EPN-V2

ØAMAS5900 Master's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Study programme
Master Programme in Business Administration
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
FALL 2017
Schedule
Course history

Introduction

Masteroppgaven er et avsluttende selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt som skal bygge på studentens ervervede kunnskaper og ferdigheter og kompetanse i løpet av studiet. Forberedelser til arbeidet med masteroppgaven bør starte tidlig i studiet, men starter normalt for fullt i 3. semester. Det avholdes et oppstartsmøte og studentene må levere en prosjektbeskrivelse for masteroppgaven. Deretter blir hver studentgruppe knyttet til en veileder. Der er imidlertid vanlig at studentene har hatt kontakt med potensiell(e) veileder(e) allerede ved utarbeidelsen av prosjektbeskrivelsen.

Required preliminary courses

Ingen info

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor økonomi og administrasjon
  • inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende samfunnsvitenskapelige metoder og/eller spørreundersøkelser og bruke teorier i et analysearbeid basert på egenutformet problemstilling
  • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten

  • har avanserte kunnskaper om og ferdigheter i å utføre vitenskapelig undersøkelser
  • kan kommunisere skriftlig om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet

Teaching and learning methods

Masteroppgaven er et selvstendig arbeid som utføres i grupper på to studenter. Studenten kan etter søknad få innvilget å skrive individuelt. Studentene får individuell og/eller gruppebasert veiledning på ca. ti timer. Veiledningen medvirker til at studenten skaffer seg de nødvendige kunnskaper og innebærer en nødvendig kvalitetssikring ved innsamling og behandling av data, samt at dette foregår innenfor forskningsetiske retningslinjer.

Course requirements

En prosjektplan på maksimalt ti sider må være godkjent før arbeidet med masteroppgaven begynner i fjerde semester. Prosjektplanen skal gjøre rede for problemstilling og opplegg for oppgaven. Prosjektplanen er også grunnlag for tildeling av veileder. Dersom prosjektplanen ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere forbedret versjon én gang. Innleveringsfrister for prosjektplanen blir bekjentgjort i begynnelsen av 3. semester.

Assessment

Masteroppgaven skal leveres i månedsskiftet mai/juni. Siste frist for innlevering vil fremgå av eksamensplanen.

Masteroppgaven er normalt på 80 til 100 sider. Dersom man har fått innvilget å skrive individuell oppgave, forventes et omfang på 60 til 80 sider. Skrift: 12-punkts Times New Roman og i 1,5 punkts linjeavstand. Omfang drøftes og avtales nærmere med veileder. Spesielt for oppgaver med en stor del kvantitativ analyse, kan antall sider ha mindre betydning.

For studenter som har rett til ny/utsatt eksamen, vil det bli satt en ny innleveringsfrist. Innlevering vil bli i månedsskiftet august/september. Siste frist vil fremgå av eksamensplanen. For studenter som strøk ved ordinær eksamen, kan det gis én time veiledning etter avtale med veileder.

Grading scale

Emnet er delt opp i tre bolker (2+2+2 dager). Mellom samlingene skal studentene nyttiggjøre seg pensum og gjennomføre ett obligatorisk arbeidskrav. Undervisningen veksler mellom forelesninger, digitale læringsressurser, gruppeoppgaver, studentframlegg og plenumsdiskusjoner. Kollokvier er frivillig og anbefales.

Examiners

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende to arbeidskrav være godkjent:

1.Obligatorisk tilstedeværelse. Det kreves 80 prosent tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 prosent må studenten levere et alternativt arbeidskrav som blir nærmere beskrevet av emneansvarlig. Ved fravær utover 30 prosent mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som er en del av emnets formål, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

2. Studenten skal levere ett arbeidskrav over et nærmere angitt tema innen Supported Employment innen angitt tidspunkt. Nærmere krav til utforming av arbeidskravet vil bli beskrevet i Canvas. Omfanget skal være på ca. 5 sider. Arbeidskravet har som formål å vise at studenten kan innhente kunnskap, tilegne seg forståelse av denne og at han/hun kan knytte kunnskapen til egen praksis.