EPN-V2

ØAETI2000 Ethics, Sustainability and Social Responsibility Course description

Course name in Norwegian
Etikk, bærekraft og samfunnsansvar
Study programme
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

I dette emnet får studentene en innføring i etikk, samfunnsansvar og bærekraft. Emnet skal gi studentene innsikt og forståelse for grunnleggende etiske problemstillinger, for samfunnsansvar i ulike sammenhenger og betydningen av bærekraftige beslutninger, og dermed gjøre dem i stand til å reflektere over moralske dilemma med utgangspunkt i økonomisk virksomhet. Målet er å forberede studentene på å ta ansvar for beslutninger, og å begrunne sine handlinger.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om sentrale begrep og teorier innen etikk, samfunnsansvar og bærekraft i privat og offentlig sektor
  • kunnskap om interessentanalyse og sentrale teorier om bedriftens plass i samfunnet
  • kunnskap om lover, normer og praksis for næringsliv om menneskerettigheter, personvern m.v.
  • kunnskap om lover, normer og praksis om korrupsjon, konkurransekriminalitet og skattekriminalitet og andre etiske trusselbilder
  • kunnskap om yrkesetikk for kandidater med økonomiske og administrative fag
  • kunnskap om ansvar og institusjonalisering av etikk, samfunnsansvar og bærekraft

Ferdigheter

Studenten kan

  • finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
  • anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg og beslutninger
  • reflektere over egne beslutninger og faglig utøvelse
  • gjennomføre en interessentanalyse og en vurdering av samfunnsansvarets omfang for en virksomhet deskriptivt og normativt
  • anvende faglig kunnskap til å utvikle etiske retningslinjer (Code of Conduct) og praksis for etterlevelse av regler (Compliance) i offentlig og privat virksomhet
  • reflektere over og anvende FNs bærekraftsmål på virksomheter og prosjekt

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i utfordringer knyttet til sosial dumping, arbeidslivskriminalitet og arbeidslivsorganisering
  • har innsikt i praksis for etiske fond og etiske investeringer
  • har innsikt i utfordringer knyttet til globalisering og ulikhet
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer, kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis

Teaching and learning methods

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, seminarer, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, oppgaveløsing og presentasjoner. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver.

Course requirements

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.

Assessment

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 5 timer.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Gradert skala A - F

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Course contact person

The language is normally English.

Technologies, from the stone axe to the computer, have been integral in shaping how we live, think, interact, and work. Advances in digitalization have made digital competences a significant factor in ensuring the employability of candidates in all professions vital to our society. Understanding the benefits, the limitations, and the transformative power of technologies on public and private life as well as professional practice is crucial.

In this course, students will acquire the basic knowledge needed to harness the potential of digital technologies and identify opportunities to use technology to foster inclusion, active participation, and sustainability in society and the workplace. Through individual reflection, shared exploration and group discussions, students will gain awareness of how technological developments might impact their future professions, and their role as citizens in an increasingly digitalized society.

This course will provide students with the foundational knowledge and means to become a responsible agent of change in their own profession and field of study. Students will learn to recognise limitations, strengths and potentially disruptive consequences of technological innovation and grapple with the social, ethical, and political issues that arise as technology becomes both increasingly complex and essential to the function of society.