Programplaner og emneplaner - Student
ØABED2300 The Economics of Banking Course description
- Course name in Norwegian
- The Economics of Banking
- Study programme
-
Bachelor Programme in Business Administration and EconomicsOslo Business School, Exchange Programme
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
SPRING 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Historie er et godt redskap for å forstå både samfunn, journalistikk og en mediebransje i endring. Mediehistorien gjenspeiler de endringene som har skjedd og studerer relasjonen mellom nye medier og samfunnsutviklingen opp gjennom tidene. Videre er trening i historiefaglig kildearbeid og fremstillingsarbeid særlig relevante ferdigheter både for journalister og fagforfattere. Emnet tilbyr en innføring i norsk offentlighets- og mediehistorie, historisk metode og heuristikk. Emnet tar for seg
- Norsk offentlighetshistorie, presse- og journalistikkhistorie og sakprosahistorie, inkludert et skandinavisk og internasjonalt perspektiv
- Perspektiver på nyere digital mediehistorie, blant annet forholdet mellom medier og demokrati
- Historisk metode
- Historiske grunnlagsproblemer, inkludert forholdet mellom forklaring og fortelling
- Mediehistoriens betydning for å forstå utviklingen medieteori og det praktiske mediefeltet
- Forholdet mellom medier og teknologi
Recommended preliminary courses
A-F.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om sentrale sider ved norsk medie- og offentlighetshistorie, inkludert forholdet mellom medier, teknologi og demokrati
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i mediehistoriens historiografi, tradisjoner, egenart og plass i medievitenskapen
- har avansert kunnskap om historiefagets metoder og kan anvende dem i egne faghistoriske arbeider
- har avansert kunnskap om de spesifikke kildekritiske og etiske problemene i historisk og mediehistorisk forskning
- kan reflektere over og analysere forholdet mellom forklaring og fortelling i historievitenskapen
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor mediehistorien og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
- kan anvende historisk metode i egne faghistoriske arbeider
- kan analysere og reflektere over etiske og kildekritiske problemer i eget og andres arbeider
- kan reflektere over fagets periodisering og drøfte plasseringen av eget eller andres arbeid i mediehistoriske perioder
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter om mediehistorie, historisk teori og historisk metode til å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter, og bidra til å frembringe ny kunnskap på feltet
- kan analysere etiske og kildekritiske problemstillinger i egne og andres mediehistoriske arbeider
- kan formidle og kommunisere omfattende selvstendig arbeid på en konsis måte som behersker fagområdets unntrykksformer
Teaching and learning methods
Forelesninger, seminarer og veiledning.
Course requirements
This course builds on the course Strategic Human Resources Management and focuses on the management's responsibility for mapping and developing an organisation's working environment.
Assessment
None.
Permitted exam materials and equipment
Eksamen er enten:
- En teoretisk semesteroppgave, f. eks. en analyse av historiografiske eller metodiske aspekter ved mediehistorien. Oppgaven skal være på 15 sider, 12 pkt. og linjeavstand 1,5.
eller:
- Et mediehistorisk forskningsarbeid. Oppgaven skal være på 15 sider, 12 pkt. og linjeavstand 1,5.
Grading scale
The main work methods in this course are lectures, seminar contributions and role play.
Examiners
In the student presentations, students present an article from the reading list and an empirical study conducted within a working environment-related area. These presentations will be given in groups of two to five students and have a duration of 45 minutes. The presentations must be approved before students can submit the semester paper.