EPN-V2

ØABED2300 The Economics of Banking Course description

Course name in Norwegian
The Economics of Banking
Study programme
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Oslo Business School, Exchange Programme
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
Course history

Introduction

In this course we will study the role of commercial and investment banks in a country like Norway. As highlighted by the recent financial crisis, a well-functioning banking system is crucial for any modern economy and a crisis in the banking sector can have widespread consequences. We will first address questions like: why do we have banks? What is the role of banks? We will then turn our attention to the ways banks are managed; we will consider liquidity management, risk management, and credit rationing. Finally, the course will cover recent trends in the banking industry, including securitization, deregulation and globalization.

Recommended preliminary courses

Kurset gjennomføres ved forelesninger, diskusjoner i plenum og praktiske øvinger med PC.

Required preliminary courses

No prerequisites.

Learning outcomes

On successful completion of this subject the candidate will have the following knowledge, skills and general competence

Knowledge

The student will have knowledge of:

  • The economic incentives of banks
  • Issues related to the management of banks
  • Recent trends in the banking industry

Skills

The student will be able to analyze:

  • the current business model of banks
  • key issues in bank management
  • how banks are affected by regulation and competition
  • how monetary policy and bank behavior interact to affect aggregate demand and the risks affecting individual banks and the banking system as a whole

Competence

The student should be able to read and understand project reports and journal articles on the following topics:

  • The theory of the banking firm
  • Liquidity management
  • Risk management
  • Credit rationing
  • Banking competition
  • Banking regulation
  • The macroeconomics of banking

Teaching and learning methods

The course is organized into a series of two-hour lectures and seminars. Students are expected to play an active role in lectures and seminars. Students will also be required to discuss course themes during lectures and seminars.

Course requirements

OPPDATERT PENSUMLISTE FINNER DU I "OM EMNET" (IKKE NEDERST I EMNEBESKRIVELSEN).

Studentene skal tilegne seg grunnleggende kjennskap til vitenskapsteori og grunnleggende forståelse for kvantitativ forskningsmetode knyttet til økonomisk-administrative problemstillinger. Emnet skal gjøre studentene i stand til å gjøre egne analyser (blant annet som ledd i bacheloroppgave) og til å vurdere andres analyser. Reglene for bruk av kilder/ kildehenvisninger og sitatbruk ved oppgaveskriving vil bli gjennomgått.

Assessment

There is one final 4-hour exam at the end of the semester.

Permitted exam materials and equipment

Ingen forkunnskapskrav.

Grading scale

Grades are on a scale from A to E for passing grades and F for fail.

Examiners

  • kunnskap om innhenting og analyse av kvalitative data

Kunnskaper

Studenten har

  • innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
  • kjennskap til ulike typer forskningsopplegg og metoder for datainnsamling
  • kunnskap om innhenting og analyse av kvalitative data
  • kunnskap om populasjon og utvalg
  • kunnskap om beskrivende analyse med en, to og flere variabler (herunder lineær regresjon), og om hypotesetesting og slutningsstatistikk

Ferdigheter

Studenten kan

  • velge egnet analysemetode gitt problemstilling og data
  • bruke aktuelle dataverktøy til å gjennomføre analysene
  • tolke resultatene og presentere disse i en rapport
  • sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kritisk vurdere analyser utført av andre og være seg bevisst mulige feilkilder i egne rapporter
  • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kilder
  • grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider