EPN-V2

ØABAC3900 Bachelor Dissertation Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

I 3. studieår skriver studentene bacheloroppgave innenfor valgt profil. Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven får studentene trening i å gjennomføre et selvstendig arbeid der datainnsamling, analyse, tolkning og rapportering inngår. Studentene får erfaring med å gjennomføre et større prosjekt i gruppe, og de oppøver evnen til å bruke teori og metode i forhold til utdanningens fagområde. Studentene skal tilegne seg grunnleggende forståelse for forskningsmetode knyttet til økonomisk-administrative problemer.

Required preliminary courses

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har praktisk og teoretisk kunnskap om norsk fagterminologi og grammatikk
  • kan beskrive bruk av norsk språk i arbeidsrelaterte situasjoner; både generelt og fagspesifikt
  • kan gjøre rede for karakteristiske trekk ved medisinsk og laboratoriemedisinsk fagspråk og tekster
  • kan gjøre rede for norsk samfunnsliv, arbeidsliv og norske tradisjoner

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende norske fagtekster og ta i bruk og skrive laboratoriemedisinske prosedyrer
  • kan uttrykke seg skriftlig og muntlig om laboratoriemedisinske temaer
  • kan forstå norsk fagterminologi i en laboratoriemedisinsk sammenheng

Generell kompetanse

Studenten

  • kan videreutvikle sine ferdigheter ved å nyttiggjøre seg faglitteratur
  • kan delta i faglige diskusjoner og gruppearbeid
  • har innsikt i hvilken rolle språk og kommunikasjon har i arbeidslivet

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten har

  • kjennskap til ulike typer forskningsopplegg, har innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
  • kunnskap om populasjon og utvalg, og om ulike analyse- og datainnsamlingsmetoder, både kvalitative og kvantitative

Ferdigheter

Studenten

  • kan definere en problemstilling og formål og foreta avgrensning og definering av begreper og problemer
  • kan anvende og begrunne valg av relevante metodeverktøy og arbeidsmåter innenfor finans, samfunnsøkonomi, litteraturstudier, kvantitative og/eller kvalitative forskningsdesign og metoder
  • kan bruke aktuell teori og analysemetoder til å skrive en selvstendig oppgave
  • kan søke etter informasjon, utøve kildekritikk, referere og sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
  • behersker analyse og tolkning av teoretiske og empiriske funn samt kvalitetssikring av disse, og er bevisst mulige feiltolkninger og feilkilder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
  • kan grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
  • har evne til kritisk vurdering av eget arbeid
  • kan reflektere rundt forskning og vitenskapelig metode, forskningsetikk og redelighet
  • kan samarbeide med andre om en større oppgave

kan utforme og skrive strukturerte rapporter som omhandler økonomisk-administrative problemstillinger som tilfredsstiller krav til etiske og faglige standarder

Teaching and learning methods

Bacheloroppgaven skrives i grupper på inntil 3 studenter. Det vil bli gjennomført bachelorseminar og individuell veiledning.

Bachelorseminarene er en form for veiledning i plenum. Det vil holdes et bachelorseminar i 5. semester der studentene får informasjon om oppgaven, veiledning og formelle krav. I starten av 6. semester holdes metodeseminarer for studenter som skal benytte henholdsvis kvalitative og/eller kvantitative design, samt et seminar for studenter som skriver innen finans og samfunnsøkonomi.

Det er i tillegg satt av 4 timers veiledning per oppgave.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 % tilstedeværelse i timeplanfestet undervisning
  • ett individuelt skriftlig arbeid på 2-4 sider
  • en individuell muntlig presentasjon, ca. 5-10 minutter pr. student

Assessment

Individuell muntlig eksamen, inntil 30 min.

Permitted exam materials and equipment

Ingen.

Grading scale

Bestått-Ikke bestått

Examiners

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.

Course contact person

Line Christoffersen