Programplaner og emneplaner - Student
ØABED2300 The Economics of Banking Course description
- Course name in Norwegian
- The Economics of Banking
- Study programme
-
Bachelor Programme in Business Administration and EconomicsOslo Business School, Exchange Programme
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
SPRING 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
In this course we will study the role of commercial and investment banks in a country like Norway. As highlighted by the recent financial crisis, a well-functioning banking system is crucial for any modern economy and a crisis in the banking sector can have widespread consequences. We will first address questions like: why do we have banks? What is the role of banks? We will then turn our attention to the ways banks are managed; we will consider liquidity management, risk management, and credit rationing. Finally, the course will cover recent trends in the banking industry, including securitization, deregulation and globalization.
Recommended preliminary courses
Kurset gjennomføres ved forelesninger, diskusjoner i plenum og praktiske øvinger med PC.
Required preliminary courses
No prerequisites.
Learning outcomes
On successful completion of this subject the candidate will have the following knowledge, skills and general competence
Knowledge
The student will have knowledge of:
- The economic incentives of banks
- Issues related to the management of banks
- Recent trends in the banking industry
Skills
The student will be able to analyze:
- the current business model of banks
- key issues in bank management
- how banks are affected by regulation and competition
- how monetary policy and bank behavior interact to affect aggregate demand and the risks affecting individual banks and the banking system as a whole
Competence
The student should be able to read and understand project reports and journal articles on the following topics:
- The theory of the banking firm
- Liquidity management
- Risk management
- Credit rationing
- Banking competition
- Banking regulation
- The macroeconomics of banking
Teaching and learning methods
The course is organized into a series of two-hour lectures and seminars. Students are expected to play an active role in lectures and seminars. Students will also be required to discuss course themes during lectures and seminars.
Course requirements
OPPDATERT PENSUMLISTE FINNER DU I "OM EMNET" (IKKE NEDERST I EMNEBESKRIVELSEN).
Studentene skal tilegne seg grunnleggende kjennskap til vitenskapsteori og grunnleggende forståelse for kvantitativ forskningsmetode knyttet til økonomisk-administrative problemstillinger. Emnet skal gjøre studentene i stand til å gjøre egne analyser (blant annet som ledd i bacheloroppgave) og til å vurdere andres analyser. Reglene for bruk av kilder/ kildehenvisninger og sitatbruk ved oppgaveskriving vil bli gjennomgått.
Assessment
There is one final 4-hour exam at the end of the semester.
Permitted exam materials and equipment
Ingen forkunnskapskrav.
Grading scale
Grades are on a scale from A to E for passing grades and F for fail.
Examiners
- kunnskap om innhenting og analyse av kvalitative data
Kunnskaper
Studenten har
- innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
- kjennskap til ulike typer forskningsopplegg og metoder for datainnsamling
- kunnskap om innhenting og analyse av kvalitative data
- kunnskap om populasjon og utvalg
- kunnskap om beskrivende analyse med en, to og flere variabler (herunder lineær regresjon), og om hypotesetesting og slutningsstatistikk
Ferdigheter
Studenten kan
- velge egnet analysemetode gitt problemstilling og data
- bruke aktuelle dataverktøy til å gjennomføre analysene
- tolke resultatene og presentere disse i en rapport
- sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
Generell kompetanse
Studenten kan
- kritisk vurdere analyser utført av andre og være seg bevisst mulige feilkilder i egne rapporter
- søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kilder
- grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider