EPN-V2

ØABED2000 Corporate Finance Course description

Course name in Norwegian
Investering og finansiering
Study programme
Bachelor's Programme in Facility Management
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Bachelor Programme in Auditing and Accounting
Elective modules, Faculty of Social Sciences
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Knowledge

The student

· has basic knowledge of relevant materials, tools, processes and methods relating to practical-aesthetic work

· has basic knowledge of relevant materials, tools, processes and methods relating to practical-aesthetic work

· has basic knowledge of important topics, theories, issues, processes and methods relating to the field of art and dissemination

· has an understanding of how theory and context affect practical-aesthetic expressions and has knowledge of communication and dissemination in various formats and to various target groups

· has knowledge of research and development work in the field

· has basic knowledge of the discipline’s history, traditions, distinctive nature and place in society

· has knowledge of ethical challenges in the field, as well as the environment, consumption and choice of materials

· has basic knowledge of issues related to gender and multicultural perspectives

Skills

The student

· can apply relevant specialist knowledge to practical-aesthetic-, dissemination- and theoretical issues

· can reflect on their own practice due to supervision

· can use different methods relevant to project work

· can present field specific issues through practical projects, both orally and in writing

· can apply relevant tools, techniques and various forms of expression

Competence

The student

· has an understanding of relevant ethical issues and copyright

· is capable of exchanging points of view and experience with others in the field

· is capable of reflecting on issues relating to art and dissemination in a broad societal perspective

· has insight into different forms of presentation and art dissemination strategies

· is capable of leading others’ artistic development projects and art dissemination work

Recommended preliminary courses

Se fagplanen.

Required preliminary courses

The course is organised as practical work and theoretical studies. Working with projects is emphasised. This includes both basic training and working with topics chosen by the students themselves. Students are required to attend workshops and to participate in tuition. The teaching methods used in the course are lectures, seminars, supervision and debates. Students are expected to find relevant reading material. Joint presentations and exhibitions will form the basis for discussion and assessment of students’ work.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • kan gjøre rede for grunnleggende teorier relevante for å forstå finansmarkedenes oppgaver i en moderne markedsøkonomi
  • kan gjøre rede for sentrale økonomiske begreper relevante for å forstå og beskrive investeringsprosjekter og finansieringsprosjekter som økonomisk aktivitet
  • kan beskrive det teoretiske grunnlaget bak metoder som brukes for å lønnsomhetsberegne investeringsprosjekter
  • kan gjøre rede for sammenhengen mellom metoder for å analysere lønnsomhetsberegning og eiernes økonomiske interesser
  • kan beskrive ulike finansieringskilder og hvordan finansieringsstruktur påvirker avkastning og risiko
  • kan gjøre rede for sentrale teorier og kontroverser innen finansiell økonomi
  • har kjennskap til aktuell empiri innen finansmarkedene i Norge

Ferdigheter

Studenten kan

  • budsjettere beslutningsrelevant kontantstrøm til totalkapitalen og egenkapitalen i investeringsprosjekter
  • bruke finansmatematikk for å diskontere kontantstrømmer
  • beregne risikojustert avkastningskrav ved hjelp av kapitalverdimodellen
  • gjennomføre lønnsomhetsanalyser av investeringsprosjekter basert på nåverdi, internrente, modifisert internrente og tilbakebetalingsmetoden
  • utføre sensitivitetsanalyser for å belyse risiko i investeringsprosjekter
  • beregne økonomisk levetid for investeringsprosjekter
  • beregne effektiv rente og kan anvende den i ulike finansieringsbeslutninger
  • ta hensyn til skatt og inflasjon ved investerings- og finansieringsbeslutninger
  • beregne forventet avkastning og avkastningens standardavvik for risikoutsatte prosjekter
  • beregne forventet avkastning og avkastningens standardavvik for porteføljer, og kan finne minimum-varians porteføljen
  • beregne Value-at-Risk for risikoutsatte prosjekter og porteføljer
  • bruke regresjonsanalyse for å avdekke kredittrisiko
  • bruke IKT-verktøy for å analysere lønnsomhet og risiko i investerings- og finansieringsprosjekter

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere kritisk rundt etiske problemstillinger knyttet til investerings- og finansieringsprosjekter

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om tilegnelse av ordforråd og om strukturer i engelsk fra lyd- til tekstnivå
  • har kunnskap om hvordan barn lærer språk, med fokus på begynneropplæring
  • har kunnskap om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
  • har kunnskap om læreplanverket, nasjonale prøver, kartleggingsverktøy, og læremidler for engelskfaget
  • kjenner forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for engelskfaget på trinn 1-7

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og selvstendig
  • kan oppdage lese- og skrivevansker og legge til rette for tilpasset opplæring
  • kan bruke underveisvurdering for å veilede elever i engelskopplæringen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset elever på trinn 1-7
  • kan reflektere over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling
  • kan vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse

Course requirements

Se fagplanen.

Assessment

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Arbeidskravene er knyttet til studenters utvikling av egne ferdigheter i faget og til et bestemt antall tekster. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • Tre timers individuell skriftlig oppgave i engelsk uten hjelpemidler. Skriveoppgaven gjennomføres i en undervisningsøkt på campus. Formålet med oppgaven er å vise kunnskaper i språkstruktur fra lyd- til tekstnivå.
  • Skriftlig oppgave i grupper med omfang på 1000 ord +/- 10 %. Formålet med oppgaven er praksisnært arbeid med grunnleggende ferdigheter og vurdering gjennom elevtekstanalyse.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Krav om deltakelse i undervisningen og vilkår for arbeidskrav er beskrevet i fagplanen.

Permitted exam materials and equipment

Muntlig eksamen på 30 minutter i gruppe på tre (eller par hvis nødvendig pga. studenttall), med varighet opp til 15 minutter til presentasjon av en gitt oppgave og 15 minutter per gruppe til spørsmål fra sensorene. Det gis individuell karakter. Eksamensspråket er engelsk.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Av praktiske hensyn vil gruppeeksamen kunne gjennomføres som individuell eksamen på 20 minutter ved ny/utsatt eksamen.

Grading scale

Hver student kan ha med seg et A4-ark med notater.

Examiners

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Course contact person

Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA.