EPN-V2

ØABAC3900 Bachelor Dissertation Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
FALL 2017
Schedule
Course history

Introduction

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer.
  • klinisk og teknisk kurs; jfr. «Ferdighetstrening» i programplanens hoveddel.

Recommended preliminary courses

Bacheloroppgaven skrives i grupper på inntil 3 studenter. Det vil bli gjennomført bachelorseminar og individuell veiledning.

Bachelorseminarene er en form for veiledning i plenum. Det vil holdes et bachelorseminar i 5. semester der studentene får informasjon om oppgaven, veileder og formelle krav. I starten av 6. semester holdes metodeseminarer for studenter som skal benytte henholdsvis kvalitative og/eller kvantitative design, samt et seminar for studenter som skriver innen finans.

Det er i tillegg satt av 3 timers veiledning per oppgave.

Required preliminary courses

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Hjemmeeksamen i grupper på to til tre studenter, besvarelse med omfang 3300 til 3800 ord med individuell muntlig høring, inntil 20 minutter.

Gruppen får en foreløpig karakter på den skriftlige besvarelsen. Karakteren må være A-E for å fremstille seg til muntlig høring. Endelig karakter settes etter muntlig høring. Hele skalaen kan brukes.

Ny eksamen:

Studentene må omarbeide besvarelsen dersom den er vurdert til F.

Hvis karakteren etter muntlig er F, må studenten fremstille seg til ny muntlig høring.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten har

  • kjennskap til ulike typer forskningsopplegg, har innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
  • kunnskap om populasjon og utvalg, og om ulike analyse- og datainnsamlingsmetoder, både kvalitative og kvantitative

Ferdigheter

Studenten

  • kan definere en problemstilling og formål og foreta avgrensning og definering av begreper og problemer
  • kan anvende og begrunne valg av relevante metodeverktøy og arbeidsmåter innenfor finans, litteraturstudier, kvantitative og/eller kvalitative metoder
  • kan bruke aktuell teori og analysemetoder til å skrive en selvstendig oppgave
  • kan søke etter informasjon, utøve kildekritikk, referere og sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
  • behersker analyse og tolkning av teoretiske og empiriske funn samt kvalitetssikring av disse, og er bevisst mulige feiltolkninger og feilkilder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
  • kan grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
  • har evne til kritisk vurdering av eget arbeid
  • kan reflektere rundt forskning og vitenskapelig metode, forskningsetikk og redelighet
  • kan samarbeide med andre om en større oppgave

kan utforme og skrive strukturerte rapporter som omhandler økonomisk-administrative problemstillinger som tilfredsstiller krav til etiske og faglige standarder

Teaching and learning methods

Bacheloroppgaven skrives i grupper på inntil 3 studenter. Det vil bli gjennomført bachelorseminar og individuell veiledning.

Bachelorseminarene er en form for veiledning i plenum. Det vil holdes et bachelorseminar i 5. semester der studentene får informasjon om oppgaven, veileder og formelle krav. I starten av 6. semester holdes metodeseminarer for studenter som skal benytte henholdsvis kvalitative og/eller kvantitative design, samt et seminar for studenter som skriver innen finans.

Det er i tillegg satt av 3 timers veiledning per oppgave.

Course requirements

Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven får studentene trening i å foreta selvstendige studier, analyser og utredninger, og de får erfaring med å gjennomføre et større prosjekt i gruppe. Studentene oppøver videre evnen til å bruke teori og metode i forhold til utdanningens fagområde. Studentene skal tilegne seg grunnleggende forståelse for forskningsmetode knyttet til økonomisk-administrative problemer.

Assessment

Bacheloroppgaven løses i en gruppe på inntil tre studenter. Om der er særskilte årsaker kan studenten søke fagansvarlig om å få skrive oppgaven alene.

Bacheloroppgaven leveres siste halvdel av mai. Frist for levering kunngjøres sammen med øvrige eksamensdatoer. Oppgaven leveres i A4 format, med 4 cm venstremarg, 1,5 linjeavstand og skriftstørrelse 11 i Calibri (eventuelt 12 Times New Roman). Oppgaven skal være på +/- 50 sider. Forside, sammendrag, forord, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg kommer i tillegg.

Alle i gruppen skal delta like aktivt i arbeidet med bacheloroppgaven. Dersom det i løpet av arbeidet oppstår uenighet om dette, må gruppen umiddelbart ta opp forholdet med fagansvarlig. Dersom kravet om likeverdig deltakelse ikke er oppfylt, kan dette regnes som «Ikke møtt» på eksamen, og studenten må vente til påfølgende studieår med å gjennomføre bacheloroppgaven.

Grading scale

Ingen forkunnskapskrav.

Examiners

Kunnskaper

Studenten har

  • kjennskap til ulike typer forskningsopplegg, har innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
  • kunnskap om populasjon og utvalg, og om ulike analyse- og datainnsamlingsmetoder, både kvalitative og kvantitative

Ferdigheter

Studenten

  • kan definere en problemstilling og formål og foreta avgrensning og definering av begreper og problemer
  • kan anvende og begrunne valg av relevante metodeverktøy og arbeidsmåter innenfor finans, litteraturstudier, kvantitative og/eller kvalitative metoder
  • kan bruke aktuell teori og analysemetoder til å skrive en selvstendig oppgave
  • kan søke etter informasjon, utøve kildekritikk, referere og sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
  • behersker analyse og tolkning av teoretiske og empiriske funn samt kvalitetssikring av disse, og er bevisst mulige feiltolkninger og feilkilder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
  • kan grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
  • har evne til kritisk vurdering av eget arbeid
  • kan reflektere rundt forskning og vitenskapelig metode, forskningsetikk og redelighet
  • kan samarbeide med andre om en større oppgave

kan utforme og skrive strukturerte rapporter som omhandler økonomisk-administrative problemstillinger som tilfredsstiller krav til etiske og faglige standarder