EPN-V2

ØAADM3200 Negotiations Course description

Course name in Norwegian
Negotiations
Study programme
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Negotiation is a well know method of problem solving in all organisations. This course is highly practical in nature, and the major objective is simply for students to improve their negotiation skills. Negotiation is studied as a process and how this can be organised as effectively as possible. The first part of the course will cover negotiation theory and the second part of the course will illustrate theory through role plays and other student activities. Students will also be given an introduction to influencing methods.

Required preliminary courses

No prerequisites.

Learning outcomes

Knowledge

The student

  • can describe basic theories of negotiation and under which circumstances negotiation is a proper problem solving tool
  • is familiar with the interrelationship between negotiation and other social sciences like economics, psychology and anthropology
  • is familiar with the concept of Nash equilibrium and how this is relevant in negotiations
  • is familiar with effective use of debate in negotiation
  • The student is familiar with tricks and ploys used in negotiation and how to protect oneself from such
  • is familiar with influencing methods

Skills

The student

  • can prepare effectively ahead of negotiations
  • can practice effective debate and proposal techniques

Competence

The student

  • can reflect on ethical behaviour in negotiations
  • can solve negotiation problems in groups

Teaching and learning methods

About 20 hours of teaching and exercises. In addition there will be 2 full days of practical negotiation training and 1 full day influencing training.

Course requirements

No course requirements.

Assessment

Emnet omhandler nukleærmedisinske metoder for diagnostikk og behandling av sykdommer. Det legges vekt på kunnskap om strålevern, samt de forskjellige typer ioniserende strålings medisinske anvendelsesområder. Videre fokuseres det på nukleærmedisinske avbildnings- og deteksjonsprinsipper og på hvordan radiofamaka blir produsert og tillaget sterilt på nukleærmedisinske avdelinger. Diskusjon og refleksjon om etiske utfordringer knyttet til arbeid på nukleærmedisinske avdelinger er også en viktig del av emnet.

Nukleærmedisinske metoder tilhører kategorien molekylær bildedanning, mens andre metoder i denne kategorien ligger i MABIO4700 Molekylær bildediagnostikk.

Permitted exam materials and equipment

Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om radioaktive legemidlers kjemiske, biologiske og farmakokinetiske egenskaper
  • har avansert kunnskap om de vanligste nukleærmedisinske kliniske undersøkelser og terapier og disse metodenes relevans i forhold til forskjellige sykdommer og sykdomsmekanismer
  • har avansert kunnskap om nukleærmedisinsk bildetaking og bearbeiding av bilder
  • har inngående kunnskap om hva som karakteriserer de forskjellige typer radioaktiv stråling
  • har inngående kunnskap om prinsippene for kvalitetskontroll av nukleærmedisinsk utstyr og preparater
  • har inngående kunnskap om tillaging av radiofarmaka
  • kan redegjøre for gjeldende strålevernbestemmelser innenfor det nukleærmedisinske fagområdet

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende medisinsk-teknisk utstyr i nukleærmedisinske avdelinger
  • behersker rutinemessig kvalitetskontroll av utstyr og preparater
  • behersker aseptisk arbeidsteknikk og vet hvordan man kan beskytte seg selv og andre mot kontaminering og smitte ved preparering av radiofarmaka
  • kan bruke sikkerhetsutstyr ved håndtering av radioaktivitet

Generell kompetanse

Studenten kan

  • sette seg inn i nye metoder og apparater som brukes i nukleærmedisin med vekt på anvendelsesområder, muligheter og begrensninger

Examiners

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, laboratoriekurs, praktiske øvelser, seminarer, gruppearbeid, omvisninger på nukleærmedisinske enheter og selvstudier.

Course contact person

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer og timeplanlagt gruppearbeid.
  • Minimum 90 prosent tilstedeværelse på laboratoriekurs.
  • Individuell praktisk test, ca. to timer.
  • Individuell prosjektoppgave om et nukleærmedisinsk tema, inntil 6000 ord.