivå, signifikanssannsynlighet og teststyrke
- anvende og tolke regresjonsanalyse, herunder estimering og hypotesetest av regresjonskoeffisienten og prediksjon
- beregne og tolke korrelasjonskoeffisienten
- foreta kjikvadrattester, både modelltesting og test av uavhengighet
- vurdere forskjeller mellom to grupper, inkludert hypotesetesting
Generell kompetanse
Studenten kan
- forholde seg til og operasjonalisere usikkerhet.
Teaching and learning methods
Faget gir innføring i moderne og energioptimal behovsstyrt ventilasjon. Krav, utforming, overlevering, funksjonskontroll og drift er temaer som dekkes.
Course requirements
Ingen ut over opptakskrav.
Assessment
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om ventilasjonsbehov og behovsstyring av ventilasjonsanlegg
- har spesialisert kunnskap om optimalisering og funksjonalitet for ventilasjonsanlegg med hensyn på sensormålte behovsnivåer, klimatisering på romnivå på energioptimal drift på aggregatnivå
- har inngående kjennskap til myndighetenes krav, forskrifter, standarder og bransjenormer for ventilasjon
- har inngående kjennskap til ventilasjonsanlegget som del av en helhetlig klimatiseringsløsning
- har spesialisert kunnskap om prosesser knyttet til luftkondisjonering i forhold til komfortventilasjon i svømmeanlegg og sykehus
- har inngående kunnskap om ventilasjonens rolle i forhold til sikkerhetsventilasjon i laboratorier og sykehus
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende vitenskapelige metoder på problemstillinger innen ventilasjon og inneklima på en selvstendig måte
- velge riktige metoder og systemløsninger i forhold til å løse vitenskapelige og praktiske problemstillinger, og begrunne valget
- prosjektere velfungerende behovsstyring av ventilasjonsanlegg i forhold til sensormålte behovsnivåer, klimatisering på romnivå og energioptimal drift på aggregatnivå
- beregne luftmengdebehov og angi behovsstyringsstrategi
- regne på luftstråler og ventilasjonsskapte luftbevegelser i forhold til lufthastighet, temperaturutvikling og forurensningstransport
- utarbeide ventilasjonsteknisk kravspesifikasjon og anbudsmateriale
- lede og vurdere kvaliteten på arbeidet med oppføring, innregulering og overlevering av behovsstyrte anlegg
- analysere behovsstyrte ventilasjonsanlegg i drift og komme frem til riktige tiltak for å forbedre funksjon og redusere energibruk
Generell kompetanse
Studenten kan
- kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konkusjoner innenfor fagområdet både med spesialister og til allmennheten
- bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser
Permitted exam materials and equipment
Forelesninger, øvinger, laboratoriearbeid, analyse av vitenskapelige artikler og prosjektarbeid.
Grading scale
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:
- En laboratorieoppgave med prosjektgruppen, påfølgende rapportering på ca. tre til seks sider. Tid i laboratorium ca. to timer.
- En individuell øving på to til fem sider
Examiners
Ny eksamen våren 2020:
Deleksamen 1: Muntlig eksamen.
Deleksamen 2: Prosjektrapport med muntlig presentasjon.
Begge deler må være bestått for å få bestått i emnet
Ingen av deleksamene kan påklages.
Ved en eventuell og ny utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.
[Tidligere: Del 1: Individuell skriftlig eksamen på tre timer, som teller 70 prosent.
Del 2: Prosjektrapport i gruppe på tre til fem studenter og som teller 30 prosent. Rapport, gjennomføring, muntlig og visuell presentasjon i gruppe vurderes.
Eksamensdel 1) Eksamensresultat kan påklages.
Eksamensdel 2) Eksamensresultat kan ikke påklages.
Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter bestått/E eller bedre for at studentene skal kunne få bestått emnet.
Ved en eventuell og ny utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.]