Programplaner og emneplaner - Student
ØABAC3900 Bachelor Dissertation Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.
Required preliminary courses
Gradert skala A-F.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kjennskap til ulike typer forskningsopplegg, har innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
- kunnskap om populasjon og utvalg, og om ulike analyse- og datainnsamlingsmetoder, både kvalitative og kvantitative
Ferdigheter
Studenten
- kan definere en problemstilling og formål og foreta avgrensning og definering av begreper og problemer
- kan anvende og begrunne valg av relevante metodeverktøy og arbeidsmåter innenfor finans, samfunnsøkonomi, litteraturstudier, kvantitative og/eller kvalitative forskningsdesign og metoder
- kan bruke aktuell teori og analysemetoder til å skrive en selvstendig oppgave
- kan søke etter informasjon, utøve kildekritikk, referere og sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
- behersker analyse og tolkning av teoretiske og empiriske funn samt kvalitetssikring av disse, og er bevisst mulige feiltolkninger og feilkilder
Generell kompetanse
Studenten
- kan søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
- kan grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
- har evne til kritisk vurdering av eget arbeid
- kan reflektere rundt forskning og vitenskapelig metode, forskningsetikk og redelighet
- kan samarbeide med andre om en større oppgave
- kan utforme og skrive strukturerte rapporter som omhandler økonomisk-administrative problemstillinger som tilfredsstiller krav til etiske og faglige standarder
Teaching and learning methods
Det benyttes;intern og;ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course requirements
Kurset bygger på Grunnleggende årsregnskap med IT og Bedriftsøkonomi.
Assessment
Ingen forkunnskapskrav.
Permitted exam materials and equipment
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
- kjennskap til ulike typer forskningsopplegg og metoder for datainnsamling
- kunnskap om ulike forskningsdesigndesign for innhenting og analyse av kvalitative data
- kunnskap om populasjon og utvalg
- kunnskap om beskrivende analyse med en, to og flere variabler (herunder lineær regresjon), og om hypotesetesting og slutningsstatistikk
Ferdigheter
Studenten kan
- velge egnet forskningsdesign i kvalitative problemstillinger
- velge egnet analysemetode gitt problemstilling og data
- bruke aktuelle dataverktøy til å gjennomføre analysene
- tolke resultatene og presentere disse i en rapport
- sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
Generell kompetanse
Studenten kan
- vurdere egnede forskningsdesign ut fra problemstilling og formål
- kritisk vurdere analyser utført av andre og være seg bevisst mulige feilkilder i egne rapporter
- søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kilder
- grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
- reflektere over forskningsetiske problemstillinger i forbindelse med planlegging, gjennomføring og rapportering
Grading scale
Kurset gjennomføres ved forelesninger, diskusjoner i plenum og praktiske øvinger med PC.
Course contact person
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
To gruppeoppgaver, en kvalitativ og en kvantitativ, på inntil 12 sider totalt.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist. Faglærer informerer om innleveringsfrister.