Programplaner og emneplaner - Student
ØABED2200 Business Analytics Course description
- Course name in Norwegian
- Business Analytics
- Study programme
-
Bachelor Programme in Business Administration and EconomicsOslo Business School, Exchange Programme
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
SPRING 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en innføring i hvordan kvantitative analyser kan brukes som verktøy for verdiskaping i en virksomhet. Vi analyserer flere forskjellige typer bedriftsøkonomiske beslutningsproblemer ved hjelp av matematiske modeller og dataverktøy. Vi vil hele tiden vektlegge tolkning av analyseresultater, samt implikasjoner for økonomisk styring og planlegging.
Eksempler på typer beslutningsproblem:
*Hvordan sette opp en effektiv bemanningsplan når behovet for arbeidskraft varierer over tid?
*Hvordan utforme en optimal transportplan for en forsyningskjede?
*Hvordan velge lokalisering av produksjon og lager i en forsyningskjede?
*Hvordan sette opp en investeringsplan med krav til forventet avkastning og diversifisering?
*Hvordan lage etterspørselsprognoser basert på historiske data?
*Hvordan sesongjusterer vi en boligprisindeks?
*Hvordan kan vi bruke simulering for å bedre forstå variasjonen i et prosjekts kontantstrøm over forskjellige mulige scenario?
*Hvordan du kan bruke statistikkverktøy til å identifisere mønstre i store datamengder («Big Data»).
Recommended preliminary courses
Matematikk, Statistikk, Bedriftsøkonomi, og Finansregnskap med IKT
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskap om grunnleggende anvendelse av metodene Beslutningsteori, Lineær Programmering, Simulering, Prediksjonsmodeller, og Data Mining (klassifisering og assosiasjon)
- kunnskap om hvordan kvantitative metoder og optimering kan brukes for å løse bedriftsøkonomiske beslutningsproblemer
Ferdigheter
Studenten kan
- utføre analyser av beslutningsproblemer og treffe beslutninger basert på maximin, minimax, minimax og alternativkostnad
- tegne beslutningstrær og treffe beslutninger basert på disse
- utføre enkel og multippel regresjonsanalyse ved hjelp av relevant programvare og fortolke resultater
- utarbeide prognoser ved hjelp av f.eks. bevegelig gjennomsnitt, eksponensiell glatting og regresjonsanalyse
- formulere problemstillinger som lar seg løse ved hjelp av lineær programmering, samt vurdere skyggepriser og verdien av økt kapasitet
- formulere og løse transportproblemer
- bruke relevant dataverktøy for å løse bedriftsøkonomiske beslutningsproblemer
- implementere enkle simuleringsmodeller i relevant dataverktøy
- gjennomføre data mining (klassifisering og assosiasjonsmetoder) i relevant dataverktøy
Generell kompetanse
Studenten
- har økt numerisk og analytisk kompetanse
- kan reflektere rundt etiske problemstillinger knyttet til bedriftsøkonomiske beslutningsproblem
- kan løse problemer i grupper
Teaching and learning methods
Forelesninger og øvinger i grupper. Det legges stor vekt på bruk av dataverktøy i undervisningen.
Course requirements
Ingen arbeidskrav. Ingen obligatorisk aktivitet.
Assessment
Eksamen i emnet er:
Skoleeksamen på 4 timer avholdes i slutten av semesteret.
Permitted exam materials and equipment
Emnet bygger på studentenes kunnskaper fra videregående regnskapsfaglige emner og verdsettelse.; Emnet gir studenten ytterligere dybdekunnskap i å utarbeide og vurdere om et årsregnskap er i samsvar med sentrale regnskapsstandarder innenfor ulike regnskapsspråk, herunder IFRS.
Grading scale
Eksamen i Videregående finansregnskap og regnskapsteori må være bestått før eksamen kan avlegges.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor, danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.
Course contact person
Læringsutbytte
Kunnskap
Studentene
- har kunnskap om sentrale standarder for utarbeidelse av årsregnskap
- har kjennskap til foretakets ansvar for rapportering om samfunnsansvar
- har kjennskap til etiske regnskapsfaglige problemstillinger, herunder grensen mot regnskapsmanipulasjon.;
- kan beskrive krav til de mest sentrale noter til regnskapet og årsberetningen
- kjenner til prosessen rundt avleggelsen av et årsregnskap og være aktiv bidragsyter i et regnskapsfaglig miljø
Ferdigheter
Studentene kan
- innregne og måle alle hovedpostene i resultatregnskapet og balansen og spesifikasjonen i årsregnskapet
- anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
- utarbeide et regnskaps for virksomhetskjøp med skatt og minoriteter,
- utarbeide konsernregnskap
- utarbeide regnskap der egenkapitalmetoden er benyttet
Generell kompetanse
Studentene kan
- tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen faget
- formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
- utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
- bidra og støtte oppunder nytenkning og i innovasjonsprosesser
- reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
- se emnet i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv