Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM3000 International Marketing Course description
- Course name in Norwegian
- International Marketing
- Study programme
-
Bachelor Programme in Business Administration and EconomicsOslo Business School, Exchange ProgrammePublic Administration and Leadership, Exchange Programme
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Kandidaten har etter fullført studium følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid rettet mot individ-, gruppe- og befolkningsnivå innen helsesøsters fagområde
- har avansert kunnskap om sammenhenger mellom påvirkningsfaktorer for helse innenfor helsesøsters fagområde
- har inngående kunnskap om helsestasjonens og skolehelsetjenestens arbeidsmetoder
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere, planlegge og administrere helsesøstertjenesten i overensstemmelse med lover, forskrifter, retningslinjer, veiledere og rammebetingelser
- kan veilede og gi helseopplysning på individ-, gruppe- og befolkningsnivå ut fra helsefremmende og forebyggende perspektiv
- kan vurdere og iverksette aktuelle tiltak ut fra familiens, barnets og den unges livssituasjon
- kan selvstendig initiere og delta i et forpliktende tverrprofesjonelt og sektorovergripende samarbeid
- kan anvende kunnskapsbasert praksis for å utvikle og kvalitetssikre helsesøstertjenesten
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan arbeide selvstendig med å koordinere tjenester
- kan analysere faglige problemstillinger i et flerkulturelt og globalt perspektiv
- kan analysere etiske dilemmaer og arbeide etisk og faglig forsvarlig med utgangspunkt i sykepleiefaglige verdier
- kan bidra til innovasjon, fagutvikling og forskning innen helsestasjons- og skolehelsetjenesten
- kan formidle kunnskap innen fagområdet til fagpersoner og brukere av tjenestene kan kritisk vurdere forskningsresultater og ulike informasjonskilder for å nyttiggjøre seg dette i yrkesutøvelsen
Recommended preliminary courses
The course builds on knowledge from foundation courses in Marketing and in Strategy, and assumes that students are familliar with basic models and terminology from these courses.
Required preliminary courses
Læringsutbyttene i studiet spenner over et bredt spekter. Gjennom hele utdanningen vektlegges arbeids- og undervisningsformer som fremmer integrering av teoretisk og praktisk kunnskap. Forelesninger, seminarer, muntlige og skriftlige gruppeoppgaver med fremlegg, ferdighetstrening og kliniske studier er en viktig del av læringsprosessen. Studentens ansvar for egen læringsprosess står sentralt. En del områder vil ikke bli timebelagt eller gitt forelesning i, og det forventes at studenten tilegner seg denne kunnskapen ved selvstudium.
Forelesninger
Forelesninger blir i hovedsak benyttet for å introdusere nytt fagstoff, gi en oversikt og trekke fram hovedelementer og synliggjøre sammenhenger innenfor tema, og samtidig formidle relevante problemstillinger.
Seminar
Hensikten er å bearbeide fagstoff og tilrettelegge for faglig diskusjon mellom studenter og lærere. Muntlig formidling vektlegges. Studentene skal få mulighet til å oppøve ferdigheter i faglig formulering. De oppfordres til å gi uttrykk for egne meninger og reflektere over egne handlinger og holdninger. Det legges vekt på utvikling av kommunikative ferdigheter, samhandling og pedagogiske metoder. I forbindelse med fordypningsemnet HEL6910 arrangeres oppgaveseminar der studentene legger fram aktuelle temaer relatert til oppgaveskrivingen og kommenterer hverandres arbeid.
Gruppearbeid
Gruppearbeid benyttes som arbeidsform innenfor de fleste emnene. Arbeid med problemstillinger og eventuelt praktiske oppgaver gjennomføres og løses i fellesskap med andre studenter. Gruppearbeidet skal understøtte læringen av fagstoff og
samtidig gi trening i samarbeid, samspill og kommunikasjon, som er nødvendig kompetanse i yrkesutøvelsen. Ved samarbeid med andre kreves det at studentene viser interesse, opptrer respektfullt og sikrer at alle i gruppen er med i beslutninger som tas.
Skriftlige oppgaver
Gjennom skriftlige oppgaver, individuelt og i grupper, skal studentene utarbeide problemstillinger for oppgaver som de arbeider med over tid. Studenten arbeider med fagnotater og refleksjonsoppgaver innen tema som er sentrale for helsesøsters arbeid innen helsestasjons- og skolehelsetjenesten. Studentene skal lære seg teori og opparbeide ferdigheter i kildebruk, analyse, diskusjon og formidling. Hovedhensikten er å utvikle evnen til kritisk refleksjon, til å se fagelementer i sammenheng og utvikle dypere forståelse for et emne.
Digitale verktøy
I studiet benyttes ulik typer digital teknologi for å stimulere til studentaktiv læring og samarbeid. Digitale læringsressurser i form av filmklipp, faglige tekster og interaktive oppgaver benyttes som en del av undervisningsopplegget. Slike ressurser kan inngå i studentenes forberedelser når undervisningen er organisert «omvendt» (flipped classroom). Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenten på forhånd og tiden på lærestedet vil bli brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid. I enkelte emner anvendes digitale samskrivningsverktøy for å dele kunnskap og produsere kunnskap sammen.
IKT anvendes som kommunikasjons- og informasjonsverktøy i forbindelse med kunnskapsinnhenting samt ved bevarelse av arbeidskrav. Det forventes at studenter har, eller tilegner seg, kunnskap om aktiv bruk av IKT i studiene.
Ferdighetstrening
I flere av emnene inngår ferdighetstrening som en sentral læringsform. Dette for å sikre at studentene har et tilfredsstillende ferdighetsnivå før de anvender ferdighetene i reelle situasjoner.
Kliniske studier
Gjennom kliniske studier får studenten erfaring i selv å utøve helsesøsterfaget. Studenten skal utdype sin forståelse for helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid og videreutvikle sin handlingskompetanse. Studenten skal i tillegg videreutvikle sine ferdigheter i kommunikasjon og samhandling innenfor rammen av helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
Kliniske studier er et obligatorisk emne på 15 studiepoeng. Emnet går over 10 uker, med 30 timer veiledete studier pr uke. Disse 10 ukene er fordelt over to semestre, fire uker i vårsemesteret (første periode av kliniske studier) og seks uker i høstsemesteret (andre periode av kliniske studier). Avsluttende vurdering foretas etter andre periode.
Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler. Studenten må følge de bestemmelser som gjelder det enkelte praksisstedet hvor studiene gjennomføres. Se forøvrig Vurdering i kliniske studier.
Learning outcomes
Knowledge
The student
- has broad knowledge of the international market environment,
- has knowledge of internationalisation theories
- has knowledge of information systems and market research involved in analyzing and selecting international markets
- can make informed choices concerning entry modes and strategic alliances
- understands how the "4 P's" in an international setting
Skills
The student
- can use relevant theories and methods of analysis to solve cases involving typical international marketing decisions.
- the student can choose and apply relevant theory and models in order to select markets to enter
- the student can use relevant theory and models to analyze international markets and select the appropriate mode of entry
General Competencies
- The student can present case analysis and recommendations in class and provide other students with feedback on their presentations
- the student can review and convey the content of academic journal articles
- the student can discuss the key topics in this domain and thus contribute to others' learning and development
Teaching and learning methods
Vurdering av kliniske studier
I andre periode av kliniske studier gjennomføres det midt- og sluttvurdering med student og praksisveileder. Kontaktlærer deltar ved behov. Karakteren «Bestått/ Ikke bestått» gis av kontaktlærer.
For å fremstille seg til avsluttende vurdering i emnet må arbeidskravene tilknyttet emnet være godkjent. Bestått kliniske studier forutsetter at studenten har tilfredsstilt kravene til obligatorisk tilstedeværelse og oppnådd læringsutbyttene for emnet.
I kliniske studier må studenten være til stede minimum 90 prosent av den planlagte tiden. Fravær mellom 10 og 20 prosent kan tas igjen etter avtale med praksisveileder. Fravær som overstiger 20 prosent medfører "Ikke bestått", og kliniske studier må tas igjen i sin helhet. Dette vil føre til forsinkelse i studieforløpet og må derfor sees i forhold studentens individuelle utdanningsplan.
Hvis en student står i fare for å få karakteren «Ikke bestått» i kliniske studier skal kontaktlærer gi studenten en skriftlig melding senest tre uker før avslutningsdato for kliniske studier. Skriftlig melding tar utgangspunkt i utfylt vurderingsskjema fra midtevalueringen og studentens plan for å oppnå læringsutbytter i kliniske studier, første og andre periode. Student og praksisveileder undertegner sammen med kontaktlærer den skriftlige meldingen etter å ha lest den. Ved karakteren «Ikke bestått» ved sluttevalueringen skal de kliniske studiene gjentas etter avtale mellom høgskolen og praksisveileder. Får studenten «Ikke bestått» for andre gang, må utdanningen avbrytes.
Course requirements
Required work portfolio consists of two graded assignments:
- Written case analysis - to be submitted prior to in-class presentation (both the written submission and the in-class presentation count toward the assignment grade)
- Written article summary - to be submitted prior to in-class presentation (both the written submission and the in-class presentation count toward the assignment grade)
All cases/articles are assigned by teacher.
The student must achieve an overall passing grade on the portfolio part of the course to be eligible to sit for the exam.
Assessment
There will be given one total grade for the course. The total grade consist of a four-hour digital (home) exam that accounts for 70% of the grade, and a portfolio of two mandatory assignments that account for 30% of the final grade. Required work for the portfolio consist of group presentations of case analyses and article summaries. The student must pass the portfolio part of the course to be eligible to sit for the exam.
The portfolio and the written exam can be taken again separately. It is not necessary to re-sit both exams.
Permitted exam materials and equipment
I studiet benyttes ulike vurderingsformer som er tilpasset læringsutbyttene i de ulike emnene. Vurderingsformene skal både understøtte læringen og dokumentere studentenes kompetanse som tilstrekkelig i forhold til gjeldende læringsutbytte.
Vurderingen av eksamener og kliniske studier gjennomføres i henhold til gjeldende bestemmelser i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Samtlige emner avsluttes med en eksamen, se figuren nedenfor. Alle emnene har arbeidskrav som må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Det vises til emneplanene for nærmere informasjon om disse.
Vurderingsuttrykkene som benyttes er «Bestått - Ikke bestått» eller bokstavkarakterer fra A til F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått. Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen når ikke annet er angitt i emneplanen.
Alle avlagte emner samt tittelen på fordypningsoppgaven i form av litteraturstudie vil framkomme på karakterutskriften.
Tilsynssensor
Det er tilknyttet tilsynssensorordning til studiet i tråd med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Tilsynssensor vil i løpet av en toårsperiode gjennomføre følgende tilsyn av studiet:
- føre tilsyn med gjennomførte vurderinger og vurderingsprosesser for hvert av emnene i helsesøsterutdanningen
- føre tilsyn med standarden på resultatene innenfor helsesøsterutdanningen sammenlikne med standarden på resultatene i tilsvarende studier ved andre UH-institusjoner
- evaluere eksamensoppgaver og vurderingskriterier for karakterfastsettelse i hvert emne
- vurdere sammenhengen mellom programplanens læringsutbyttebeskrivelser, undervisningsopplegg og vurderingsformer
- gi fagmiljøet tilbakemeldinger og råd som kan brukes i det videre studiekvalitetsarbeidet
For studieåret 2018 vil tilsyssensor ha et ekstra blikk på følgende emner: HEL6120 Folkehelsevitenskap og folkehelsearbeid på individ- og gruppenivå, 10 stp HEL6210 Familiens helse - barn (0-5 år), 10 stp HEL6320 Familiens helse - skolebarn og ungdom (6-20 år), 10 stp HEL6050 Vitenskapsteori og forskningsmetode, 10 stp
Tilsynssensor vil utarbeide en årlig rapport om sitt arbeid som vil inngå i instituttets del av høgskolens kvalitetssikringssystem.
Studieprogresjon
Emnet HEL6210 må være bestått for å kunne gå ut i andre periode med kliniske studier.
Samtlige teoretiske emner i studiet (HEL6120, HEL6210, HEL6050 og HEL6320) må være bestått før eksamen i emnet HEL6910 kan innleveres til sensur.
Grading scale
Letter grading A-F.
Examiners
The portfolio will be evaluated by the course instructor only.
The written exam will be assessed by an internal and an external examiner. A selection of at least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded to exam papers assessed by the external and internal examiner will be used to determine the level of all exam papers.
Course contact person
Adrian Peretz