EPN-V2

ØAADM3400 Leadership Course description

Course name in Norwegian
Ledelse
Study programme
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Oslo Business School, Exchange Programme
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
Course history

Introduction

Emnet avsluttes med en tre timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Eksamensoppgaven vil ha forankring i den obligatoriske (men ikke semi-obligatoriske) pensumlitteraturen.

Studenter som stryker eller er syke på eksamen, har rett til å melde seg opp til ny/utsatt eksamen i emnet i tråd med universitetets forskrift om studier og eksamen.

Recommended preliminary courses

Undervisningen bygger på økonomisk-administrative emner i studiet. Det er spesielt viktig at studentene er fortrolige med regnskap, regnskapsteori og årsavslutning.

Required preliminary courses

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på fire timer i slutten av semesteret.

Learning outcomes

Kunnskap

Studentene

  • har kunnskap om sentrale standarder for utarbeidelse av årsregnskap
  • har kjennskap til foretakets ansvar for rapportering om samfunnsansvar
  • har kjennskap til etiske regnskapsfaglige problemstillinger, herunder grensen mot regnskapsmanipulasjon.
  • kan beskrive krav til de mest sentrale noter til regnskapet og årsberetningen
  • kjenner til prosessen rundt avleggelsen av et årsregnskap og være aktiv bidragsyter i et regnskapsfaglig miljø

Ferdigheter

Studentene kan

  • innregne og måle alle hovedpostene i resultatregnskapet og balansen og spesifikasjonen i årsregnskapet
  • anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
  • utarbeide et regnskaps for virksomhetskjøp med skatt og minoriteter,
  • utarbeide konsernregnskap
  • utarbeide regnskap der egenkapitalmetoden er benyttet

Generell kompetanse

Studentene kan

  • tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen faget
  • formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
  • utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
  • bidra og støtte oppunder nytenkning og i innovasjonsprosesser
  • reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
  • se emnet i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv

Teaching and learning methods

Gradert skala A-F.

Course requirements

Ekstern sensor godkjenner eksamensoppgavene og vil sammen med intern sensor sensurere eksamensbesvarelsene.

Assessment

Det anbefales forkunnskaper i ØASØK1000 Mikroøkonomi og ØASØK1100 Makroøkonomi (eller tilsvarende).

Permitted exam materials and equipment

· Økonomisk forståelse og analyse av samfunnet, og grunnlagsproblemer i den sammenheng

· Kapitalismen - sentrale mekanismer, historiske utviklingstrekk, forholdet kapitalisme/markedsøkonomi

· Historiske og teoretiske perspektiv på ulikhet (spesielt med hensyn på inntekt og formue). Mulige tiltak for å oppnå redusert ulikhet

· En fordypning som velges enten i økonomisk idéhistorie (om markedsøkonomi, forbrukersamfunnet, velferdssamfunnet, det moderne arbeidsliv) eller i økonomisk historie (norsk økonomi og økonomisk politikk)

Grading scale

Kunnskaper

Studenten har

  • kjennskap til ulike typer forskningsopplegg, har innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
  • kunnskap om populasjon og utvalg, og om ulike analyse- og datainnsamlingsmetoder, både kvalitative og kvantitative

Ferdigheter

Studenten

  • kan definere en problemstilling og formål og foreta avgrensning og definering av begreper og problemer
  • kan anvende og begrunne valg av relevante metodeverktøy og arbeidsmåter innenfor finans, samfunnsøkonomi, litteraturstudier, kvantitative og/eller kvalitative forskningsdesign og metoder
  • kan bruke aktuell teori og analysemetoder til å skrive en selvstendig oppgave
  • kan søke etter informasjon, utøve kildekritikk, referere og sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
  • behersker analyse og tolkning av teoretiske og empiriske funn samt kvalitetssikring av disse, og er bevisst mulige feiltolkninger og feilkilder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
  • kan grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
  • har evne til kritisk vurdering av eget arbeid
  • kan reflektere rundt forskning og vitenskapelig metode, forskningsetikk og redelighet
  • kan samarbeide med andre om en større oppgave

kan utforme og skrive strukturerte rapporter som omhandler økonomisk-administrative problemstillinger som tilfredsstiller krav til etiske og faglige standarder

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.