Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM3200 Negotiations Course description
- Course name in Norwegian
- Negotiations
- Study programme
-
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Negotiation is a well know method of problem solving in all organisations. This course is highly practical in nature, and the major objective is simply for students to improve their negotiation skills. Negotiation is studied as a process and how this can be organised as effectively as possible. The first part of the course will cover negotiation theory and the second part of the course will illustrate theory through role plays and other student activities. Students will also be given an introduction to influencing methods.
Required preliminary courses
Alle arbeidskrav fastsatt i programplanen for hvert enkelt emne må være godkjent for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen i emnet. Frist for innlevering av arbeidskrav fastsettes av emneansvarlig ved oppstart.
Skriftlige arbeidskrav
Skriftlige arbeidskrav blir vurdert av en faglærer og/eller medstudenter. Studenten får skriftlig og/eller muntlig tilbakemelding på arbeidskravet. Ved ikke godkjent arbeidskrav gis studenten mulighet til å forbedre arbeidskravet innen en fastsatt frist. Dersom det foreligger særlige grunner kan en student etter søknad gis utsettelse på innlevering av arbeidskravet. Studenter som ikke har fått godkjent alle obligatoriske arbeidskrav, har ikke rett til å avlegge eksamen. Når en oppgave ikke godkjennes vil faglærer gi en skriftlig eller muntlig tilbakemelding om hva som bør forbedres. Studenten får så mulighet til å levere på ny innen en gitt frist.
Når det i et arbeidskrav stilles krav om deltakelse i et gruppearbeid, skal gruppen bekrefte at de enkelte medlemmene har fylt dette kravet gjennom en skriftlig erklæring som leveres sammen med arbeidskravet. Samme prosedyre gjelder ved underkjenning av gruppearbeidskrav som ved individuelle arbeidskrav.
Om gruppearbeid
Deltagerne forplikter seg til å yte likeverdige bidrag til gruppeoppgaven. Hvis det i løpet av arbeidsprosessen oppstår uenighet i gruppen mht. «likeverdig bidrag» og deltakelse i gruppearbeidet, skal saken umiddelbart tas opp med faglærer/veileder. Dersom kravet om likeverdig deltagelse og frammøte ikke er oppfylt, defineres dette som «ikke møtt» til eksamen for den aktuelle studenten. I emner der gruppearbeid ikke er valgfritt gis det normalt ikke mulighet til å levere en individuell besvarelse. Ny/utsatt eksamen må da gjennomføres neste studieår. Det forekommer at grupper endrer tema underveis i arbeidet. Det hender også at studenter forlater en gruppe og/eller knytter seg til en annen gruppe. Dersom noe av dette skjer skal studentene informere emneansvarlig faglærer.
Obligatorisk undervisning
I emner med obligatorisk undervisning kreves minst 80 % tilstedeværelse. Ved godkjent fravær mellom 20 % og 40% må det leveres et alternativt arbeidskrav. Fravær utover 40 % medfører tap av eksamensrett i det enkelte emnet uavhengig av fraværsgrunn. For fravær under praksis se Retningslinjer for praksisperioden.
Studentene har selv ansvar for å notere inn sin tilstedeværelse på eget skjema utarbeidet for dette, og få den attestert av ansvarlig faglærer og/eller medstudenter. Studenter som ikke har fått attestert minimum tilstedeværelse får ikke godkjent arbeidskravet.
Det må foreligge helt spesielle grunner dersom en student skal kunne få dispensasjon i form av et alternativt arbeidskrav. Slik dispensasjon blir gitt av instituttleder i samråd med koordinator og faglærer. Med uttrykket "særlige grunner" menes for eksempel egen eller egne barns sykdom. Sykdom må dokumenteres med legeattest. I noen tilfeller vil det ikke være mulig å gi dispensasjon i form av et alternativt arbeidskrav
Learning outcomes
Vurdering og sensur foregår i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 8. mars 2024 nr.9 om universiteter og høyskoler og Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Vurderingsformene varierer fra emne til emne, og omfatter skriftlig skoleeksamen, hjemmeeksamen, prosjektoppgave, utredning og semesteroppgave. Vurderingsformen er beskrevet i den enkelte emneplan.
Tillatte hjelpemidler og bruk av kalkulator ved eksamen
Tillatte hjelpemidler til eksamen vil fremgå av emneplanene.
Følgende regler gjelder for bruk av kalkulator der dette er tillatt hjelpemiddel ved eksamen:
· Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.
· Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.
· Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.
· Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.
· Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.
Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt blir dette å regne som fusk/forsøk på fusk. Se universitetets regler om fusk/forsøk på fusk.
Alle emner bortsett fra praksis har graderte karakterer fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Praksis vurderes med bestått/ikke bestått.
Teaching and learning methods
About 20 hours of teaching and exercises. In addition there will be 2 full days of practical negotiation training and 1 full day influencing training.
Course requirements
No course requirements.
Assessment
Individual written 4-hour exam will be held at the end of the semester. The exam will partly be based on a case study which will be made available about 1 week ahead of the exam date.
Permitted exam materials and equipment
A list of reference aids allowed will be published on our website.
Grading scale
Letter grading A-F.
Examiners
The written exam will be assessed by an internal and an external examiner. A selection of at least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded to exam papers assessed by the external and internal examiner will be used to determine the level of all exam papers.
Course contact person
Ivar Bredesen