EPN-V2

ØABED2200 Business Analytics Course description

Course name in Norwegian
Business Analytics
Study programme
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Oslo Business School, Exchange Programme
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en innføring i hvordan kvantitative analyser kan brukes som verktøy for verdiskaping i en virksomhet. Vi analyserer flere forskjellige typer bedriftsøkonomiske beslutningsproblemer ved hjelp av matematiske modeller og dataverktøy. Vi vil hele tiden vektlegge tolkning av analyseresultater, samt implikasjoner for økonomisk styring og planlegging.

Eksempler på typer beslutningsproblem:

*Hvordan sette opp en effektiv bemanningsplan når behovet for arbeidskraft varierer over tid?

*Hvordan utforme en optimal transportplan for en forsyningskjede?

*Hvordan velge lokalisering av produksjon og lager i en forsyningskjede?

*Hvordan sette opp en investeringsplan med krav til forventet avkastning og diversifisering?

*Hvordan lage etterspørselsprognoser basert på historiske data?

*Hvordan sesongjusterer vi en boligprisindeks?

*Hvordan kan vi bruke simulering for å bedre forstå variasjonen i et prosjekts kontantstrøm over forskjellige mulige scenario?

*Hvordan du kan bruke statistikkverktøy til å identifisere mønstre i store datamengder («Big Data»).

Recommended preliminary courses

The master's thesis will be related to energy and environment in buildings by the student making the right choice of system and technology solutions. The thesis can promote the development of new solutions and technologies, and can be carried out either in an academic environment or in connection with business. The master's thesis should be a specialization in one or a synthesis between several of the core areas of the master's degree. After completing the master's thesis, the student has the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has advanced knowledge of a specialised field in the area of energy and environment in buildings
  • has in-depth knowledge of relevant acts and regulations on energy and environment in buildings
  • has in-depth knowledge of theories of relevance to the topic of the master's thesis

Skills

The student

  • is capable of using relevant scientific theories and methods in research and development projects, either in a professional context or in further studies
  • is capable of critically assessing the analytical methods and simulations chosen and their limitations, and collecting data to provide a basis for the decisions to be made
  • is capable of collecting data to provide a basis for the decisions to be made
  • is capable of carrying out an independent, limited research or development project under supervision and in accordance with applicable research ethical standards
  • is capable of formulating arguments in the field

General competence

The student

  • has an understanding of the importance of the indoor and outdoors environment to people's everyday lives
  • know how scientifically based knowledge can be applied in a systematic and critical way to map, formulate and analyze a current issue in the field.
  • can obtain and interpret results from recent research literature
  • can present issues in the field of study, written and oral, with a view to critical analysis of measurement data and research results
  • has awareness of the following factors - how research can contribute positively to the development of society - professionalism, ethical conduct and tolerance in execution of work

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskap om grunnleggende anvendelse av metodene Beslutningsteori, Lineær Programmering, Simulering, Prediksjonsmodeller, og Data Mining (klassifisering og assosiasjon)
  • kunnskap om hvordan kvantitative metoder og optimering kan brukes for å løse bedriftsøkonomiske beslutningsproblemer

Ferdigheter

Studenten kan

  • utføre analyser av beslutningsproblemer og treffe beslutninger basert på maximin, minimax, minimax og alternativkostnad
  • tegne beslutningstrær og treffe beslutninger basert på disse
  • utføre enkel og multippel regresjonsanalyse ved hjelp av relevant programvare og fortolke resultater
  • utarbeide prognoser ved hjelp av f.eks. bevegelig gjennomsnitt, eksponensiell glatting og regresjonsanalyse
  • formulere problemstillinger som lar seg løse ved hjelp av lineær programmering, samt vurdere skyggepriser og verdien av økt kapasitet
  • formulere og løse transportproblemer
  • bruke relevant dataverktøy for å løse bedriftsøkonomiske beslutningsproblemer
  • implementere enkle simuleringsmodeller i relevant dataverktøy
  • gjennomføre data mining (klassifisering og assosiasjonsmetoder) i relevant dataverktøy

Generell kompetanse

Studenten

  • har økt numerisk og analytisk kompetanse
  • kan reflektere rundt etiske problemstillinger knyttet til bedriftsøkonomiske beslutningsproblem
  • kan løse problemer i grupper

Teaching and learning methods

Forelesninger og øvinger i grupper. Det legges stor vekt på bruk av dataverktøy i undervisningen.

Course requirements

Ingen arbeidskrav. Ingen obligatorisk aktivitet.

Assessment

Eksamen i emnet er:

Skoleeksamen på 4 timer avholdes i slutten av semesteret.

Permitted exam materials and equipment

The master's thesis will take the form of individual, independent, supervised research or development work in one of the key subject areas of the Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings. The master's thesis must apply scientific theories and methods, and the result must contain elements of new knowledge or new methods. Guildeline for master's theses at the Faculty can be found here: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no)

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

The Master's thesis is based on all subjects from previous semesters or similar competences. The student must have passed at least 80 out of 90 credits and must have passed all the topics relevant to the chosen master's thesis in order to be entitled to supervision with related work requirements.

Course contact person

Knut Nygaard