Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM6100 Marketing and Entrepreneurship Course description
- Course name in Norwegian
- Markedsføring og entreprenørskap
- Study programme
-
Economics and Business Administration, 1-year ProgrammeEconomics and Business Administration, 1-year Programme - part time
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Innovasjon og entreprenørskap er viktig for den økonomiske utviklingen i et samfunn og jobbskaping. Formålet med kurset er å gi studenter en introduksjon til entreprenørskap og hvordan lykkes med å etablere en ny bedrift. Emnet tar for seg strategiske, taktiske og operative teknikker gründere kan benytte seg av.;Emnet kombinerer teori og praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i entreprenørskap, innovasjon og markedsføring for å sikre at organisasjoner, og spesielt oppstartbedrifter kan lykkes og nå sine mål.;
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.;
;
Kunnskaper
Studenten:
- har grunnleggende kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og markedsføring og sammenhengen mellom disse.
- har grunnleggende kunnskap om hvordan lykkes som entreprenør (gründer).;
- har grunnleggende kunnskap om ideutvikling.
- har grunnleggende forståelse for utvikling av forretningsmodell.
- har grunnleggende kunnskap om "født-globale" bedrifter.
- har grunnleggende kjennskap til rammeverk for markedsplanlegging og strategi i oppstartsbedrifter;
- har grunnleggende kunnskap om bruk av ulike taktiske virkemidler innen markedsføring, som produkt- og tjenesteutvikling, prissetting, markedskommunikasjon og distribusjon
- har grunnleggende kunnskap om finansiering av oppstartbedrifter;
;
Ferdigheter
Studenten:
- kan beskrive, analysere og reflektere over hvordan utvikle nye produkter eller tjenester og starte opp en virksomhet.
- kan bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg relevant for en oppstartsbedrift;
- kan forstå hva som skaper verdi for kunder.;
- kan segmentere og velge målgrupper for bedriften;
- forståelse for hvordan utforme en realistisk forretnings- og markedsplan;
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere over hvordan lykkes med å etablere en ny bedrift;
- kan identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og løse problemstillinger knyttet til produkt-/tjenesteutvikling
Content
- Entreprenørskap;
- Ideutvikling og innovasjon
- Start og etablering av ny virksomhet
- Forretningsmodell og kundeforståelse;
- "Født globale" bedrifter;
- Finansiering og prissetting;
- Produkt og tjenestebegrepet;
- Segmentering og posisjonering i markedet, merkevarebygging;;
- Markedskommunikasjon i tradisjonelle kanaler og på nett;
- Distribusjon;
Teaching and learning methods
Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, gruppeoppgaver og diskusjoner i plenum. Studentene forventes å delta aktivt i diskusjoner.;
Course requirements
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha godkjent følgende arbeidskrav:
Det er ett skriftlig arbeidskrav i emnet, det løses i grupper på tre studenter. Omfanget er 1200 til 1500 ord.;
For studenter som ikke får gjennomført arbeidskravet på grunn av godkjent fravær, avtales alternativt arbeidskrav med faglærer.;
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen;
Assessment
Hjemmeeksamen på 5 timer.
Permitted exam materials and equipment
Tillatte hjelpemidler vil fremgå av hjelpemiddellisten som utarbeides og publiseres i god tid før den enkelte eksamensperiode. Følgende regler gjelder for bruk av kalkulator der dette er tillatt hjelpemiddel ved eksamen:
- Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.
- Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.
- Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.
- Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.
- Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.
Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt blir dette å regne som fusk/forsøk på fusk. Se høgskolens regler om fusk/forsøk på fusk.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course contact person
Anita E. Tobiassen